JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Informatief: Europa in nood - Zuid-Amerika in nood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Informatief: Europa in nood - Zuid-Amerika in nood

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Europa

Paulus had wel in het gezicht te Troas een Macedonische man gezien, die hem vroeg: 'Kom over naar Macedonië en help ons', maar dat wil niet zeggen dat de Macedoniërs Paulus kenden. Er stond geen menigte om Paulus welkom te heten toen hij voet aan wal zette in Europa. In werkelijkheid was er nog geen enkele Macedonische man van plan om naar Paulus te gaan luisteren. Ze kenden Jezus nog niet. In de roep 'Kom over naar Macedonië en help ons', klinkt de nood van de heidenen door. Ondanks alle wijsheid van de Griekse wijsgeren, ondanks al hun pogingen een antwoord te geven op de vraag naar de zin van het leven, bleek dat ze uit zichzelf de weg tot God niet konden vinden. Er was grote geestelijke nood in Griekenland, maar de Grieken wisten het zelf niet. De woorden 'Kom over en help ons' willen dus niet zeggen dat de Grieken op Paulus en de prediking van het Evangelie zaten te wachten. Dat blijkt wel uit de verdere geschiedenis. Er komt tegenstand van Joden en van heidenen. Tegenstand van de duivel. 'Kom over naar Macedonië en help ons', was het verzoek van de man in het gezicht dat Paulus in Troas kreeg. Paulus volgde die oproep, omdat hij wist dat het Gods weg was. Geestelijke nood in Macedonië. Nood die alleen gelenigd kon worden door de prediking van Jezus Christus en dien gekruisigd.

Zuid-Amerika

Zuid-Amerika is een Rooms continent. Meer dan negentig procent van de bevolking is gedoopt. De mensen zijn zeer godsdienstig. Maar die godsdienst is oppervlakkig. Er is veel romantiek rond het "kindeke Jezus en de lijdende Christus". De opgestane Heere en Koning van de Kerk, die door Woord en Geest regeert, is vrijwel onbekend. De Mariaverering is diep geworteld. Maar tegelijkertijd blijven allerlei heidense gebruiken en gedachten bestaan. Er vindt een vermenging plaats tussen de leer van Rome en de heidense godsdienst. Dit wordt syncretisme genoemd. Zelfs de Rooms-Katholieke kerk geeft toe dat het volksgeloof in Zuid- Amerika weinig meer te maken heeft met de oorspronkelijke leerstellingen van Rome. De heidense gedachte van "voor wat hoort wat" - ik geef god en goden aandacht en geschenken, ik krijg hulp, bescherming en voorspoed terug - is wijd verbreid. Dit sluit natuurlijk goed aan bij de Roomse leer van de goede werken. De Bijbel is voor de meeste Zuid-Amerikanen een gesloten boek; de bijbelkennis is zeer gering. Daar komt nog bij dat in Zuid-Amerika nog veel mensen analfabeet zijn. Men schat dat in Bolivia een kwart van de bevolking niet kan lezen en schrijven.

Is zending in Zuid-Amerika nodig? 

ln 1910 werd er de eerste grote wereldzendingsconferentie in Edingburg (Schotland) gehouden. Daar werden de zendingsgebieden over de hele aardbol in kaart gebracht. Zuid-Amerika kwam ook aan de orde, maar daar werd van gezegd dat dit eigenlijk geen zendingsgebied was. Dit werelddeel was immers door de Spanjaarden al gekerstend. Toen protestantse christenen in Zuid-Amerika dat hoorden, spoedden zij zich naar Europa om daar duidelijk te maken dat de meeste Zuid-Amerikanen dan wel in naam Rooms-Katholiek waren, maar het Evangelie niet kenden en verstrikt waren in on- en bijgeloof. Mensen werden gedoopt - want in de Roomse opvatting kan zonder de doop niemand genade krijgen - maar er werd vrijwel niets gedaan aan Bijbels onderwijs en catechisatie. Het was - en het is nog steeds - een heidense godsdienst met een dun laagje Rooms-Katholiek vernis. Ja, zending is Zuid-Amerika is hard nodig. Het is wat de zending betreft een vergeten continent. Hoewel op de tweede wereldzendingsconferentie in 1928 in Jeruzalem, Zuid-Amerika als zendingsgebied erkend werd en de zending daarna goed op gang kwam, is de geestelijk nood zeer groot. Daarbij komen nog de noden van armoede en verdrukking en de kloof tussen arm en rijk en alles wat daarmee samenhangt. Vooral in Noord-Amerika is onder protestanten oog gekomen voor deze nood.

Geestelijke nood?

Net als de Grieken in Paulus' dagen zullen de Zuid-Amerikanen hun diepe geestelijke nood niet zo gevoelen. Dat moet hen verkondigd worden door de boodschap van het Evangelie. Dat wil niet zeggen dat er niet velen zijn in Zuid-Amerika die in angst en wanhoop leven en in die zin in geestelijk nood leven. Wat te denken van al die mensen die van het platteland naar de stad trokken. Zij zijn los van hun familie- en stamverbanden en zijn terecht gekomen in arme krottenwijken zonder zicht op verbetering van hun bestaan. Is dat niet een goede gelegenheid om deze mensen te helpen door middel van de zending? Om hen te helpen in de erbarmelijke omstandigheden waarin zij leven. Maar bovenal om hen bekend te maken met de God van hemel en aarde Die een rechtvaardig Rechter is, maar Die in Zijn Zoon Jezus Christus ook een gaarne vergevend God is. In deze katern staan we uitgebreider stil bij één van de Latijns-Amerikaanse landen; Ecuador.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Mivo +12 | 72 Pagina's

Informatief: Europa in nood - Zuid-Amerika in nood

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

Mivo +12 | 72 Pagina's