JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Een Inspraak-Avond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een Inspraak-Avond

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de wijk waar je woont, staat een oud schoolgebouw. De gemeenteraad overweegt om dit schoolgebouw te bestemmen voor asielzoekers. Aangezien er vanuit de wijk nogal wat protest is opgekomen tegen deze plannen, heeft de gemeenteraad besloten om een inspraak-avond te organiseren. De gemeenteraad wil zoveel mogelijk meningen horen vanuit de wijk.

De verenigingsleden vormen met elkaar verschillende doelgroepen. Iedere doelgroep krijgt een opdracht, bijvoorbeeld: één groep krijgt de opdracht "Wijkbewoners", terwijl een andere groep de opdracht "SGP-kiesvereniging" ontvangt, enz.

Tijdens de verenigingsavond worden eerst de opdrachten in groepen besproken. Vervolgens wordt vanuit iedere groep één persoon (de gespreksleider) aangewezen om zitting te nemen in het forum.

Na de pauze vind de forum-discussie plaats, oftewel de "inspraakavond van de gemeenteraad".

Ter afronding krijgen de "burgemeester" samen met de twee "vertegenwoordigers uit de gemeenteraad" de gelegenheid om een besluit te nemen. Dit besluit wordt onderbouwd aan de "bewoners" (verenigingsleden) aan het eind van de avond bekend gemaakt.

Opdracht "Bewoners"

1. Wat is jullie mening over de plannen van de gemeenteraad: moet het schoolgebouw in jullie wijk wel of niet bestemd worden voor asielzoekers? Onderbouw je mening.

2. Wat zouden jullie in de wijk kunnen doen voor de asielzoekers wanneer de gemeenteraad besluit om het schoolgebouw beschikbaar te stellen voor deze groep ontheemden?

3. Wat zouden jullie als "bewoners" kunnen doen wanneer de gemeenteraad besluit om het schoolgebouw niet beschikbaar te stellen voor asielzoekers?

4. Zijn de argumenten die jullie hebben ter onderbouwing van de mening van praktische aard of van principiële aard?

Opdracht "SGP klesvereniging "

1. Wat is jullie mening over de plannen van de gemeenteraad: moet het schoolgebouw in de wijk wel of niet bestemd worden voor asielzoekers? Onderbouw je mening.

2. Hoe dient volgens Gods Woord onze houding te zijn tegenover de vreemdeling? Welke konsekwenties heeft dit voor de plannen van de gemeenteraad?

3. Wat kun je doen om de gemeenteraad te overtuigen van de mening van de SGP-kiesvereniging?

Opdracht "Tegenstanders/voorstanders "

Uit jullie groep moeten twee personen zitting hebben in het forum: een voorstander en een tegenstander. Als groep bereiden jullie beide meningen voor aan de hand van de onderstaande vragen.

1. Tegenstanders zijn van mening dat de huizen in de wijk in geldwaarde zullen dalen wanneer er een asielzoekers-centrum staat. Bovendien kunnen volgens de tegenstanders de kinderen niet meer rustig op straat spelen.

a. Welke praktische argumenten leven er in Nederland tegen het beleid om Nederland open te stellen voor asielzoekers?

b. Hoe kunnen de tegenstanders hun mening zodanig verwoorden dat dit niet discriminerend overkomt, maar toch duidelijk de mening doorgeeft.

2. Voorstanders zijn van mening dat de school opengesteld kan worden voor asielzoekers. "Deze mensen hebben niets, terwijl wij in Nederland in overvloed leven" zo is de mening. "Bovendien is er in Nederland nog ruimte genoeg wanneer we letten op de gastvrijheid van vele kleine Afrikaanse landen" (zie bijvoorbeeld bericht op pag. 2 in deze schets).

a. Welke argumenten zijn er die pleiten om de deuren van Nederland open te stellen voor asielzoekers?

b. Hoe dienen we volgens Gods Woord om te gaan met de vreemdelingen?


Werkwijze

Deze verwerkingsvorm is geschikt voor een extra-verenigingsavond rond het thema "Asielzoekers in Nederland".

Suggestie

Houd een verenigingsavond rond het thema en deel aan het eind van de verenigingsavond een Mivo-schets uit, zodat de leden zich op de "Inspraak-avond" (volgende verenigingsavond) kunnen voorbereiden. Geef ieder verenigingslid een opdracht. M.a.w. deel de leden vast op in groepen.

Wijs een gespreksleider per groep aan die zich extra op het onderwerp voorbereid, alsook een forum-voorzitter/burgemeester (die alleen stuur geeft aan de "inspraak-avond"). Deze persoon dient zich terdege voor te bereiden op de opdrachten.

Wijs tevens twee personen aan die namens de gemeenteraad (samen met de burgemeester) een definitieve beslissing moeten nemen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

Mivo +16 | 28 Pagina's

Een Inspraak-Avond

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1994

Mivo +16 | 28 Pagina's