Abrahams geloof beproefd
De verzoeking
Er zijn twee verschillende soorten verzoeking.
I Verleiden tot het kwade
Het verzoeken tot het kwade komt voort uit onze verdorven natuur, de satan en de wereld. Daarom heeft de Heere Jezus ons ook leren bidden: "En leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze". God verzoekt nooit tot het kwade. Jakobus 1: 13: Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht, want God kan niet verzocht worden met het kwade en Hijzelf verzoekt niemand.
II Beproeven van het geloof
In deze geschiedenis stelt God Abraham op de proef. God kent hem bijzonder en wil zijn geloof en gehoorzaamheid op een bijzondere manier uit laten komen. Abrahams geloof wordt er door versterkt en ook wij kunnen er veel van leren. Deut. 13: 3: Want de Heere uw God, verzoekt ulieden, om te weten of gij de Heere uw God liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel. Daarom zegt David in Psalm 139: 23 en 24: Doorgrond mij o God en ken mijn hart, beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij, en leidt mij op de eeuwige weg.
Het land Moria
Het land, waar Jeruzalem gelegen is.
De tempel is op de berg Moria gebouwd.
2 Kron. 3: 1: En Salomo begon het huis des Heeren te bouwen op de berg Moria.
In Gen. 22 lees je geen duidelijke aanwijzing, dat Jeruzalem bedoeld wordt. Jeruzalem ligt ongeveer 17 uur reizen van Berseba vandaan en dat komt overeen met drie dagen reizen. Moria betekent: De Heere zal het voorzien.
Het offer
Het offer is een gave van God.
Van de opbrengst van het land werden "de eerstelingen" aan God gegeven. Ook van de dieren werden de eerstelingen geofferd. Het werd gedood en verbrand tot as. Moest dit nu ook met Izak?
Bij de Kanaänieten was het kinderoffer in gebruik. Maar God wil niet de dood van de mens, maar zijn behoud. In de Bijbel lezen we dat kinderoffers offers aan de duivelen zijn (Ps. 106: 37).
Vers 6 het vuur
Een bak met gloeiende kolen.
Vers 14 spreekwoord
Op de berg des Heeren zal het voorzien worden.
Dit spreekwoord wordt gebruikt, als men in de uiterste nood is, geen menselijke uitkomst meer ziet en het vertrouwen alleen op God stelt, die in alles zal voorzien, alles aanbrengt wat nodig is.
Vers 16 en 17
God versterkt het geloof van Abraham en vernieuwt de belofte. God zweert bij Zichzelf, want er is niemand meerder dan God. Grotere zekerheid kon God aan Abraham niet geven, dan dat Hij een eed zwoer bij Zichzelf.
De poort van de vijanden erfelijk bezitten: Dit is gebeurd bij bv. Jozua (verovering van het land) en bij David (verovering van Jeruzalem).
De poort d.w.z. de hele stad, de poort was het centrum van het openbare leven.
Verwijzing naar Abraham in het N.T.
Jak. 2: 21: "Abraham, onze Vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?"
Het geloof zonder de werken is dood, schrijft Jakobus in dit hoofdstuk.
Bij Abraham zien we, dat hij niet alleen een hoorder is, maar ook een dader des Woords (Jak. 1: 22). Abraham is uit de werken gerechtvaardigd, "omdat hij deze zaak gedaan heeft", "omdat hij Gods stem gehoorzaam is geweest"(Gen. 22)
Rom. 4: 2, 3 en 5
"Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God. Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid. Doch degene die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid".
Dit lijkt tegenstrijdig met wat Jakobus schrijft, maar dat is slechts schijn: het zijn twee kanten van dezelfde zaak. Paulus benadrukt dat je alleen door het geloof zalig kunt worden, dat daar niets van de mens bij kan; Jakobus wijst er op dat het geloof zonder de werken dood is. Paulus strijdt tegen de Judaïsten die leren dat de grond van de rechtvaardiging is het doen van goede werken; Jakobus strijdt tegen een dood geloof, een geloof dat niet in de werken tot uiting komt.
Rom. 4: 18
"Welke (Abraham) tegen hoop op hoop geloofd heeft; dat hij zou worden een vader van vele volken; volgens hetgeen gezegd was: Alzo zal uw zaad wezen".
Abraham heeft het vaak moeilijk gehad. Tot in hoge ouderdom heeft hij op een zoon moeten wachten. Later krijgt hij het bevel deze zoon te offeren.
Hebr. 6: 13, 14, 15
"Want als God aan Abraham de belofte deed, dewijl Hij bij niemand, die meerder was, had te zweren, zo zwoer Hij bij Zichzelven, zeggende: Waarlijk, zegenende zal Ik u zegenen, en vermenigvuldigende zal Ik u vermenigvuldigen. En alzo, lankmoediglijk verwacht hebbende heeft hij de belofte verkregen".
Hebr. 11: 1, 17, 18, 19
"Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Door het geloof heeft Abraham, als hij verzocht werd, Izak geofferd, en hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd (tot dewelke gezegd was: in Izak zal u het zaad genoemd worden) overleggende, dat God machtig was, hem ook uit de doden te verwekken, waaruit hij hem ook bij gelijkenis wedergekregen heeft".
Vergelijking met God de Vader
Abraham hoeft zijn zoon niet meer te geven. God roept hem op tijd terug. De eeuwige liefde van de Hemelse Vader volbrengt wel ten opzichte van Zijn Zoon wat Abraham als vader ten opzichte van zijn zoon Izak niet behoefde te volbrengen. God heeft Zijn enige Zoon niet gespaard, maar Hem overgegeven in de dood.
Izak, een type van Christus
Izak liet zich gewillig vastbinden. Zo liet ook de Heere Jezus Zich binden: "Als een Lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap dat stom is voor het aangezicht van zijn scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open (Jes. 53: 5). Een lam stierf in de plaats van Izak''. Maar de Heere Jezus stierf Zelf. Hij droeg de straf voor Zijn kinderen. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden (Jes. 53: 6). Zoals het lam voor Izak stierf, zo stierf de Heere Jezus voor Zijn kinderen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1979
Mivo -16 | 27 Pagina's
