JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Kumi!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kumi!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maak u op, word verlicht, want uw Licht komt (Jes. 60:1a)

Liggen in duisternis

Jesaja heeft in hoofdstuk 59 Israël ernstig beschuldigd. Ze hebben allemaal God verlaten. Ze hebben doorlopend gezondigd met hun handen, lippen, tong en voeten. Hun hart en gedachten zijn vol van ongerechtigheid. Daarom is er een grote scheiding gekomen tussen hen en de Heere. Deze oordeelspreek treft doel. Het volk neemt het woord van Jesaja over. Ze klagen dat het geestelijk zo donker is. Ze hebben geen toekomst, geen hoop en geen verlossing. En ze beamen: dat is niet de schuld van de Heere, maar het komt door onze zonden! Dát gebeurt er nu wanneer de Heere in je leven gaat werken. Dán ga je pas ervaren hoe donker het in je leven geworden is door de zonde. En dat jij het niet meer licht kunt maken. Er staat te veel tussen de Heere en jou in! Met verdriet, maar met volle overtuiging ga je het erkennen: het is mijn eigen schuld!

Sta op!

Je begint je vast al af te vragen waarom er zo’n vreemd woord in de titel van deze meditatie staat! Toch denk ik dat jij de betekenis van dit woord kent. De Heere Jezus gebruikte dit woord ook toen Hij het dochtertje van Jaïrus opwekte uit de dood. Talitha, kumi. Dochtertje, sta op! Kumi! is ook het eerste woord van Jesaja 60. Maak u op, sta op! Jesaja beveelt het volk om op te staan. Waarom zou dat moeten? Wat kan een zondig volk verwachten? Harde verwijten? Een definitief oordeel? Weet je wat het wonder is van de adventstijd? In het aardedonker van de zonde gaat de Heere een boodschap van hoop en troost laten verkondigen. Hij gaat spreken van genade en verlossing. Onbegrijpelijk!

Uitzien naar licht

Word verlicht. Het volk moet gaan staan, zodat het Licht op hen zal schijnen. Maar er is toch geen licht? Er was toch inktzwarte duisternis? Waar moet dat Licht vandaan komen? Jesaja mag het verkondigen: uw Licht komt! Het is nog niet licht, maar het Licht komt eraan. Jij begrijpt dat Jesaja hier mag profeteren over de komst van de Heere Jezus in deze wereld. Hij noemde Zichzelf het Licht der wereld. Hij schijnt in donkere harten. De kanttekeningen zeggen dat Hij de harten van de uitverkorenen verlicht met de ware kennis van God. Hij is de enige die de duisternis van je ziel verdrijven kan. Hij is ook alles wat je nodig hebt. Die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen. (Joh. 8:12).

Verwachting

Deze tekst laat heel duidelijk zien wat Advent is. In de duisternis geeft de Heere een belofte van Licht. Dat maakt alles anders. Het geeft vreugde en verwachting. De Heere veroordeelt me niet, maar de Heere belooft genade! Je gaat uitzien naar de vervulling van de belofte. Naar de komst van de Heere Jezus in je hart. Tegelijkertijd is Advent een tijd van wachten. De belofte moet nog vervuld worden. Het Licht is beloofd, maar het is nog steeds donker. Dat maakt het gemis van het Licht nog groter. Net als de wachters van Psalm 130 zie je dan reikhalzend uit naar het Licht. Het is niet tevergeefs om biddend uit te zien naar de komst van de Heere Jezus in je donkere hart. Sta jij ook op de uitkijk? Kumi!


Waar kun je om bidden?

Wat leert dit over de Heere?

Wat is de boodschap voor jou?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2023

Daniel | 48 Pagina's

Kumi!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2023

Daniel | 48 Pagina's