Neem en Lees
Aandachtig luisteren mijn collega’s en ik naar het voorlezen van dit gedicht op een studiemiddag over jeugdliteratuur. Want ja, jullie lezen zo weinig, behalve op sociale media dan...
Als het zo doorgaat, zijn alle leerlingen straks analfabeet.
Ik voel het probleem goed aan. Ik zie het op school en thuis, hoe moeilijk het is om jullie aan het lezen te krijgen. En ja, ben ik wel het goede voorbeeld?
Het is het meest gelezen boek ter wereld. Het is Gods Woord, de Bijbel.
Op deze leerzame en inspirerende middag krijgen we ook een lezing van de literatuurschrijfster Saskia Maaskant over haar historische roman Meerminnen verdrinken niet.
Saskia legt ons uit dat een verhaal begint met het bedenken van een hoofdpersoon. Je bedenkt wie deze persoon moet zijn en wat hij gaat meemaken en welk karakter erbij past. Op een gegeven moment gaat deze persoon zo voor je leven dat het schrijven vanzelf gaat.
Ze staat zo enthousiast te vertellen, dat ze bij mij ook een schrijversvuurtje aansteekt. Het lijkt me zo mooi om een boek te schrijven. Niet een gewoon verhaal, maar zo een als Saskia. Met verschillende dieperliggende lagen waar je over na kunt denken en waar je als lezer van kunt genieten. Ik zou ook proberen om het karakter van de hoofdpersoon zo uit te werken, waardoor je deze steeds beter leert kennen.
Het moet ook een spannend en interessant verhaal zijn, zodat jullie willen lezen tot het uit is. Ik moet dan wel zorgen dat jullie geraakt worden: iets met de dood en het leven ofzo en alles wat ertussenin zit. Ja dat. Langzaam begint er iets te dagen. Iets wat ik eigenlijk al wist. Het boek dat ik jullie wil laten lezen, bestaat al. Het is het meest gelezen boek ter wereld. Het is Gods Woord, de Bijbel.
Ik lees het gedicht van de leerkracht nog eens over en ik pak een pen. Hier en daar vervang ik de letter b en l door een hoofdletter en ik voeg het woordje ‘Het’ toe.
Ik laat daarom het schrijven van een boek nog maar even zitten. Voorlopig laat ik het bij wat ik heb gekrast en gekrabbeld in het gedicht. Zorg dus dat we jullie betrappen op lezen.
Het Boek van de Leerkracht!
De leerkracht
Zorg dat ze je betrappen
op ‘t lezen van een boek.
Leg stiekem tussen mappen
een oude pocket zoek.
Sta openlijk te lezen,
vooraf en tussendoor,
in boeken, onvolprezen
en lees er vief uit voor.
Betrek een tekst die zindert bij zowat elke les.
Besmet hen onverhinderd.
Wees leesgids. Boek succes.
(Stijn de Paepe, 2019)
De Leerkracht
Zorg dat ze je betrappen
op ‘t lezen van Het Boek.
Leg stiekem tussen mappen een Bijbeltje zoek.
Sta openlijk te lezen,
vooraf en tussendoor
in je Bijbeltje, kleine stukjes
en bid er zachtjes voor.
Neem dus Het Boek en lees elke dag misschien wel twintig keer.
Lees net zo lang tot je
de Heere Jezus vinden mag!
(Anja de Bonte, 2022)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2022
Daniel | 36 Pagina's