De Jehova getuigen
Geschiedenis
De oorsprong moeten we zoeken in de Verenigde Staten. In 1870 ontstond daar het "Bijbel en Traktaatgenootschap". (Wachttorengezelschap of Internationale vereniging van ernstige bijbelonderzoekers). In 1931 ontstond de naam Jehova-Getuigen.
De stichter was Charles Russel (1852-1916). Hij kon het niet meer vinden in de kerk van die dagen, die in presbyteriaanse geest een kerk wilde zijn, die zich in leer, inrichting en eredienst voegde naar de beginselen van de Reformatie. Een gedachte aan een almachtige, allesbesturende God kwam in een wereld van vooruitgang steeds meer op de achtergrond te staan. Hij hervindt zijn zekerheid als hij geheel op eigen wijze bezig is geweest met de Bijbel. Het resulteert in een geloof in de onzichtbare wederkomst van Christus en een van tevoren berekende datum. Allerlei correcties in gevonden data worden aangebracht door zijn opvolgers Joseph Rutherford en Nathan Knorr.
Organisatie
Vanuit New York wordt op strenge wijze leiding gegeven aan het Genootschap in de hele wereld. Daar zorgt men voor het propagandamateriaal. Die propaganda wordt gevoerd door huisbezoek, lectuurverspreiding en massale bijeenkomsten. De organisatie doet dictatoriaal aan. Men ontvangt training. Gedeelten uit de Wachttoren moeten steeds weer uit het hoofd geleerd worden. Men is verplicht een aantal uren te getuigen. De vrijheid in denken en handelen van de leden wordt nogal beknot omdat alles van bovenaf wordt geregeld.
Bij punt 9 overzicht van de stof
Voor het vinden van het jaartal 1914 is van de Bijbel ook een rekenboek gemaakt. De tijd van de heidenen begint 606 v. Chr., als de laatste koning naar Babel wordt gebracht. Volgens Daniël 4 vers 7 zijn dat zeven tijden.
Volgens Openbaring 12 vers 6 en 14 is 3% tijd 1260 dagen, dus 7 tijden 2520 dagen. Ezech. 4 vers 6 zegt 1 dag = 1 jaar, dus 2520 dagen = 2520 jaar. Dus 606 v. Chr. + 2520 jaar= 1914 na Chr.
De Jehova-Getuigen en de apostolische geloofsbelijdenis
I. Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
Dit eerste artikel geeft ons aanleiding de Jehova-Getuigen aan het woord te laten over de schepping. Zij leren, dat Christus het eerste schepsel was, als overste van de engelen; terwijl elke scheppingsdag 7000 jaar duren zou. Ook de zevende dag, vanaf de schepping tot aan het einde van het duizendjarig rijk duurt 7000 jaar. Vandaar dat het duizendjarig rijk reeds begonnen moet zijn. Bij alles komt duidelijk uit, dat het bij de Jehova-Getuigen niet is: "Sola Scriptura", alleen de Schrift, zoals de Reformatie zo krachtig stelde, maar dat men de ratio, het verstand laat heersen over de Schrift.
II. En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere.
Nergens wijken ze meer af van de leer van vrije genade, als daar waar het gaat om Christus. De bewering dat Hij het eerste schepsel zijn zou, doet alle hoop, dat een verloren mensengeslacht Hem "onze Heere" noemen kan, benemen. Waarbij nog komt, dat, daar zij Christus op één lijn stellen met de mens, door Hem de eerste te noemen van de 144.000, zij Christus van Zijn goddelijke eer beroven en Hem de mensen gelijk maken.
III. Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria.
Voor Christus' doop in de Jordaan was Hij gewoon mens. Van Zijn geboorte als Gods Zoon door de Heilige Geest willen zij niets weten. Pas toen de Vader bij de doop in de Jordaan de woorden sprak: "Deze is Mijn geliefde Zoon, in dewelke Ik Mijn welbehagen heb", werd Christus geestelijk geboren. Hoe blind is deze sekte voor het getuigenis van de twaalfjarige Jezus in de tempel: "Wist gij niet, dat Ik moest zijn in de dingen Mijns Vaders ?" (Lukas 2 vers 49).
IV. Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle
De trappen in de staat van Christus' vernedering, borgtochtelijk, in de plaats van de Zijnen, zoals Jesaja 53 daar zo treffend van getuigt, hebben geen plaats bij de Jehova-Getuigen. "De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem; door Zijn striemen is ons genezing geworden", is voor hen van geen betekenis. Het lijden van Christus was alleen ter genoegdoening van de ene zonde van Adam. Weg met alle troost voor een mens, overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Als er in de catechismus gevraagd wordt: "Is er dan nog een weg om de welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen ?", kan dan het antwoord alleen maar zijn: nee, zulk een borg en middelaar kennen wij niet!
V. Ten derde dage wederom opgestaan van de doden
Ook daar moet het verstand komen in plaats van het geloof. Opstanding uit de doden is niet te beredeneren, daarom wordt langs allerlei kronkelwegen een manier bedacht om ook de opstanding van Christus te loochenen. Laten wij het echter Paulus nazeggen (Kor. 15 vers 20): "Maar nu, Christus is opgewekt!"
VI. Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders
Christus heeft in Zijn opstanding slechts schijnlichamen aangenomen om zich te openbaren aan Zijn discipelen (Thomas' belijdenis: "Mijn Heere en mijn God", is blijkbaar het gevolg van bedrog). Maar daarom is Christus ook niet met lichaam en ziel ten hemel gevaren. Weg met de troost voor Gods kinderen, dat Hij ons vlees als een zeker pand daargebracht heeft, opdat ook zij eenmaal zouden zijn, waar Hij is.
VII. Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden
Ook daarvan leert Gods Woord: "Ziet, Hij komt op de wolken, en alle oog zal Hem zien, ook degenen, die Hem doorstoken hebben". (Openb. 1 vers 7). Maar dan leren de Jehova-Getuigen, dat Christus reeds wedergekomen is, onzichtbaar, in 1914. De tijd van het oordeel is reeds aangebroken, niet voorbehouden aan de Rechter van hemel en aarde, nee, alle 144.000 van de koninkrijksklasse zullen met Hem heersen als koningen en rechters.
VIII. Ik geloof in de Heilige Geest
Naast Christus is ook de Heilige Geest een schepsel, zeggen zij. Vele Schriftplaatsen worden geloochend. We noemen slechts 1 Joh. 5 vers 7: "Want drie zijn er die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest, en deze drie zijn één. Mag ik hier ook de geloofsbelijdenis van Athanasius eens laten spreken, bijna in elk psalmboekje te vinden: de Heilige Geest is van de Vader en de Zoon niet gemaakt, noch geschapen, noch gegenereerd, maar uitgegaan. Zo is er dan één Vader, niet drie Vaders, één Zoon, niet drie Zonen, één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten; en in deze Drieheid is niet eerst of laatst, niet meest of minst, maar de ganse drie Personen hebben gelijke eeuwigheid en zijn Zichzelf alleszins gelijk, zodat alom (gelijk nu gezegd is) de Eenheid in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid te eren zijn.
IX. Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen
Denkt u daar wel eens aan, als Jehova-Getuigen bij u aan de deur komen, dat dat Jonadabs zijn, mensen, die met heel veel moeite alleen nog een plekje op deze aarde bereiken kunnen. De koninkrijksklasse van 144.000 is reeds vol. Alle gelovigen in het Oude Testament, ook Abraham, de vader aller gelovigen, krijgen met de Jonadabs slechts een plaatsje op deze aarde. Probeert u hen er eens op te wijzen, dat zolang de zon en de maan er zijn zullen, Zijn Naam zal worden voortgeplant van geslacht tot geslacht; dat de Heere Zijn kerk vergadert uit alle geslachten, volken, tongen en natiën, en dat het zal worden één kudde en één Herder.
X, XI en XII. Vergeving der zonden, wederopstanding des vleses en een eeuwig leven
Na al het bovenstaande rest alleen nog te wijzen op het Armageddon, het eindgericht waar alleen koninkrijksklasse en Jonadabs gespaard zullen blijven. Al de anderen zullen vernietigd worden. Een plaats van wening en knersing der tanden is er niet. Een willen doen wat goed is in Gods oog (lees het oog der Jehova-Getuigen) is genoeg om het oordeel te ontgaan. Een onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd zijn tot alle kwaad kennen zij niet.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1978
Mivo -16 | 18 Pagina's
