JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Digitale ontmoetingsplek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Digitale ontmoetingsplek

Wat en hoe van sociale media

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elke stad heeft ze: ontmoetingsplaatsen voor jongeren en ouderen. Op een bankje voor Albert Heijn of op het dorpsplein ontmoeten de vijfenzestigplussers elkaar om het laatste nieuws uit te wisselen. Jongelui spreken elkaar op ontmoetingsplekken in de buurt, op school en op de vereniging. Moeders wachten hun kroost op bij school en blijven daardoor op de hoogte van de meest recente wetenswaardigheden.

Zo was het en zo is het. Zo zal het hopelijk ook blijven, want we hebben elkaar nodig, juist in de onderlinge ontmoeting. Toch is er de laatste jaren behoorlijk wat veranderd. De komst van (mobiel) internet heeft de weg gebaand voor nieuwe digitale vormen van ontmoeting met positieve, maar ook kwalijke gevolgen. Door middel van sociale websites kunnen mensen elkaar online ‘ontmoeten’ en informatie met elkaar delen. We noemen zulke programma’s of websites ‘sociale media’. Wat wordt hier precies mee bedoeld? In dit artikel zullen we hier kort op in gaan.

 

Wat zijn sociale media?

Bij sociale media gaat het om websites waar gebruikers - meestal via de computer of het mobieltje - met elkaar kunnen communiceren. Het doel is kennis, vragen, informatie, ervaringen of meningen met elkaar te delen. Deze communicatie vindt grotendeels plaats door middel van tekstberichten, maar ook via het delen van foto’s, video’s, plaatjes, spelletjes of muziek. Via sociale media kunnen gebruikers eenvoudig voldoen aan sociale basisbehoeften als het tonen van belangstelling richting anderen (‘leuke foto van je’) of het zoeken naar erkenning en zelfontplooiing (‘kijk eens waar ik helemaal op vakantie ben geweest’). Maar liefst 91 procent van de Nederlandse jongeren is actief op sociale media.

 

Meest gebruikt

Enkele voorbeelden van de bekendste en meest gebruikte sociale media:

Chatten

MSN was één van de eerste programma’s waar gebruikers de mogelijkheid hadden elkaar tekstberichten door te geven, of met andere woorden: online met elkaar te chatten. Inmiddels zijn er veel andere chatmogelijkheden bijgekomen. Te denken valt aan Ping, Google Talk, ICM, Yahoo en ook eBuddy is een inmiddels populair chatprogramma. Behalve tekstberichten kunnen tegenwoordig ook foto’s, filmpjes of gesproken boodschappen met elkaar worden gedeeld.

Jezelf presenteren

Een andere belangrijke categorie van sociale media wordt gevormd door programma’s als Hyves en Facebook. Hiermee kan de gebruiker zichzelf profileren of presenteren aan vrienden, familie en bekenden. Deze worden in de meeste gevallen eerst als ‘vriend’ uitgenodigd. Op het moment dat ze de uitnodiging aanvaarden, krijgen ze toegang tot de meer persoonlijke gegevens, foto’s, nieuwsberichten en andere informatie van hun ‘nieuwe’ digitale vriend. Een soortgelijk programma is LinkedIn, dat met name door volwassenen wordt gebruikt voor het opzetten van netwerken van collega’s en zakelijke relaties.

Online informatie en discussies

Een andere manier van contact via sociale media vindt plaats door middel van de zogenaamde blogs, weblogs en wikis. De bedoeling hiervan is dat bezoekers van deze media nieuwe informatie of meningen kunnen toevoegen aan informatie die door iemand anders is geplaatst. Dat kan bijvoorbeeld een reactie zijn op een krantenbericht. De meeste digitale kranten geven hun lezers op deze wijze de mogelijkheid direct op de inhoud van een artikel te reageren en er met andere lezers over in discussie te gaan. Vragen van jongeren via een platform als bijvoorbeeld Refoweb worden eerst door een ‘inhoudelijke expert’ beantwoord, maar daarna kunnen meelezende jongelui deze antwoorden voorzien van hun commentaar en inzichten. Ook veel zendingswerkers maken gebruik van weblogs om hun achterban op de hoogte te houden van het werk en het gezinsleven op het zendingsveld. Discussies kunnen ook plaats vinden rondom foto’s en video’s. Het programma YouTube, waar dagelijks miljoenen filmpjes op gezet en bekeken worden, is één van de meest gebruikte media.

Twitter

Een van de meest populaire en jongste ontwikkelingen, maar inmiddels toch al weer zes jaar oud, is het sociale medium ‘Twitter’. Door middel van korte berichtjes, de zogenaamde tweets, kunnen gebruikers van Twitter hun mening en informatie rondom hun interesses aan anderen doorgeven. Dit gebeurt meestal real-time (zonder vertraging in tijd) via de mobiele telefoon, iPad of gewone computer. Twitter is zodoende een actueel, snel en gevat medium en daardoor vanaf het begin erg populair onder journalisten en politici. Een mening of nieuwsbericht over bijvoorbeeld een vliegtuigongeluk kan door een ooggetuige binnen enkele seconden via Twitter wereldkundig gemaakt worden. Vaak worden de tweets gekoppeld aan korte filmpjes zodat de informatie niet alleen in woord, maar ook in beeld beschikbaar is.

 

In dit artikel wordt slechts een inleiding gegeven op het begrip sociale media. De voorbeelden zijn met talrijke andere programma’s uit te breiden. Van belang is echter of en hoe we deze sociale media kunnen gebruiken en welke mogelijkheden en welke gevaren er aan vastkleven. Daarover gaat het in de andere artikelen in deze EigenWijs.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2012

Eigenwijs | 24 Pagina's

Digitale ontmoetingsplek

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 2012

Eigenwijs | 24 Pagina's