Esther - Israël
Pag. 3
Daniël moest in de leeuwenkuil omdat de koning zijn bevel niet kon herroepen. De enige mogelijkheid om zo'n bevel bij te sturen was een extra wet die mogelijkheden bood om zo'n bevel voor een deel te ontkrachten. In feite moest een koning dan zelf mazen voor zijn eigen wet bedenken om daar door te kunnen glippen. Het spreekwoord 'het is geen wet van Meden en Perzen' wil zeggen dat een regel die gesteld wordt niet zo is dat er niet van mag worden afgeweken. Vaak wordt het spreekwoord gebruikt om een stellig gezegde af te zwakken.
Pag. 4
Vraag 27 hoort meer bij bladzijde 4. Het gaat hier om het feit dat alles en alle dingen bij Esther en Mordechai door Gods vaderlijke hand geleid worden. Ook dat Esther koningin wordt, ook dat Mordechai in de kronieken van de koning terecht komt, is onder deze vraag en het antwoord te vatten.
Vraag 28 heeft veel te maken met bladzijde 5. Niemand kan iets doen, zonder dat de Heere het toelaat. Ook Haman kan zich zonder de wil van God niet roeren of bewegen. Hij zal niet overwinnen als de Heere het niet wil. Heel belangrijk is dat in dit antwoord ook gewezen wordt op het geduld bij de tegenspoed en dankbaarheid bij voorspoed.
Pag. 5
Ahasveros: zijn vrouw weg, een Joodse vrouw in de plaats, waardoor uiteindelijk voorkomen wordt dat hij de Joden laat uitroeien.
Mordechai: de koning gewaarschuwd, waardoor hij later een belangrijke positie krijgt; hij is door zijn invloed op Esther ook een middel om de Joden te redden.
Haman: dacht op het lot te kunnen vertrouwen, maar dit werd juist zijn ondergang. De Heere stond er boven. In het leven van alle bijbelheiligen zijn wel voorbeelden te vinden waaruit Gods leiding in hun leven tot uiting komt.
Pag. 6
Als je mag geloven dat God leiding geeft aan jouw leven, dan verandert je hele denkpatroon. Wij zijn gewend om zelf onze levensroute uit te stippelen. Maar als je dat in afhankelijkheid van de Heere doet, dan is het niet meer gewoon. Dan ga je er biddend mee om. Misschien weet je niet precies wat je wilt worden. Dan mag je ook de Heere vragen of Hij de weg wil wijzen. Misschien heb je wel vragen over je vriend of vriendin. Die vragen mag je ook de Heere voorleggen. Als er ziekte of een ongeluk is, dan is de aanvaarding daarvan soms zo moeilijk. Ook hierin is het een wonder en een zegen als je er mee bij de Heere terecht mag komen. Verwacht niet zo maar een concreet antwoord, geen briefje uit de hemel, maar gebruik de middelen en je talenten. Soms wijst de Heere de weg door het openen of sluiten van bepaalde wegen en mogelijkheden.
Pag. 7
Als Haman het pur laat werpen, vertrouwt hij zijn leven toe aan het lot. Misschien zijn er wel demonische machten in het spel en worden de goden aangeroepen. In kerkelijk gebruik wordt het lot wel eens gebruikt in eerbiedig en afhankelijk opzien tot de Heere. Ook in de Bijbel vinden we hiervan voorbeelden.
Pag. 8
Telkens als het volk Israël de afgoden ging dienen, volgde er onderdrukking. We lezen ook wel van verdrukking bij Gods kinderen. Dat kon zijn omdat ze gezondigd hadden (David), het kon ook beproeving zijn (Job). Psalmen die herinneren aan onderdrukking: Psalm 79, 124, 126. Deze Psalmen geven iets weer van het leven van de Joden, Gods volk. Zo geven ze in geestelijke zin nu iets weer van de ervaringen van Gods kinderen. Daarom hebben ze nog steeds betekenis en zijn ze niet tijdgebonden.
Pag. 10
'Volgend jaar in Jeruzalem'. Daaruit spreekt de hoop en het verlangen van de Joden. De Joden zijn vreemdelingen in de letterlijke betekenis. Ze zijn op plaatsen waar ze niet echt thuis horen. De aartsvaders waren vreemdelingen in de figuurlijke betekenis. Ze waren niet 'thuis' hier op aarde, maar zij verwachtten een ander Vaderland. Het vraagstuk van wie het land Palestina is, is bijzonder ingewikkeld. Het is het beloofde land, maar als de Joden God zouden verlaten, zou wegvoering de straf zijn. Nu hebben de Arabieren er eeuwenlang gewoond, hoewel altijd onder vreemde heersers. Ze beschouwen het als hun vaderland. Wel is het zo dat er altijd ook Joden in Palestina gewoond hebben. Wil Israël ooit in vrede wonen dan zal er een compromis gevonden moeten worden.
Pag. 11
Binnen onze gemeenten wordt nog nagedacht over de vraag of het evangelie brengen onder de Joden zending of evangelisatie is. Voor beide is iets te zeggen. Je kunt ook zeggen dat het geen van beide is, maar een aparte taak voor de kerk is. Als je meent dat de kerk geen taak heeft ten aanzien van de Joden, bijvoorbeeld omdat ze toch dezelfde God als wij dienen, heb je niet het heil van de Joden op het oog en is er dus in zekere zin sprake van antisemitisme. Het feit dat zending in Israël verboden is, mag geen belemmering zijn om naar wegen te zoeken om het Evangelie te brengen.
Pag. 12
De verschillende meningen geven wel aan hoe moeilijk het Joods-Palestijnse vraagstuk is. Het zal een wonder zijn als er vrede komt. Daarom; bidt om de vrede van Jerzuzalem.
Programmasuggestie
Het thema van deze schets is uitstekend geschikt om op twee achtereenvolgende verenigingsavonden te behandelen. De eerste avond gaat dan over Esther en de leiding van God in ons leven en de tweede avond over Israël. Het klankbeeld 'Israël' kan dan een onderdeel van het programma zijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Mivo +12 | 24 Pagina's
