Toekomst van techniek begint in klaslokaal
Een gesprek met twee havo-P leerlingen en een techniekdocent op het VLC in Kesteren. Oei, gaan we dit nog begrijpen of wordt het ál te technisch met woorden als ‘verspanen’ en ‘liftvleugel’…?! De omgeving is ook al imponerend! Een serieus techlab, vol met robots, een lasersnijder, 3D-printers en computers. Nou, komt ie…
Noemen jullie eens een technische uitvinding waarvan je zegt: wow, die is goed!
Geert Jan: “Ah, daar had ik vooraf over na willen denken. Maar ik weet er nu trouwens ook wel een: een liftvleugel. Dat is het deel van een vliegtuig dat de liftkrácht produceert, waardoor een vliegtuig kan vliegen.”
Luc: “Een robotarm. Het is een machine die zo is gemaakt en geprogrammeerd dat het bepaalde taken heel efficiënt en nauwkeurig uit kan voeren. Er zijn super veel soorten robotarmen.”
Meneer Siebelink: “De balpen. Die heeft het leven echt makkelijker gemaakt. Weg kroontjespen, inktpotjes én vlekken!”
Jongens, jullie zitten in 4-havo. Welk profiel volgen jullie?
Geert Jan: “N&T, dat is met wiskunde B, natuur- en scheikunde.”
Luc: “N&G, dus dan heb je ook biologie.”
Maar havo pé? Leg eens uit…?
Luc: “Nou, ik heb het profiel N&G en dan volg je een aantal vaste vakken, bijvoorbeeld natuurkunde en biologie. Daarnaast heb je keuzevakken. Eén van die keuzevakken is dus havoP. De P is van praktijk.
Het is echt een groot vak: Vier lesuren per week en met het project nog vier uur erbij. En we zijn na schooltijd ook nog wel eens bezig.”
Geert Jan: “Bij dit vak werken we in groepjes. We gaan onder andere naar de Hogeschool in Arnhem (HAN). En we werken aan een opdracht voor een bedrijf. We doen een marktonderzoek, maken een kostprijsberekening én ontwerpen. Dan maken we prototypes. Die presenteren we aan het bedrijf, waarna zij feedback geven en een ontwerp kiezen. Vervolgens produceren we dat. In ons geval was dat een relatiegeschenk.”
Als je opnieuw mag kiezen, ga je dan weer voor havo-P?
Geert Jan en Luc, precíes tegelijk: “Jazeker!”
Meneer Siebelink: “Het is echt voor jongens en meiden met een goed stel hersens, maar die ook graag praktisch bezig zijn. Ik had vroeger best vwo-P willen doen.”
U combineert nog steeds hoofd en handen. Hoe ziet uw week eruit?
“Ik heb de opleiding Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit in Delft gedaan. Jarenlang heb ik gewerkt in de productontwikkeling. Mooi werk, veel contacten met leveranciers over heel de wereld. Maar ook heel veel achter de pc. Dus… zei ik mijn baan op en ben ik aan de slag gegaan als meubelmaker. Geen seconde spijt! M’n hobby als werk, lekker veel thuis, wat wil je nog meer? Vanuit mijn huis zie ik het Van Lodenstein, en dat trok ook. Dus nu werk ik de halve week als docent.”
Geert Jan: “Dat je iets met je handen wilt doen, dat herken ik. Ik zou echt niet de hele dag achter de computer willen zitten om te tekenen. Wat is mooier om het daarna zelf in elkaar te zetten!”
Luc: “Ja, dat is het mooiste wat er is!”
Wat willen jullie later worden?
Luc: “Misschien machinebouwer of verspaner. In ieder geval iets met materiaalbewerking en dan vooral met metaal.” Geert Jan: “Iets in de luchtvaart. Dat is nog heel breed hoor, van piloot tot in de ontwikkeling. Ik weet het nog niet.”
Wat wil u jongens en meiden meegeven?
“Doe waar je goed in bent, gebruik je talenten. Of dat nu werken met je hoofd is of dat je meer je handen laat wapperen. Het ene talent is niet meer dan het andere.”
Meneer Siebelink uit Kesteren
• 45 jaar
• Docent (Techniek/ havo-P) op Van Lodenstein College Kesteren (VLC) én meubelmaker
• Hobby: rijdt heel graag motor en speelt trompet
Geert Jan Haverhals uit Achterberg
• Is 16 jaar en zit in havo 4
• Hobby: fotograferen (vooral natuurfoto’s), modelbouw, sleutelen, orgel spelen
• Bijbaan: krantenbezorger RD (en om de week Daniël), werkt in de machines en in de machinebouw.
Luc Mauritz uit Opheusden
• Is 15 jaar en zit in havo 4
• Hobby: eigenlijk alleen maar werken! Verspanen/ machinebouw. Bij BAS Machinebouw
havo-P op het VLC
Dit is voor leerlingen in de 2e tot en met de 5e klas. De eerste twee jaar ligt de nadruk op het aanleren van vaardigheden. Denk aan tekenen op de computer of werken met de 3D-printer. Tijdens de laatste twee jaar doen leerlingen levensechte projecten voor bedrijven.
Verspanen
Dit is een metaalbewerking, waarbij een metalen product vormgegeven wordt door gecontroleerd materiaal weg te snijden. De metaalschilfers die hierbij vrijkomen, worden spanen genoemd.
Prototype
Dit is een vroeg model of een proeftest van een product.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 2025
Daniel | 44 Pagina's
