JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De eredienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De eredienst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kerkdienst wordt ook wel eredienst genoemd. We komen in de kerk om gemeenschappelijk God te eren. In de Heere Jezus Christus God eren. Daarvoor zijn we geschapen. Als we hier met ons hart 'ja' op zeggen zullen we belijden dat we er niets van terecht brengen. En toch wil God nog met ons te maken hebben. In Zijn huis wandelt Hij onder ons in het gewaad van Zijn Woord. Gaan naar de kerk is eigenlijk gaan naar God. Het meest centrale gedeelte in de samenkomst der gemeente moet zijn: Gods Woord, de prediking van Zijn Woord.
Luther, Calvijn en de andere Reformatoren heeft dit voor ogen gestaan: terugkeer naar de Schrift. Alles wat de prediking overwoekerde of terugdrong, werd verwijderd. Men keerde terug naar eenvoud en soberheid. Wil dat zeggen dat we genoegen moeten nemen met een „vormenloze" dienst van God? Een eenvoudige eredienst betekent nog geen ordeloosheid. De Heere is geen God van wanorde. Hij wil wonen en werken waar de dingen met orde geschieden (1 Kor. 14: 33). Vandaar, dat de gereformeerde eredienst sober, maar wel volgens enkele vaste uitgangspunten is ingericht. Wanneer de prediking een centrale plaats inneemt, betekent dat echt niet dat de andere delen van weinig of geen belang zijn.

2. Onderdelen van de eredienst

1. Votum en groet
2. Voorzang
3. Lezing van de Wet des Heeren of de geloofsbelijdenis
4. Schriftlezing
5. Gebed
6. Tekstopgave
7. Psalmgezang en collecte
8. Prediking
9. Dankgebed
10. Zegen

Votum en groet

De voorganger wendt zich namens de gemeente en zichzelf tot God. Psalm 124: 8 „Onze hulp is in de Naam des Heeren, Die hemel en aarde gemaakt heeft." Daarna wendt hij zich in opdracht van Zijn zender tot de gemeente met de groet: „Genade zij u en vrede van God onze Vader en van Jezus Christus Gods Zoon in de gemeenschap van de Heilige Geest." (Rom. 1: 7). Betekenis: Iedere week komt de Heere in deze groet met toezegging van genade en vrede door Jezus Christus aan een gemeente die alles verdorven heeft. In sommige gemeenten is er in de middag- of avonddienst een andere groet (2 Johannes 1: 3 of Openbaring 1: 4-5a).

Voorzang

De voorzang kan in bijzondere gevallen staan in het teken van de tijdsomstandigheden: een ernstig sterfgeval: psalm 89 : 19 of 103 : 8. De lof des Heeren dient voorop te gaan.

Lezing van de Wet des Heeren of de Geloofsbelijdenis

Romeinen 7: 7 ,,lk kende de zonde niet dan door de Wet."
Galaten 2: 19 „Want ik ben door de wet gestorven opdat ik Gode leven zou." Christus is de vervulling der Wet.

Zie vraag 15 H.C.
Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de 10 geboden prediken zo ze toch niemand in dit leven houden kan? „Uw gerechtigheid is uit Mij."

Schriftlezing

De schriftlezing moet of de tekst bevatten waaruit gepreekt wordt of een erbij behorende tekst (bijv. bij de behandeling van de H.C.).

Gebed

„Dat op uw klacht de hemel scheure" psalm 20: 1 ber.
„Alles wat gij de Vader bidden zult in Mijn Naam, zal Hij u geven."

Tekstopgave

Veel predikanten houden zich aan het kerkelijk jaar.

Psalmgezang

Zingen is een belangrijk onderdeel van de eredienst. Op weg naar Gethsemané zong de Heere Jezus met Zijn discipelen het „groot-Hallel" psalm 113-118. In de hemel zal ook gezongen worden: het lied van Mozes en het Lam. De tussenzang is geen onderbreking van de preek. Voor de gemeente is het een instemming betuigen met de preek. „Al het volk zegge amen op mijn klank." De slotzang is een afsluiting op het geheel. Het kan iets wonderlijk blij's in zich hebben. „Het is goed onze God te prijzen."

ColleCte

Collecte betekent inzameling. Het is een echt Bijbels woord, zoals we dat in in Kor. 16: 1 en 2 lezen. Deze collecte, ook wel genoemd de dienst der offerande, is bestemd voor de instandhouding van de kerkdienst en voor het doen van christelijke handreiking aan de armen. De kerk moet als gebouw onderhouden worden, er moeten jaarlijks allerlei karweitjes gedaan worden. Het terrein waarop de diaconie werkt, is verschoven. Er is sprake van taakverbreding. Vroeger was de armenzorg het belangrijkste. Nu zijn dat bejaarden- en gezinszorg. Er gaat ook veel geld naar verpleegtehuizen, sanatoria, liefdadigheidsinstellingen zoals Effatha, Bartimeüs, de reclassering enz. enz.

Preek

De preek moet inhouden: wet en evangelie.
Hebreeën 4: 12 „levend en krachtig, scherpsnijdender dan een twee snijdend zwaard."
1 Korinthe 5: 20: „Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege alsof Christus door ons bade: laat u met God verzoenen."

Zegen

Romeinen 16: 24 - 1 Korinthe 16: 23 - Galaten 6: 18
Betekenis: zie Numeri 6: 27
„Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israëls leggen en Ik zal hen zegenen."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1975

Mivo -16 | 10 Pagina's

De eredienst

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1975

Mivo -16 | 10 Pagina's