JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

1. De Messiasverwachting in het Oude Testament

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1. De Messiasverwachting in het Oude Testament

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Direkt na de zondeval beloofde de Heere: "Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad, datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen" (Gen. 3: 15).

Vijandschap tussen De nakomeling van Eva en het slangenzaad. Uit Eva zal uiteindelijk de Messias worden geboren. Hij zal satans kop vermorzelen. Niet satan zal winnen, maar Jezus Christus, Gods Zoon. Ondanks het feit dat de mens van God wegliep, ging God hem achterna en zocht hem op. Hoewel Adam niet wist op welke wijze deze belofte gestalte zou krijgen (er wordt immers alleen gesproken van een "zaad") beloofde God Zijn Zoon, Die in de volheid des tijds zou geboren worden.

In deze verwachting kon Adam zijn vrouw "Heva", dat is "moeder aller levenden", noemen. Dit alles ondanks de vloek die op de aarde rustte (Gen. 3: 16- 19).

De aartsvaders

De belofte wordt voortgezet bij de aartsvaders, die met verwachting naar deze vervulling hebben uitgezien.

Duidelijk blijkt bij Abraham de worsteling wanneer de kinderzegen - en dus de mogelijkheid van het geboren worden van het beloofde zaad! - uitblijft. Abraham gaat zelfs op Sara's voorstel in om bij Hagar zaad te verwekken.

Maar dat is niet Gods weg! Sara zal een zoon baren en met hem, Izak, zal God Zijn verbond oprichten (Gen. 21:12). Zijn vertrouwen dat Izak de erfgenaam van de belofte is wordt op de proef gesteld. Hij moet zijn zoon, de drager van de belofte gaan offeren. Hij mag zich echter vastklemmen aan de Belover: "Door het geloof heeft Abraham, als hij verzocht werd, Izak geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd, (tot denwelke gezegd was: in Izak zal u het zaad genoemd worden) overleggende, dat God machtig was, hem ook uit de doden te verwekken; waaruit hij hem ook bij gelijkenis wedergekregen heeft (Hebr. 11: 17-19).

Ook het huwelijk van Izak en Rebekka blijft de eerste twintig jaar kinderloos. Maar Izak verflauwt niet in de hoop: "En Izak bad den HEERE zeer in de tegenwoordigheid van zijn huis-vrouw; want zij was onvruchtbaar; en de HEERE liet zich van hem verbidden, zodat Rebekka, zijn huisvrouw, zwanger werd" (Gen. 25: 21).

Jacob getuigde op zijn sterfbed van de Verlosser Die uit Juda zou voortkomen. Hij heeft de belofte van verre gezien, geloofd en omhelsd (Hebr. 11: 13). Daarom kon Hij stervende zeggen: "Op Uw zaligheid (dat is: Zaligmaker!) wacht ik, HEERE!" (Gen. 49: 18).

Zo werd de belofte, aanvankelijk mondeling, van vader op kind overgedragen.

Tijdens de woestijnreis

Maar niet alleen door de mondelinge overleveringen bleef de verwachting levend; ook God Zelf sprak. Hij gebruikte daarvoor Zijn profeten om de komende Messias te verkondigen. Mozes sprak van een Profeet: "Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal" (Deut. 18: 18).

Zelfs Bileam moest, tegen wil en dank, profeteren van de Ster die zal voortgaan uit Jacob, en een Scepter Die uit Israël zal voortkomen (Num. 24: 17).

In de loop van de tijd werd de beschrijving van de komende Messias duidelijker.

Bovendien gaf God in de woestijn de ceremoniële wetten, die een afschaduwing waren van het werk van de beloofde Messias.

Zoals bijvoorbeeld de zonde van het volk op de offerdieren werd gelegd (Lev. 4 e.V.), zo zouden de zonden van Zijn kinderen op Christus worden gelegd.

David

Wanneer het volk in Kanaan woont, gaan de aankondigingen door. Als David koning is over Israël en voor de Heere een huis wil bouwen, komt de profeet Nathan tot hem. In opdracht van God zegt hij hem dat David dit niet mag doen. Maar wat David niet voor God mag doen, zal de Heere, weliswaar op figuurlijke wijze, voor David doen: "Wanneer uw dagen zullen vervuld zijn, en gij met uw vaderen zult ontslapen zijn, zo zal Ik uw zaad na u doen opstaan, dat uit uw lijf voortkomen zal, en Ik zal zijn koninkrijk bevestigen. Die zal Mijn Naam een huis bouwen, en Ik zal den stoel zijns koninkrijks bevestigen tot in eeuwigheid" (2 Sam. 7: 12,13).

Dit geldt in de eerste plaats zijn eigen zoon. Na David zal Salomo koning worden. Hij mag voor de Heere een huis bouwen, maar wat groter is: de Heere zal zijn koninkrijk bevestigen tot in eeuwigheid. Dit Salomo zal een Koning geboren worden Wiens koninkrijk eeuwig zal zijn: "Doch uw huis zal bestendig zijn, en uw koninkrijk tot in eeuwigheid, voor uw aangezicht; uw stoel zal vast zijn tot in eeuwigheid" (2 Sam. 7: 16).

David zelf mag ook profeteren van de komende Messias. Wanneer hij op zijn sterfbed ligt, spreekt hij ervan: "De Geest des HEEREN heeft door mij gesproken, en Zijn rede is op mijn tong geweest. De God Israëls heeft gezegd,'de Rotssteen Israls heeft tot mij gesproken: Er zal zijn een Heerser over mensen, een Rechtvaardige, een Heerser in de vreze Gods. En Hij zal zijn gelijk het licht des morgens, wanneer de zon opgaat, des morgens zonder wolken, wanneer van den glans na den regen de grasscheutjes uit de aarde voortkomen. Hoewel mijn huis alzo niet is bij God, nochtans heeft Hij mij een eeuwig verbond gesteld, dat in alles wel geordineerd en bewaard is; voorzeker is daarin al mijn heil, en alle lust, hoewel Hij het nog niet doet uitspruiten" (2 Sam. 23: 2-5).

De profeten

Maar het duidelijkst hebben de profeten gesproken. Zo wordt Jesaja wel de evangelist van het oude verbond genoemd.

Geen van de profeten heeft zo uitvoerig Christus aangekondigd. Hoewel we profetieën vinden in de Psalmen, bij de profeten Daniël, Hosea, Micha en Zacharia (zie hoofdstuk 2), heeft Jesaja op een bijzondere wijze de komende Verlosser getekend. Hij heeft Hem niet alleen beschreven als een Koning, Die heersen zal (Jes. 9 en 11), maar ook als een Profeet, Die een blijde boodschap zal brengen (Jes. 61), en niet in de laatste plaats als Priester. Hij beschrijft Christus in zijn Middelaarswerk als de Knecht des Heeren en de Man van Smarten (Jes. 53). En wanneer er na Zacharia en Maleachi geen profeten meer zijn? Dan nog blijkt dat Zijn komst wordt verwacht: "En zij (Anna) sprak van Hem tot allen die de verlossing in Jeruzalem verwachtten" (Luk. 2: 38).


Hier wordt het ambt van Christus vergeleken met het ambt van Mozes. De kanttekeningen geven hiervan ee duidelijke uitleg:

1. Zoals Mozes een waarachtig mens was, uit het zaa van Abraham, zo ook Christus.

2. Zoals Mozes Israël verloste van de lichamelijke slavernij, zo heeft Christus Zijn volk van de geesteli ke slavernij verlost.

3. Zoals Mozes stond tussen God en Israël, zo is Christus de enige Middelaartussen God en Zijn volk.

4. Zoals Mozes getrouw was in het huis Gods (Hebr. J 2), zo ook Christus in het verzorgen van Zijn volk.

5. Mozes was een groot profeet, maar Christus is het Hoofd van alle profeten.


Kerst en pasen

1. Noem enkele bekende teksten die toepasselijk zijn voor de herdenking van de geboorte van de Heere Jezus. Schrijf de teksten op en controleer of deze goed geciteerd zijn. Maak bij de controle gebruik van de concordantie.

2. Noem enkele teksten die toepasselijk zijn voor de herdenking van het lijden, sterven en de opstanding van de Heere Jezus (Goede Vrijdag en Pasen). Schrijf de teksten op en controleer of deze goed geciteerd zijn. Maak bij de controle gebruik van de concordantie.

3. a. Bijwelkevraagweetjedemeestetekstenoptenoemen:bijvraag1 of2?

b. Kun je hier een verklaring voor geven?

c. Welke gebeurtenis is volgens jou voor een Christen het belangrijkst: kerst of pasen? Motiveer je antwoord.

4. a. Wat is het verband tussen het kerstevangelie en het evangelie van Christus lijden en sterven?

b. Wat is het verband tussen het kerstevangelie en het paasevangelie?

c. Wat is het verband tussen het kerstevangelie en het pinksterevangelie?

5. a. Waarom zou er in deze wereld zoveel aandacht geschonken worden aan kerst en beduidend minder aan pasen?

b. Waarom past een kerstboom, een kerstmannetje e.d. niet bij de boodschap van de geboorte van Christus?

6. a. Wat verwacht je van de kerstdagen?

b. Wat verwacht je van de boodschap die je tijdens de kerstdagen in de kerk zal horen over de geboorte van Christus?

c. Wat verwacht je van de komst van Christus op de wolken des hemels?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1993

Mivo +16 | 24 Pagina's

1. De Messiasverwachting in het Oude Testament

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 1993

Mivo +16 | 24 Pagina's