Wat gaan we vangen?
We staan bij het meer van Genésaret. Wat wij hier kunnen vangen is de vis die restauranteigenaren als ‘Petrusvis’ op hun menukaart hebben gezet. Niet, omdat Petrus een visser was, want ook Andreas, Jacobus en Johannes waren vissers: eerst van vissen, later van mensen.
Zij wisten heel goed hoe je een net vol vissen moet krijgen. Toch gebeurde het op een nacht dat ze niets vingen. Tot een Vreemdeling hen toeriep om het net aan de andere kant van de boot uit te werpen. Maar liefst 153 grote vissen zwommen in hun net! Deze stoere vissers waren een jaar of wat eerder in het veld met maar twee kleine visjes. Toch kregen duizenden mensen genoeg te eten er waren zelfs nog manden vol over.
De grote vis, die een mens naar binnen slikte, vangen we hier niet. Daarvoor moeten we naar de Middellandse Zee. Wat we hier ook niet vinden, is de imponerende zeebewoner die rook uit zijn neusgaten blaast en vlammen uit zijn bek. De Heere zelf zegt tegen Job dat we hem ook nooit kunnen vangen. Het dier lacht om lans, zwaard of speer, want ijzer is voor hem zo zwak als stro, zo enorm is zijn kracht. Helaas bestaat hij nu alleen nog in verhalen.
Het bekendste christelijke symbool is de vorm van een kruis. De vroege christenen gebruikten als herkenningsteken een vis. Nu je hebt gelezen over de verhalen in de Bijbel waarin vissen een belangrijke rol spelen, begrijp je misschien wel waarom. Maar er is nog iets: wanneer je in het Grieks de eerste letters van de woorden ‘Jezus, Christus, Zoon van God, Zaligmaker’ achter elkaar zet, krijg je het woord ICHTHUS: wat ‘vis’ betekent. Zet je die Griekse letters niet achter, maar over elkaar, dan krijg je de vorm van een wagenwiel, ook een belangrijk symbool.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 2025
Daniel | 44 Pagina's
