Vrolijke ruil
Vandaag is het Hervormingsdag. Op 31 oktober 1517, aan de vooravond van een belangrijke katholieke dag, kwam Maarten Luther met zijn vijfennegentig stellingen. Maar de grote betekenis van Luther zit natuurlijk in zijn persoonlijke ontdekking dat zondaren alleen door het geloof rechtvaardig zijn voor God.
Over de rechtvaardiging door het geloof in Jezus Christus ging het vorige artikel. Dat wat begon met een persoonlijke zoektocht en ontdekking van de hoogleraar uit Wittenberg werd de hartslag van de Reformatie. Sola Gratia. Luther sprak van een ‘vrolijke ruil’.
Waar is de zonde?
Over deze vrolijke ruil zegt Luther in een preek: “De zonde kan maar op twee plaatsen zijn. Of ze is bij jou, waar ze bij jou aan de nek hangt, of ze is bij Christus, het Lam Gods. Als de zonde bij jou op de rug ligt, dan ben je verloren; als ze echter bij Christus is, dan ben je vrij en word je zalig”. God straft de zonde niet twee keer. Waar Christus de toorn draagt, is de hitte van Gods gramschap geblust.
In dit artikel uit de belijdenis gaat het over deze vrolijke ruil, want de inhoud van de rechtvaardiging is de vergeving van de zonden en de toekenning van de gehoorzaamheid van Christus. Wie deze beide bezit, mag echt van harte vrolijk zijn, in de diepste betekenis van het woord: Ik ben zeer vrolijk in de Heere, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, de mantel der gerechtigheid heeft hij mij omgedaan (Jes. 61:10). Hij mijn zondekleed. Ik Zijn mantel van gerechtigheid!
Avondmaalsformulier
Heel mooi en diep wordt de ruil tussen Christus en de zondaar beschreven in het Avondmaalsformulier. De Heere Jezus is door God de Vader in de wereld gezonden en heeft ons vlees en bloed aangenomen. Hij heeft de toorn van God, waaronder wij voor eeuwig moesten wegzinken, voor de Zijnen gedragen en heeft alle gehoorzaamheid en gerechtigheid voor hen vervuld.
Uit Christus’ lijden ontvangen Gods kinderen daarom onverdiende genade!
Jezus heeft de toorn van God tegen de zonde gedragen. Daarin is eeuwig genoeg voor iedereen, maar de betekenis van Jezus’ verlossingswerk strekt zich uit tot Gods uitverkorenen om die allen en die alleen genade te geven (DL 2, par 8). Gods kinderen delen dus in de vergeving van de zonden en Christus’ gehoorzaamheid wordt hen toegerekend. Door het geloof in Christus ontvangen zij dit. Het komt dus wel op geloof aan dat de Heilige Geest in de wedergeboorte werkt.
Zijn gehoorzaamheid
De diepste oorzaak van de zonde is onze ongehoorzaamheid. Wat wij willen, wil God niet en andersom. We eren God niet meer (Rom. 1:28). Dat is geen algemene waarheid; je bewijst het iedere dag en elk uur in je eigen leven. Het gaat over jou. En als de Heilige Geest je dat laat zien, dan weet je dat als God rechtspreekt over jou, jij de dood verdient.
De zondenacht is aardedonker, totdat het morgenrood van Gods genade gaat lichten. Het Evangelie klinkt. De Heilige Geest werkt het verlangen in je hart naar Christus en Zijn gerechtigheid. Dat is een onvergetelijk moment! Hij mijn zonde, ik Zijn rechtvaardigheid en gehoorzaamheid. Nog één keer Luther: “Dat de zonden op jou blijven, dat is volgens de wet en het recht. Maar naar de genade zijn ze op Christus, het Lam, geworpen”. Gelukkig ben je als de Heere jou dit geleerd heeft.
NGB #23
Wij geloven dat ons hoogste geluk ligt in de vergeving van onze zonden om Jezus’ wil en dat Zijn gehoorzaamheid ons toegerekend wordt en dat we alleen zo rechtvaardig voor God zijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2019
Daniel | 32 Pagina's