JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Daniel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Daniel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aantekeningen bij Daniël 1

Vers 1 - Jojakim

Jojakim was één van de laatste koningen van Juda (2 Kon. 23: 34-37, 2 Kron. 36: 4-8).

Vers 2 - Sinear

Sinear wordt ook genoemd in Genesis 11, als de plaats waar de toren van Babel gebouwd werd. Het is een deel van Babylonië.

In het huis zijns gods

In de waan niet alleen het volk van Juda te hebben overwonnen, maar ook de God van Juda, legt Nabukadnezar, ten teken van zijn triumf de heiligheden van de tempel in Jeruzalem aan de voeten van zijn afgod in hel land Sinear.

Vers 3 - enigen uit de kinderen Israëls

Deze tekst doet ons denken aan de bedreiging van Jesaja tegen Hizkia: 'daartoe zullen zij van uw zonen die uit u zullen voortkomen, die gij gewinnen zult, nemen dat zij hovelingen zijn in het paleis van de koning van Babel (2 Kon. 20: 18).

Vers 4 - te staan in des konings paleis

Om in de toekomst hoge ambten te bekleden.

Dat men hen onderwees

Allereerst wordt aandacht besteed aan de geestelijke ontwikkeling door het leren van de Chaldeeuwse taal en door hun geest te doordrenken met de Chaldeeuwse gedachtenwereld. Dit geschiedt met het doel hun oorspronkelijke geloof en cultuur te doen vergeten.

Vers 6 - onder dezelve

Het afzonderlijk noemen van de Judeeërs naast Israëlieten in vers 3 bewijst dat de wegvoering zich niet tot Juda beperkt heeft. In Kanaän bevinden zich, na de ondergang van het tienstammenrijk in elk geval nog drie stammen: Juda, Benjamin en Simeon.

De namen

Daniël - God is mijn Rechter; wordt Beltsazar - naar Bel
Hananja - de genade des Heeren; wordt Sadrach - naar zonnegod
Misaël - wie is gelijk God; wordt Mesach - naar godin Sach
Azarja - de Heere is Helper; wordt Abed-Nego - naar vuurgod.

De naam van Israëls God moet uit de eigen namen van de jongens verdwijnen. Zij krijgen nu namen die de lof van Babels god bezingen,

Vers 8 - nam zich voor in zijn hart

Hier komen we in aanraking met de praktijk der godzaligheid: geloof oefenen in de eetzaal! (Maar dat geldt ook in de huiskamer, op school, op kantoor). God roept ons tot leven in eigen christelijke stijl. Worstelend tegen de gewoonten van de wereld, door de kracht van Christus. Dat betekent geen Ievensmijding, maar wel levenswijding.

Vers 9 - genade en barmhartigheid

Dankzij Hem Die de harten neigt, is de overste niet onbereidwillig,

Vers 10 - mijn hoofd bij de koning schuldig maken

Dat is: mijn leven in gevaar brengen,

Vers 13 - doe met uw knechten

Daniël en zijn drie vrienden vertrouwen vast op de zegen van God. Zij zullen niet beschaamd worden,

Vers 21 - Daniël bleef...

Daniël heeft ruim 77 jaar in Babel aan het hof geleefd. Eerst onder Nebukadnezar, daarna onder zijn zoon Evilmerodach, en onder Beltsazar. In het eerste jaar van Cores zijn de Joden uit hun 70-jarige gevangenschap ontslagen.

Bemoediging

In een preek van ds. D. Hakkenberg over Daniël lazen we een stukje dal we graag ter bemoediging mee willen geven.

Meisjes, jongens, je kunt niet genoeg van dat Woord weten. Het lijkt wel eens of je op de catechisatie teveel moet leren; vooral als je de tekst erbij moet leren. Laat het je niet verdrieten. Laat het je niet vermoeien. Laat het je niet teveel zijn. Er kan een tijd komen dat je terug zult vallen op dat Woord van God; dat het Woord van God je kracht zal zijn; dat je met dat Woord van God de Chaldeën kunt verslaan. Dat eenvoudige Woord van God is zó krachtig, dat je je tegenstanders ermee kunt terechtzetten, met alle ootmoed, met eenvoudigheid. Want die meisjes en die jongens zullen niet beschaamd worden als ze met de vijanden zullen spreken in de poort, als ze hun pijlkoker maar met het Woord van God gevuld hebben. Al moeten we dan studeren in de boeken van de Chaldeën, al moeten we dan soms wetenschappen en geschiedenissen leren die tegen het Woord van God indruisen, dan zijn we gewapend, dan hebben we de tegenpartij wat te antwoorden. Al moeten we dan een vreemde taal leren dan zullen we onze moedertaal niet vergeten. Al horen we dan de taal der wereld spreken, dan zullen we de tale Kanaäns niet vergeten. De taal van Gods kerk, de taal van Gods kinderen zullen we dan niet vergeten. Maar geliefden, God heeft eens gesproken: 'Ik ben uw God en Ik ben ook uws zaads God. Ik ben de God van Abraham, Isaak en Jakob. Ik ben de "IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL" tot in lengte van dagen'. Ook dán als het schijnt of Babel alle macht krijgt. Ook dán als Nebukadnezar op de troon zit. Ook dán als onze kinderen machteloos worden weggevoerd. Ook dán als onze kinderen geïnfiltreerd worden met de moderne levensgeest die afwijkt van de eenvoud van het Woord van God. De Heere zegt: 'Alzo heb Ik gesproken!' Ook in deze tijd is het de Heere, Die trouw houdt en eeuwig leeft. Als ouders schier machteloos zijn en soms met weemoed, met smart, soms wel eens bitter en boos moeten horen waarmee onze kinderen thuiskomen, kunnen ze maar beter naar de binnenkamer gaan. Het is dan maar beter, vaders en moeders, om onze knieën te buigen. God beware het zaad der gemeente, 't Is toch eigenlijk ook koninklijk zaad, want ze worden genoemd 'de kinderen des koninkrijks'. Zeker, die kunnen buitengeworpen worden, maar het zijn toch de kinderen die onder het Woord leven. 'Het is toch eigenlijk koninklijk zaad, Heere, 't is toch eigenlijk U opgedragen al bij de doop. Het teken en het zegel van Uw verbond is toch aan hun voorhoofden gegeven. O getrouwe God, gedenk ons en onze kinderen'. Dan is er een God, Die bewaart! Er is een God, Die vasthoudt, ook in deze tijd.

Uit: ds. D. Hakkenberg: 'Open vensters naar Jeruzalem! (blz. 10 en 11)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1991

Mivo +12 | 28 Pagina's

Daniel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1991

Mivo +12 | 28 Pagina's