Het wonder van de schepping
Aanwijzingen voor het gebruik
Het is beslist geen eenvoudige stof, die u in deze schets aangebeden wordt. Integendeel. Toch lijkt het ons nuttig om de kinderen ook hierover te vertellen. De Evolutieleer wint steeds meer terrein. Ook op middelbare en lagere scholen. Probeer het zo eenvoudig mogelijk te vertellen. Vertel eerst iets over de schepping. Hier tegenover kunt u dan de evolutieleer zetten.
In laatste gedeelte van de vertelling moet duidelijk uitkomen dat het toch de Heere was, die alles schiep.
Er zijn verschillende mogelijkheden om de kinderen met betrekking tot het scheppingsverhaal te laten werken:
- het maken van tekeningen van één of meer scheppingsdagen.
- u kunt ook aan één groepje de opdracht geven een tekening van de eerste scheppingsdag te maken. Een ander groepje maakt er één van de tweede dag, enz. Zo krijgt u het hele scheppingsverhaal in beeld.
- Het bovenstaande hoeft niet persé getekend te worden. Dezelfde werkwijze kan gehanteerd worden, maar dan met een andere techniek, nl. door allerlei dingen die op een bepaalde dag geschapen zijn uit papier te scheuren en op een groot vel te plakken.
- Maak een "nieuwe woorden-lijst". In het scheppingsverhaal staan veel woorden, die de kinderen niet kennen. Laat ze deze woorden zelf opzoeken. Probeer met elkaar achter de betekenis te komen. Schrijf dit op een groot vel papier, voorbeeld:
ledig - zonder inhoud
uitspansel - hemel
voortbrengen - maken, produceren
- Het maken van een collage. Verzamel afbeeldingen van allerlei dingen die God schiep en maak er een kleurige collage/poster van om in het verenigingsgebouw op te hangen. Je kunt ook collages maken van de verschillende scheppingsdagen.
- Teken op een cirkel van dun karton de woorden "in den beginne schiep God". Knip kleinere cirkels en schrijf daarop wat God elke dag schiep.
Probeer met deze verwerkingsvormen, die voornamelijk over de schepping gaan, de evolutieleer niet te vergeten. Betrek die er voortdurend bij.
Je kunt ook op de kleinere cirkels laten tekenen of plakken wat op die dag geschapen werd. Maak van karton zeven cirkels en schrijf of teken op iedere cirkel wat op die dag geschapen werd en hang ze onder elkaar met behulp van touwtjes. Verzamel een aantal natuurdia's en laat de leden hiervan zelf een diaserie/klankbeeld maken, bijv. over de scheppingsdagen.
Als je het scheppingsverhaal voor kinderen vertelt kun je heel goed beginnen met bijvoorbeeld een mooie bloem te laten zien en te vragen wie die gemaakt heeft.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1979
Mivo -16 | 32 Pagina's
