Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "Jij en de beeldschermwereld"
In dit blad treft u aan:
- Aanwijzingen voor het gebruik van de MlVO-schets "Jij en de beeldscherm wereld"
- Programma-suggesties voor een avond over "Jij en de beeldschermwereld"
- Aantekeningen bij de vragen
Aanwijzingen voor het gebruik
De MIVO +14 schets "jij en de beeldschermwereld" is het laatste nummer van de tweede jaargang van de serie werkschetsen voor de oudere tieners op de vereniging; de 14 tot 16 jarigen dus. Hoewel in eerste instantie voor deze groep geschreven, kan de schets, uiteraard met enige aanpassing, ook door -14 groepen of door gewone +12 groepen (jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 bereiken), gebruikt worden.
Het blad voor de leden bevat alle informatie. U dient de schets dus pas na de inleiding uit te delen aan de leden, om niet het gras voor de voeten van de inleider weg te maaien!!
Als de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen achterin de schets verder gewerkt worden. Na afloop van de avond kunnen de leden de schets mee naar huis nemen.
U treft in dit instruktieblad geen extra inhoudelijke informatie aan
Programma-suggesties
Een onderwerp rond de alle ontwikkelingen op het terrein van de informatietechnologie biedt verschillende invalshoeken om een avond mee te vullen. Het is een zo uitgebreid onderwerp dat er vrij gemakkelijk meerdere avonden over te verzorgen zijn.
Voorbeelden van invullingen van avonden zijn:
1. Van rooksignaal tot computer: de geschiedenis van het doorgeven van informatie
2. Computer: vriend of vijand?
3. Computerspelletjes: onschuldig of gevaarlijk?
4. Het laatste nieuwtje: Internet
Het is zaak om bij een zo uitgebreid en ingewikkeld onderwerp van tevoren keuzes te maken. Je kunt gewoon niet alles behandelen. Maak een keus, stel een doel vast voor de avond en richt je uitsluitend daarop tijdens de verenigingsavond. We geven een drietal uitgewerkte suggesties (uiteraard ziijn er meer mogelijkheden of combinaties)
Mogelijkheid 1:
- Opening
- Associatie-opdracht: leden schrijven op een groot wit vel waarop het woord "Computer" staat geschreven, wat hen in gedachten komt bij dit woord
- Korte reaktie naar aanleiding van de opgeschreven woorden
- Inleiding over Computer, vriend of vijand
- Pauze
- Verwerking in groepjes met de vragen 8,11, 12 en 13
- Plenaire bespreking
- Sluiting
Mogelijkheid 2:
- Opening
- Drie korte inleidingen door de geschiedenis van het doorgeven van informatie
1. Van rooksignaal tot krant
2. Informatie explosie in onze eeuw
3. Nog een stapje verder Internet en de digitale snelweg
- Pauze
- Verwerking in groepjes naar aanleiding van de vragen
- Plenaire afronding
- Sluiting
Mogelijkheid 3
- Opening
- Twee korte inleidingen:
* De opkomst van de computer
* De computer als speelgoed: gevaarlijk of niet?
- Pauze
- Verwerking a.d.h.v. de vragen 8, 12 en 13 en zelfverzonnen vragen over computerspelletjes
Aantekeningen bij de de vragen
1. A.
Nieuws in de tijd van herauten en monniken werd ook beïnvloed. Een heraut mocht alleen maar doorgeven wat zijn opdrachtgever wilde. Dat geldt ook voor de monniken. Nieuws was ook toen al gefilterd en gekleurd
B.
Ondanks de lange tijd die er verstreek tussen een gebeurtenis en het moment dat het bij de mensen kwam, was het toch nieuws. Voor de hoorders was het de eerste keer dat zij het bericht kregen. Voor hen was het "nieuws". Men was uitsluitend aangewezen op déze informatievoorziening
2. A.
Alle nieuws, of het nu doorgegeven wordt via de krant, radio of T.V is gekleurd. Er moet altijd een selectie gemaakt worden (welke dingen plaats ik? Welke dingen laat ik zien of horen en welke niet?). Vervolgens wordt het nieuws nog beïnvloed door de mening van degene die het doorgeeft.
B.
Is het bericht de hele waarheid? Wat is er niet gezegd of laten zien? Heb je naast het bericht voldoende achtergrondinformatie om de context van het gebeurde te kunnen overzien? We kunnen en mogen niet op één waar bericht een hele situatie beoordelen.
Iets wat je ziet en hoort heeft meer invloed dat iets datje alleen leest. Beelden blijven langer "hangen".
4.A.
Wel: je mist een stuk informatie dat via de T.V (journaal en documentaires) tot ons komt. Niet: Dat je iets mist betekent nog niet dat je buiten de maatschappij komt te staan. Bovendien is bijvoorbeeld het journaal een oppervlakkige nieuwsvoorziening. Door goed de krant te lezen weet je meer. Met andere woorden: door andere middelen goed te gebruiken (krant, weekbladen enz.) kun je minstens zo goed bijblijven als iemand die T.V. heeft. Wel wordt vaak opgemerkt dat het niveau van de engelse taal bij reformatorische leerlingen (die thuis geen T.V. hebben) lager is dan bij leerlingen die thuis wel een T.V. hebben.
B.
Wanneer Internet doorzet en straks vrijwel alle communicatie via computernetwerken verloopt, is het gevaar niet denkbeeldig dat je zonder dat medium nauwelijks meer kunt functioneren. Voorlopig is dat gevaar echter niet direct aanwezig.
5.
Negatief aan een zogenaamde "information-overkill" is dat je die informatie minder goed tot je kunt nemen. Je moet steeds meer selecteren, je gaat oppervlakkiger kennis nemen van dat nieuws. Bovendien dreig je "gewend te raken" aan allerlei vreselijke rampen als aardbevingen, overstromingen, ongelukken, oorlogen en dergelijke. Op den duur ben je maar van weinig dingen meer onder de indruk.
Kortom: een overvloed aan informatie heeft tot gevolg dat je minder informatie tot je neemt.
6
Omdat de duitse bezetter de bestaande kranten censureerden. De informatie via die kranten was dus zeer eenzijdig en gaf alleen maar weer wat de duitsers wilden. Het was duitse propaganda. Om daar tegenwicht aan te bieden en de mensen in bezet Nederland een hart onder de riem te steken, zijn de illegale kranten opgekomen.
7.
De praktijk leert dat mensen die eenmaal de T.V. aanzetten veel moeite hebben om het apparaat weer uit te zetten. Ook als er programma's zijn waarmee men om wat voor reden dan ook moeite heeft. De achtergrond daarvan is dat ons hart zondig is en geneig tot het kwade. Daarom gaat ons hart ook uit naar programma's en sterreclames waarin zondige zaken te zien zijn - geweld, sex, allerlei zondig amusement, spotterij. Dit is een niet te onderschatten gevaar van televisie bezit, dat ook door mediadeskundigen onderkend wordt.
8.
Het voordeel van de computer in de huiskamer is dat ouders contrôle houden op wat er gedaan wordt op het apparaat. Bijvoorbeeld: welke spelletjes worden er gedaan, welke zaken worden er opgezocht via Internet enz. Het nadeel ervan is dat een computer midden in de huiskamer niet bepaald gezellig is. (Hetzelfde effect als in een kamer zitten waar een televisie voortdurend aanstaat). Voordeel van een computer op zolder/studeerkamer is dat er rustig het apparaat gebruikt gemaakt kan worden voor studie en dergelijke. Een computer op de slaapkamer is riskant: hoewel rustig voor de ouders, bestaat er is zo'n situatie nauwelijks een mogelijkheid tot contrôle.
9.
Hoewel je op die wijze gevrijwaard blijft van de grootste troep, blijven er natuurlijk talloze onbijbelse en godonterende zaken op zo'n wereldwijd netwerk te vinden. Ook de toegankelijkheid van dergelijke zaken wordt door een systeem als Internet enorm vergroot.
10.
Internet kan een goed hulpmiddel zijn om allerlei goede informatie - zoals bijbelcommentaren - te raadplegen. Boeken in allerlei buitenlandse bibliotheken, die anders moeilijk toegankelijk zijn (of je moet erheen vliegen) zijn zo in een handomdraai te bereiken. Blijft toch het gevaar dat je naast het goede gebruik van Internet, ook misbruik maakt van het systeem door zondige zaken op te zoeken.
11.
Verdergaande automatisering geeft mogelijkheden om steeds meer te doen vanachter je bureau. Je hoeft straks de deur niet meer uit voor boodschappen, werk enzovoorts. Maar daarmee mis je ook alle menselijke contacten, die heel belangrijke zijn voor het welzijn de mens. De eenzaamheid neemt in zo'n geval toe en de leefbaarheid van de samenleving neemt sterk af.
12.
Dit beeld houdt in het kort in dat we opgeroepen worden om te bouwen en te bewaren. Bouwen (de troffel) aan de muren van Jeruzalem, beeld van de kerk Gods. Bouwen - als middel in Gods hand - aan het Koninkrijk van God. Dat moet je als jong gemeentelid, als jeugdwerkleider, enzovoorts. Maar terwijl we dat doen moeten we ook gewapend zijn (het zwaard) tegen de aanvallen van de satan, de wereld en ons eigen boze hart.
13.
Staande kunnen blijven als christen, keuzes kunnen maken en verantwoord inspelen op allerlei nieuwe ontwikkelingen, kan alleen in diepe afhankelijkheid van Heere. Die afhankelijkheid komt onder andere tot uiting in een veelvuldig de Heere nodig hebben in het gebed.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1996
Mivo +14 | 24 Pagina's
