JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Johannes - Zie, het Lam Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes - Zie, het Lam Gods

18 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vertelschets


Lezen:
Johannes 1 : 35-43
Openbaring 22 : 1-5

Er kan een keuze gemaakt worden uit de twee bijbelgedeelten of ze kunnen beide gelezen worden. Ook kan nog gekozen worden voor 1 Johannes 1 : 8-10 en hoofdstuk 2 : 1-6. Deze laatste twee gedeelten zijn wel moeilijker dan de hierboven genoemde delen.

Zingen:
Psalm 6 : 1, 2, 9
Psalm 17 : 3
Psalm 19 : 5
Psalm 23 : 1
Psalm 25 : 2, 4
Psalm 80 : 1, 11
Psalm 131

Kerntekst: Johannes 1 : 29b: "Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt."


Daar staat Johannes. De mensen kennen hem wel. Johannes is de profeet. Hij draagt een mantel van kamelenhaar. Een gordel van leer houdt de mantel gesloten om zijn lichaam. Elke dag is hij hier, bij de Jordaan. En elke dag is zijn boodschap hetzelfde: "Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij!" Grote groepen mensen komen naar Johannes luisteren. Ze horen de woorden die Johannes hen toeroept. Gespannen luisteren ze verder. En... ze schrikken, want Johannes zegt nog meer. "Breng vruchten voort der bekering waardig." Vruchten voortbrengen... vruchten van bekering? Hoe dan? Sommigen roepen het naar Johannes: "Johannes, wat zullen wij dan doen?" Daar weet Johannes wel antwoord op. Hij zegt: "Als je twee jassen hebt, moet je er één aan iemand geven die géén jas heeft. En als je genoeg te eten hebt en overhoudt, moet je dat delen met mensen die niet genoeg te eten hebben!" De mensen komen dichterbij. "Wat moeten wij doen, Johannes?" vragen weer andere mensen. Het zijn tollenaren. Ze staan een beetje apart van de anderen. Tegen hen zegt Johannes: "Vraag niet meer belasting dan wat de mensen moeten betalen!" Voor iedereen heeft hij een woord. Bij iedereen wijst hij op de zonden en steeds weer klinkt de roep: "Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen! Brengt vruchten voort, der bekering waardig!" De mensen luisteren. Ze zijn onder de indruk. Johannes roept hen op zich te laten dopen tot bekering en tot vergeving van zonden. Heel veel mensen laten zich dopen in het water van de Jordaan. Jij bent vast al gedoopt. Maar ook tot jou zegt de Heere: "Bekeer je!" Kijk eens naar jouw leven. Kunnen andere mensen daar vruchten zien van bekering? Houd je het meest van jezelf, of heb je de Heere lief? Dan zien anderen dat, in wat je zegt, in wat je doet.

Daar staat Johannes. Johannes de Doper. Zo wordt hij genoemd, omdat hij zoveel mensen doopt. Zijn woorden maken diepe indruk. De mensen blijven komen en steeds laten anderen zich dopen. De mensen kijken tegen Johannes op. Wat een boodschap brengt hij toch! Zou de Messias nu soms komen? Of...zou Johannes zelf de verwachte Messias zijn, de Christus? Ze durven het niet aan hem te vragen, maar in hun gedachten en in hun hart weten ze het bijna zeker: Johannes móet wel de beloofde Messias zijn. Er is hoop in hun hart! De langverwachte Messias, de Zaligmaker! Zou het zo zijn? Johannes gaat door met het brengen van zijn boodschap van berouw over de zonden en bekering. Maar dan komt er opeens blijdschap op zijn gezicht. Tussen de mensen heeft hij Jezus ontdekt. Jezus, de Messias. Jezus, zijn Zaligmaker! Jezus, de Zoon van God, Die ook deze mensen allemaal nodig hebben. Niet Johánnes is belangrijk, het gaat om de Heere Jezus. De stem van Johannes klinkt nog helderder als hij het uitroept, terwijl hij naar Jezus kijkt: "Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!" Wat een wonder! Johannes hoeft niet alleen de zónden aan te wijzen, hij mag ook de Zaligmaker van zondaren, het Lam van God aanwijzen. Al de offers in de tempel hebben gewezen op Hem. De profeten hebben over Hem geprofeteerd. Johannes mag Hem nu aanwijzen. "Zie het Lam Gods!" Hebben de mensen bij de Jordaan het begrepen? Heb jij het begrepen? De woorden klinken nog steeds: "Zie, het Lam van God! Hij neemt de zonde van de wereld weg!" Ook als jij in je eigen leven geen vruchten van bekering ziet. Als je het moeilijk vindt om de Heere lief te hebben. Als je zoveel van jezelf houdt. De Heere Jezus neemt ook die zonden weg! Heb je Zijn stem al gehoord? Heb je Hem al leren kennen als het Lam van God, voor jouw zonden?
De volgende dag is Jezus weer bij de Jordaan te vinden. Rustig wandelt Hij daar. Hij wacht op de woorden van Johannes. En Hij wacht nu in het bijzonder op twee mensen. Johannes heeft Jezus ook gezien. Daar klinken de woorden alweer. "Zie het Lam Gods!" Naast Johannes de Doper staan twee van zijn trouwe volgelingen. De één heet Andreas en de ander Johannes, net als zijn meester. Ze horen de woorden die Johannes uitroept. Hun harten gaan sneller kloppen. Ze kijken, ze rekken hun hals uit, ze volgen met hun ogen de hand van Johannes de Doper, die Jezus aanwijst. Ja, ze zien Hem! Ze zien Jezus. Ze zien in Hem het Lam van God! Jezus draait zich juist om en loopt weg. Zonder aarzelen verlaten Johannes en Andreas hun plek naast Johannes de Doper en volgen Jezus. Als ze dicht bij Jezus gekomen zijn, draait Hij zich om en vraagt vriendelijk: "Wat zoekt gij?" Ze zeggen: "Rabbi, waar woont Gij?" Ze willen bij de Heere Jezus zijn en bij Hem blijven. En ze zijn welkom bij Hem. Jezus zegt: "Kom en zie. Kom maar mee en Ik zal je laten zien waar ik woon. Je mag bij Mij komen en bij Mij blijven." Het Lam van God ontfermt Zich over twee van Zijn schapen. Ze hebben Hem lief omdat Hij hen eerst liefgehad heeft. De Heere Jezus heeft op hen gewacht, daar bij de Jordaan. Hij wacht ook op jou. De boodschap komt ook tot jou: "Bekeer je, want het Koninkrijk van God is nabij. Breng vruchten voort van bekering waardig." Draagt je levensboom nog geen vruchten? Je mag niet blijven zoals je bent! Zie op het Lam van God. Hij kan en Hij wil ook jouw zonden vergeven. Je bent welkom bij Hem met al je zonden.

Het is drie jaar later. Daar staat Johannes. Bij het kruis op de heuvel van Golgotha. Nee, niet Johannes de Doper. Het is die andere Johannes, die Jezus volgde. Johannes, de discipel. Hij is steeds bij Jezus gebleven. Drie jaar lang heeft hij Hem gevolgd. En nu? Daar hangt Jezus. Aan het kruis van Golgotha. De mensen hebben Hem verworpen. "Weg met Hem!" hebben ze geroepen. En als een lam hebben ze Hem ter slachting geleid. Als een Lam! Jazeker, Johannes herinnert zich de woorden van zijn eerste meester, Johannes de Doper, heel goed. "Zie het Lam Gods!" En nu zijn die woorden waar geworden. Jezus is niet alleen als een lam ter slachting geleid, Hij is het Lam! Al de eerdere lammeren die geslacht waren, wezen op dit ene Lam, de Zoon van God, Die mens werd om de zonde van de wereld op Zich te nemen. De zonde van de wereld? Johannes voelt het wel, Jezus hangt daar ook om zijn zonden. Hij moet sterven. Hij geeft Zijn éigen bloed. En dat bloed reinigt van alle zonde! Johannes is veilig achter het bloed van Jezus. De zonden van Johannes zijn erdoor afgewassen. Johannes heeft het Lam van God gezien. Hij heeft in Hem geloofd. Dan klinkt het met krachtige stem over Golgotha: "Het is volbracht!" Jezus sterft, maar hét is volbracht! Jezus, het Lam van God, roept ook jou. Heb jij Hem ook nodig tot vergeving van je zonden? "Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt!"

Het is weer jaren later. Daar zit Johannes, de apostel van Jezus Christus. Hij schrijft brieven. Wat heeft hij veel geleerd van Jezus toen hij met de andere discipelen drie jaar lang de Heere Jezus volgde. Zijn hart is er vol van. Van binnen voelt Johannes een drang om alles op te schrijven. Alles over de Heere Jezus en hoe het is om Hem te volgen. Hij wil dat iedereen hoort over Jezus, het Lam van God. En Johannes schrijft: "...hetgeen wij gezien hebben van het Woord des levens, dat verkondigen wij u..." Wat heeft Johannes veel meegemaakt. Hij heeft gepreekt. Hij is gevangen genomen. Hij heeft moeten lijden om het Evangelie van Jezus Christus. En nu is hij oud geworden. Hij schrijft over de zonden. "Mijn kinderen," schrijft hij, "Ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt." Gelukkig, Johannes houdt hier niet op. Hij weet het ook uit zijn eigen leven: hij heeft veel zonden gedaan. Hoe zijn die vergeven? Door de Heere Jezus, het Lam van God. Heb je gezondigd? Ga tot Hem! Voel je je zonde niet? Vertel het aan Hem. Heb je geen zonden? Luister dan ook naar Johannes. "Indien wij zeggen dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelf, en de waarheid is in ons niet." En even later schrijft hij het op: "Indien wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar en Zijn Woord is niet in ons." Johannes wist heel goed dat hij een zondaar was. Weet jij dat ook? Wat doe je er mee? Belijd je zonden aan de Heere. Bekeer je tot Hem. Vraag om vergeving van je zonde. De Heere is nog dezelfde vergevende God. Ken je Hem, door de Heere Jezus? Als je je zonden niet kent, maak je Hem tot een leugenaar! Nog klinkt de roep van Johannes: "Zie het Lam Gods!" Nog klinkt de stem van God: "Bekeer je!"

Daar staat Johannes. De trouwe apostel is oud geworden. Hij is aan het einde van zijn leven. Gevangen gezet op een eiland. Hij kijkt om zich heen. Overal rotsen. Overal water. Nee, hier kan hij niet wegkomen. Gevangen op het eiland Patmos! Zijn gedachten gaan terug in de tijd. Nooit zal hij vergeten hoe hij en de andere discipelen de Heere Jezus volgden. Nog ziet hij in gedachten Jezus' lijden en Zijn sterven aan het kruis. Met blijdschap denkt hij terug aan het wonder van Jezus' opstanding. Eerbied vervult zijn hart als hij zich het moment herinnert waarop de Heiland ten hemel is gevaren. En nu, na zijn werk als apostel en dienstknecht van Jezus Christus, zit Johannes gevangen op dit kleine eiland. Gevangen omdat hij vertelde en schreef over de Heere Jezus. Gevangen, alleen op dit eiland. Alleen? Nee, zijn Koning is bij hem! Hij ziet het Lam Gods! De Heere heeft hem niet vergeten, Jezus laat Johannes niet alleen. En straks, na het sterven, mag Johannes altijd bij de Heere zijn. In de hemel, in het hemelse Jeruzalem. Wat een wonder! Johannes kan er soms zo naar verlangen. Ja, Johannes mag hier op aarde al wat zien van die hemelse stad. De Heere laat hem dat zien. En het is overweldigend mooi. Kijk! Een rivier! Niet zoals de Jordaan, smal en modderig, maar groot, blinkend en zuiver! Het water des levens stroomt erdoor. Zo helder als kristal. En waar is de Bron van deze rivier? Johannes volgt het water met zijn ogen. Hij ziet het! Hij ziet Hém! Het Lam van God. De rivier komt uit de troon van God en van het Lam. Er stroomt zuiver kristalwater uit de troon. Wie daarin gewassen is, heeft vergeving van al zijn zonden ontvangen. Niemand zal dan meer kunnen zeggen: "Je bent vervloekt vanwege je zonde!" Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonde. Het verlangen in het hart van Johannes vervult hem helemaal. Hij valt op zijn knieën en aanbidt God. En terwijl hij vol eerbied luistert, spreekt de Heere tot hem: "De Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Koml En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet." Johannes, vol van alles wat hij gezien en gehoord heeft, kan het de Heere alleen maar nazeggen: "Ja, kom, Heere Jezus!"

En jij? De boodschap is nog steeds: "Bekeer je, want het koninkrijk der hemelen is nabij!" Belijd dan je zonden aan de Heere in de hemel. Bid of de Heere Jezus ook jouw zonden wil vergeven, of Hij ook in Jouw hart wil wonen. Zie op het Lam van God dat de zonde der wereld wegneemt. Ook jóuw zonde als je door genade de Heere Jezus mag kennen als je Borg en Zaligmaker.

Aantekeningen bij de tekst

Markus 1 : 1-6
Vers 4: doop der bekering: een doop waaraan de bekering vooraf moest gaan. Met deze bekering wordt de boetedoening en de innerlijke omkeer bedoeld.
Vers 5: al het Joodse land: bij wijze van spreken, om de veelheid aan te duiden. Onder het Joodse land wordt niet geheel Palestina, maar Judea bedoeld.
Vers 6: wilde honing: honing gevonden in het veld of in het wild.

Lukas 3 : 8-15
Vers 8: vruchten der bekering waardig: die betamelijk zijn, bij een waarachtige bekering horen.
Vers 11: delen hem mede: een bewijs van ware naastenliefde. Wie bereid is van zijn kleding of zijn voedsel iets af te staan zal ook in allerlei andere opzichten zijn naaste willen helpen.
Vers 12: tollenaars: Joden in dienst van de Romeinen. Ze werden gehaat door de andere Joden omdat ze voor de Romeinen (overheersers) belastinggeld inden, maar daarvan ook onrechtmatig zichzelf verrijkten.
Vers 13: gezet: vraag niet meer dan dat je mag vragen, dan dat je opgedragen is te vragen.

Johannes 1 : 29-39
Vers 29: het Lam Gods: Dat is, de Messias. Johannes raakt hiermee aan de kern van het werk van Jezus: Zijn verzoenend sterven tot verlossing van de wereld (zie ook Jesaja 53 : 7).
Vers 29: de zonde der wereld: hier wordt de zonde als totaliteit genoemd. De vergeving van zonden is voor diegenen uit de gehele wereld die in Hem geloven zullen.
Vers 35: twee uit zijn discipelen: er zullen er ongetwijfeld meer geweest zijn. Deze twee worden hier genoemd omdat één van hen Johannes de Evangelist is.
Vers 37: hoorden: in de betekenis ook van 'geloofden'.

1 Johannes 1 : 8-10 en 2 : 1-6
Vers 9: getrouw: God is trouw aan Zijn eigen beloften.
Vers 10: leugenaar: dan zou het niet nodig en ook niet waar geweest zijn dat Christus kwam om zondaren zalig te maken. Vers 1: Voorspraak: Jezus Christus, zoals in het vervolg van dit vers ook genoemd wordt. In de grondtaal staat 'parakleet', wat 'advocaat' betekent, die iemands zaak verdedigt. Christus wil dat doen voor Zijn kinderen: Hij bidt voor hen (Romeinen 8 : 34).
Vers 1: de Rechtvaardige: omdat Hij zonder enige zonde is geweest, wat Hem bekwaam maakte om onze Voorspraak te zijn. God de Vader kan en moet naar Hem horen.
Vers 2: onze zonden: van de apostelen en van al de andere gelovigen.
Vers 2: der gehele wereld: niet voor alle mensen hoofd voor hoofd, maar voor de wereld in al haar verbanden en geledingen; alle mensen uit de gehele wereld, uit alle volken, die (nog) in Hem zullen geloven.

Openbaring 22 : 1-5 en 16-20
Vers 1: een rivier van het water des levens: de rivier is een teken van een volle stroom, van overvloed. Het water des levens stroomt er door, wat wijst op de eeuwige gelukzaligheid.
Vers 1: voortkomende uit de troon Gods en des Lams: God is de Schepper van het levende water; Jezus Christus, het Lam, verwerft het voor de Zijnen. De troon van God en het Lam wijst op de heerlijkheid van God en Jezus Christus, die het hemelrijk vervult.
Vers 3: geen vervloeking: er zal niets meer zijn wat waard is om vervloekt te worden.
Vers 3: Zijn dienstknechten: dit zijn Zijn engelen en al de gezaligden.
Vers 4: Zijn aangezicht: Zijn heerlijkheid, die nu gezien kan worden omdat de gezaligden verlost zijn van de zonden en Gods heerlijkheid nu wel kunnen aanschouwen (zie ook Mattheüs 5 : 8 )
Vers 4: Zijn Naam: zij behoren Hem toe en zullen daarvan ook in het openbaar belijdenis doen. In het Oude Testament droeg de hogepriester een plaat op zijn voorhoofd met daarin gegraveerd: De heiligheid des Heeren
Vers 5: geen nacht: omdat Gods heerlijkheid de stad verlicht (zie ook Openbaring 21 : 23)
Vers 16: de Wortel: afkomstig, naar Zijn mensheid, uit het geslacht van David.
Vers 16: de blinkende Morgenster: deze ster gaat in haar schoonheid alle andere sterren te boven, ze doet de andere sterren verbleken en verdwijnen. Christus is het Licht der wereld.
Vers 17: de Geest en de bruid: de Heilige Geest werkt dit verlangen in het hart van alle gelovigen (de bruid). De Geest zucht in het hart met onuitsprekelijke zuchtingen (zie ook Romeinen 8 : 23 en 26)
Vers 17: neme: het water des levens wordt gegeven, naar Openbaring 21 : 6 en in het geloof aanvaard.
Vers 20: ja, kom, Heere Jezus: de oude Johannes betuigt zijn verlangen naar de komst van Christus en de verlossing en zaligmaking van al de heiligen door de komst van de Heere Jezus.

Achtergrondinformatie

ZONDEN - ZONDE:
In de Heidelbergse catechismus wordt nadrukkelijk onderscheid gemaakt tussen de zonden (zie vraag en antwoord 34) en de zonde (zie vraag en antwoord 36). Het verschil moet daarin gezocht worden dat 'de zonden' actief zijn, de dagelijkse terugkerende verkeerde gedachten, woorden en daden, terwijl 'de zonde' (enkelvoud) aangeeft het kwaad waarin we ontvangen en geboren zijn. Dit wordt ook duidelijk uit het antwoord op vraag 56. De kerntekst voor deze schets geeft de zondige geaardheid weer: "Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt." Jezus, met eerbied gesproken, betaalt niet keer op keer voor de actieve, dagelijkse zonden. Jezus vergeeft de zonde eenmaal, namelijk de zondige aard. Als Gods kinderen dat kennen, mogen en moeten ze hun dagelijks terugkerende zonden belijden, echter in de wetenschap en in het geloof dat God hun die zonden vergeeft en vergeven heeft.

HET LAM GODS:
Jezus is het grote Paaslam. In Egypte, eeuwen geleden, we in de laatste nacht voor de uittocht het bloed van het paaslam aan de deurposten gestreken. Toen ging de verderfengel voorbij, de Israëlieten waren veilig achter het bloed. Maar voor Jezus is er geen bloed waarachter Hij kan schuilen. Hij is de eerstgeborene van de Vader in de hemel.

Antwoorden bij het ledenblad

Weet je het nog?
Over Johannes de Doper
1. Bij de Jordaan
2. Bekeert u, want het Koninkrijk Gods is nabij gekomen.
3. De Messias
4. Het Lam Gods
5. Omdat Johannes wist dat Jezus als een Lam geslacht zou worden om de zonden van Zijn kinderen te vergeven

Over Johannes de discipel
6. Op Golgotha
7. Op het eiland Patmos
8. Omdat hij vertelde en preekte over de Heere Jezus.
9. Johannes heeft heel veel dingen gezien op Patmos, maar in het verhaal wordt verteld over de rivier van zuiver, levend water die uit de troon van God en het Lam voortkomt.
10. Kom, Heere Jezus, ja, kom haastiglijk!

Om over te praten

VRAAG 1
De meesten van jullie, misschien wel allemaal, zijn als klein kind gedoopt,
a. De dominee sprenkelt water op het voorhoofd van het kindje in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
b. Het doopwater wijst op het bloed van Jezus Christus. Dat bloed wast en reinigt van de zonden.
c. Het is niet genoeg om met water gedoopt te zijn. Het is nodig om gereinigd ('schoongemaakt') te worden van al onze zonden door het bloed van Jezus Christus en door het werk van de Heilige Geest in het hart.

VRAAG 2
Johannes de Doper noemde de Heere Jezus het Lam van God.
a. Een lam is een offerdier. Zo werd ook de Heere Jezus geofferd.
b. Het Lam, de Heere Jezus, was gezonden door God. Het Lam, de Heere Jezus was ook Zélf God. Hij kwam op deze aarde om de weg tot God, door de vergeving van zonden, weer open te stellen.
c. Toen Johannes dit zei was het waarschijnlijk bijna Pascha. Met het Pascha werd de uittocht uit Egypte herdacht.
d. Zoals de Israëlieten uit Egypte verlost werden en dat herdacht werd tijdens het Pascha, zo verlost de Heere Jezus van de zonde door zijn lijden en sterven.

VRAAG 3
Aan het einde van de Bijbel roept de apostel Johannes: "Ja, kom, Heere Jezus!" In artikel 37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat: "Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onze Heere."
a. Allebei spreken ze van het verlangen naar de wederkomst van de Heere Jezus.
b. Die dag is de dag waarop de Heere Jezus terug zal komen op de wolken.
c. Die dag is 'groot' (belangrijk, indrukwekkend) omdat dan alle vijanden van God veroordeeld zullen worden, alle kinderen van God voor altijd bij de Heere zullen mogen zijn en de eer van de Heere dan altijd volmaakt gezongen zal worden. Het Koninkrijk van God zal dan vol zijn.
d. Persoonlijke vraag. Probeer in een eenvoudig gesprek erop te wijzen dat het leven van christenen altijd 'een onderweg zijn' is. We hebben hier geen blijvende stad. Het leven van een christen is ook een verlangend leven: na dit leven mag je in de hemel zijn als je door genade God kent - daar zullen geen zonden meer zijn, maar bovenal, dan zullen we altijd bij de Heere zijn en zijn lof volmaakt verkondigen. Verlang je er al naar?

Puzzel 1
"En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld." (1 Johannes 2 : 2)

Puzzel 3
1. Zacharias (1 = Z)
2. Krijgslieden (7 = I) Let op: ij is 1 letter!
3. Jesaja (2 = E)
4. Johannes (3 = H)
5. Tollenaars (5 = E)
6. Christus (6 = T)
7. Filippus (3 = L)
8. Annas (4 = A)
9. Abraham (7 = M) 1
0. Adderengebroedsels (8 = G)
11. Pontius Pilatus (2 = O)
12. Herodes (5 = D)
13. Tiberius (8 = S) "Zie, het Lam Gods."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 augustus 2006

Mivo -12 | 23 Pagina's

Johannes - Zie, het Lam Gods

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 augustus 2006

Mivo -12 | 23 Pagina's