In plaats van het leven de dood
Wat is het mooi als we Gods zorg voor het leven mogen zien. Wat is het daarentegen verschrikkelijk om te zien hoe de mensen vaak met datzelfde leven omspringen.
De schepping, die zo goed en volmaakt was, is verworden door de zonde. Wij zijn opgestaan tegen de almachtige Schepper van het leven en hebben ons zo van Hem afgewend. De zonde, en daarmee de haat tegen de medemens, is door eigen schuld op de wereld gekomen, en door de zonde de dood.
Wat waren en zijn de gevolgen verschikkelijk. De dood kwam in het rijk der natuur, in de dieren- en de plantenwereld. De dood kwam ook in het leven van de mensen. Niet alleen de tijdelijke dood, maar ook de geestelijke en ... de eeuwige dood. Adam en Eva hebben de verschrikkelijke gevolgen van de zonde ervaren. Zij hebben gestaan bij de eerste dode mens: hun zoon Abel. Vermoord door zijn broer Kaïn. Kaïn zei: "Ben ik mijns broeders hoeder?". En diezelfde gedachte viert in onze tijd nog hoogtij. Kijk maar om je heen...
Wat wordt er bedoeld met:
* de tijdelijke dood?
* de geestelijke dood?
* de eeuwige dood?
Wat is het erg geweest voor Adam en Eva, toen ze de gevolgen van de zonde zagen. Maar aan de andere kant: wat een wonder dat zij Gods opzoekende liefde mochten ervaren in hun eigen leven en dat ze dat ook hebben mogen zien in het leven van hun vermoorde zoon.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 1986
Mivo +12 | 24 Pagina's
