JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Wraak nemen... of vergeven?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wraak nemen... of vergeven?

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lied van Lamech

In het lied van Lamech (Genesis 4: 23 en 24) wordt de wraakzucht bezongen van een man die zich buiten alle geldende rechtsverhoudingen plaatst. Hem een wond toebrengen, kost hem die verwondt het leven. Voor een striem moet de zoon van hem die slaat met de dood boeten. De woorden wond en striem komen ook voor in de vergeldingswet in Exodus 21. Ook is Lamech niet tevreden met de zevenvoudige vergelding van God over Kaïn. Hij eist zeventig maal zeven maal wraak.

Het teken van Kaïn

Kaïn kreeg een teken waardoor hij voor zijn doodslag door de mensen niet zou gewroken worden. Wellicht is dit een woeste blik, of een bleek en woest gelaat geweest, zodat iedereen die hem ontmoette, huiverend voor hem uit de weg ging. In ieder geval was het een zichtbaar teken.

David

Als David tot twee maal toe het leven van Koning Saul spaart, laat hij het niet na de koning te wijzen op zijn zonden. David weet dat de Heere het Saul zal vergelden. Hij weet ook dat hij zelf in deze zaak met een goed geweten voor God staat.

Stefanus

Wanneer Stefanus bidt: Heere, reken hun deze zonde niet toe, dan vraagt hij eigenlijk aan de Heere: stel hun deze zonde niet. Wil deze zonde niet staande of blijvende houden, om hen daarover te straffen naar verdienste.

Oog om oog, tand om tand...

In Israël waren diverse rechters aangesteld. Zij moesten zich houden aan de Bijbelse wetgeving. Zo werd een boete geëist van de man, die een zwangere vrouw letsel toebracht, volgens het besluit van de rechters (Exodus 21: 22). Zo bepaalden de rechters de hoogte van de boete voor een bepaald letsel. Die boete moest in overeenstemming zijn met het letsel. Daarom het principe: oog voor oog, tand voor tand, leven voor leven, hand voor hand, voet voor voet, blaar voor blaar, wond voor wond, striem voor striem (Exodus 21: 23 - 25)! Het wordt dus niet letterlijk bedoeld, maar het is een waardebepaling. Het ging dus om een schadevergoeding, die door de rechters was bepaald.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

Mivo +12 | 32 Pagina's

Wraak nemen... of vergeven?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

Mivo +12 | 32 Pagina's