JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Cornelius en Petrus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Cornelius en Petrus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pagina 1

• Voor Cornelius zal het zeker niet gemakkelijk geweest zijn. Ongetwijfeld was hij een uitzondering in het Romeinse leger. Ook stonden de Romeinse soldaten niet altijd gunstig bekend. Dat lezen we bijvoorbeeld in Lukas 3: 14 waar Johannes de Doper tot Romeinse soldaten zegt: "Doet niemand overlast, en ontvreemd niemand het zijne met bedrog en laat u vergenoegen met uw bezoldigingen." Cornelius moest steeds duidelijk maken dat hij christen was en daarom met bepaalde dingen niet mee kon doen. Als godvrezende hield Cornelius zelfs de Joodse sabbat. In een heidense omgeving zal dat niet zo gemakkelijk geweest zijn.
• In het antwoord op vraag 32 worden genoemd:
- Zijn Naam belijden,
- jezelf als een dankoffer Hem offeren,
- regeren, en strijden tegen de zonde en tegen de duivel.
• Zijn Naam belijden: Dat kan smaad en spot met zich meebrengen. Dat zie je al in Antiochië, waar de christennaam een scheldnaam was. Later werd het een erenaam. De eerste christenen werden om die naam voor de leeuwen geworpen. Ze moesten kiezen: de keizer is Kurios of Jezus is Kurios. En wie Jezus als Heere beleed, moest het vaak met de dood bekopen. Toen was het niet zo goedkoop om christen te zijn. Je had weinig naamchristenen. Ook wij worden geroepen om voor Gods Naam uit te komen. Op school en op ons werk, overal. Als de Naam van Jezus wordt onteerd. Ook al vinden wij dat moeilijk en voelen we ons voor spot staan. Jezus zegt: wie Mij belijden zal voor de mensen, zal ook Ik belijden voor Mijn Vader die in de hemelen is.
• Jezelf als een dankoffer aan Hem opofferen: Het gaat om het dienen van God in gehoorzaamheid aan de wet der liefde. Ons leven wordt dan een totale overgave. Dan zoeken we met alles dat we hebben eerst de Heere. Met onze krachten, met ons geld, met onze gaven, met alles. Dan is het ons verlangen ons leven te leven niet meer voor onszelf, maar voor de Heere. Dan verlangen we niet meer naar eer en carrière, maar willen we Hem dienen. 'Neem mijn leven, laat het Heer' toegewijd zijn aan Uw eer!' Want in eigen kracht gaat het niet, dan zijn we altijd zoekers van onszelf en van onze eigen eer.
• Regeren en strijden: De zonde die we eerst zo graag deden, wordt nu onze vijand waar tegen voortdurend gestreden moet worden... Een geestelijke strijd, met geestelijke wapens (Efeze 6). Met een vrije en goede consciëntie. Dat kan ook niet anders want wie de Naam van Christus noemt, staat af van ongerechtigheid. Strijden kan niet in eigen kracht, maar alleen in Christus kracht. Hij heeft de macht van de duivel en van de zonde op Golgotha overwonnen.

Pagina 2 

• Bijvoorbeeld strenge orthodoxe Joden, Moslims.
• Rein dieren zijn: Dieren die de klauw in tweeën verdelen en tegelijkertijd ook herkauwers zijn (vers 3). Let op: dieren die slechts aan één van deze voorwaarden voldoen zijn onrein: de kemel (4), het konijntje (5), de haas (6), het zwijn (7). Zeedieren die vinnen en schubben hebben (vers 9).
• Voorbeelden zijn: 
- De geschiedenis van de bezetene uit Gadara (Mattheüs 8, Markus 5, Lukas 8). In deze geschiedenis komt duidelijk naar voren dat de zwijnen voor de eigenaren een grote som gelds vertegenwoordigen. Ze bidden Jezus dan ook om zo snel mogelijk uit hun land weg te gaan, om zo nog meer schade te voorkomen.
- De gelijkenis van de verloren zoon (Lukas 15). Hierin komt duidelijk naar voren dat het hoeden van zwijnen voor de Joden een verachtelijk beroep is.

Pagina 3 

• Te denken valt aan:
- 2 Koningen 5: 1-3 waar een eenvoudig Israëlitisch slavinnetje door God gebruikt wordt om haar meester in kennis te brengen met de God van Israël.
- Ruth, de Moabitische 
- veel Psalmen. Bijvoorbeeld 67 'onder alle heidenen Uw heil', en 'alle einden de aarde zullen Hem vrezen'. Ook Psalm 9, 24, 65, 66, 87 'de Filistijn, de Tyriër...', 99
- Jona, die naar Ninevé moest.
Het Evangelie is voor heel de wereld. Juist aan de heidenen moet het gepredikt worden opdat zij ook tot het Licht mogen komen. De christelijke gemeenten behoren naar buiten gericht te zijn. Wel mag de eigen gemeente een rustpunt zijn. Maar ze mag nooit veranderen in een bolwerk dat geen deuren meer naar de wereld heeft. De liefde tot Christus en de bewogenheid met zondaren geeft mensen ook het verlangen om anderen de weg te wijzen en ze mee te nemen naar de kerk. Begeleiding van de 'nieuweling' en van de gemeente in hoe een goede opvang te bieden is erg belangrijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1999

Mivo +12 | 24 Pagina's

Cornelius en Petrus

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1999

Mivo +12 | 24 Pagina's