JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

E Aktualisering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E Aktualisering

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

+ 12

1. Saul luisterde niet naar de Heere. Hij luisterde niet naar de waarschuwingen van Samuël. Nu luistert de Heere niet meer naar Saul. De Heere geeft geen antwoord. Als wij niet willen luisteren naar de Heere, als wij niet doen wat de Heere van ons vraagt, zal de Heere ook naar ons niet meer luisteren. Bidt of je mag leren luisteren en gehoorzamen.

2. Saul vluchtte in zijn angst bij God vandaan. Ook wij vluchten altijd weer bij de Heere vandaan. Terwijl er juist bij de Heere alleen redding is. Als je je zonden voelt en ziet, denk dan niet "Ik heb te veel gezondigd", maar vertel het aan de Heere. Hij heeft zoveel genade. Hij kan de grootste zondaar nog vergeving schenken. Als je voor Hem mag buigen, zul je dat ervaren. "Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpèn". heb je al last van je zonden? Als je je zonden niet voelt, heb je de Heere ook niet nodig. Dan blijf je vluchten, bij Hem vandaan. En waar zul je dan blijven? Zonder God?

3. * Er zijn in ons land veel mensen die de toekomst voorspellen. Ze kijken naar de sterren, naar je sterrebeeld, of in de lijnen van je hand.

soms lijkt het alsof het uitkomt, maar vaak zijn dat dingen, die je zelf ook wel kon verwachten.

* De toekomst voorspellen is iets, dat God verbiedt. De Heere wil dat we op hem vertrouwen. Hij is immers Meester over alles wat er met ons gebeurt. Hij wil voor ons zorgen. Als je op de Heere mag vertrouwen, heb je geen waarzegster meer nodig!

4. De duivel is een harde meester. Degenen die hem dienen krijgen zijn duivels loon : de eeuwige dood. Zie het aan Saul als hij vol angst sterft. Dan is hij eeuwig zonder God. Dan is er geen redding meer.

Hij had niet naar God geluisterd, en wel naar de duivel.

En dat terwijl de Heere degenen die Hem dienen, een hemels loon geeft, uit genade: het eeuwige leven. Dat loon heeft de Heere Jezus voor al Zijn kinderen verdiend.

5. * Het is de bedoeling dat u bij de behandeling uitgaat van de aktualiteit. U kunt hiervoor in de inleiding op de bijbelse gegevens over Saul, de leesstukken over "spiritisme", "astrologie" en "satanskerk" verwerken.

* Verder kunt u tijdens de behandeling van de stof over Saul aktualiseren zoals het voor +12 staat aangegeven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1984

Mivo -16 | 41 Pagina's

E Aktualisering

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1984

Mivo -16 | 41 Pagina's