JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Jozef en Maria

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jozef en Maria

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

NB: de eerste pagina van dit artikel ontbreekt...

... zullen dan immers denken dat Jozef haar zwanger heeft gemaakt en haar in de steek heeft gelaten. Zo wil hij al de schuld op zich nemen en zichzelf opofferen. Uit liefde neemt hij dit moeilijke besluit. Daarbij spaart hij zichzelf niet maar verloochent hij zijn eigen belang ten gunste van Maria.

 

Grote verborgenheid

Ondertussen worstelt Jozef met het allergrootste en meest verborgen geheim van God. Hij weet niet dat God bezig is om iets nieuws te maken, bezig is de belofte te vervullen, de Messias geboren te doen worden. Ja, God schept iets nieuws. Tot hiertoe zijn allen uit de eerste mens, dat is Adam. Ook wij zijn geschapen door de vereniging van man en vrouw. Naar Gods orde zijn wij voortgebracht door de wil des vleses, door de wil des mans. Uit het samenkomen van twee mensen, man en vrouw, wordt het mensengeslacht voortgeplant. Maar nu doorkruist God deze orde. Dat moet ook wel. Door de zonde zijn de bronnen van het leven verontreinigd: Wie zal een reine geven uit een onreine? Uit man en vrouw kan nooit meer iets reins geboren worden. Wij zijn allen zonde vanaf het eerste uur dat er iets van ons begon te leven. Maar God maakt alle dingen nieuw. Zo was het ook voorzegd: Ziet, Ik zal wat nieuws maken, nu zal het uitspruiten... Een maagd zal zwanger worden... Soeverein heeft God de Heilige Geest beschikt over de schoot van Maria. Op een bovennatuurlijke wijze, waar wij niet menselijk over denken mogen, brengt God de Christus uit de moederschoot van Maria voort. Zo wordt de Zaligmaker geboren, zonder de wil des mans. Zo brengt God de tweede Adam voort als het Hoofd van een nieuw mensengeslacht, Zijn uitverkorenen.

 

Uitgeschakeld

Van dit alles weet Jozef niet. Tobbend en worstelend gaat hij zijn weg. Maar dan grijpt de Heere in. Opnieuw wordt de engel uitgezonden. Opnieuw wordt een mensenkind door een engelenmond bij de naam genoemd: 'Jozef...'. Het spreken van de engel neemt alle verdenking van Maria weg. Hij mag Maria tot zich nemen. Maar dan komt het moeilijkste. Jozef moet helemaal aan de kant. Totaal wordt hij uitgeschakeld. Hoor wat de engel hem zegt: Want hetgeen in haar ontvangen is, dat is uit de Heilige Geest. Niet de mens, maar God doet hier geboren worden. Jozef, maar ook Maria, beiden worden uitgeschakeld want niet zij maar God alleen staat aan het begin van hetgeen in haar ontvangen is. Als Christus in de wereld komt dan wordt de mens op non-actief gezet. Hoe voornaam en beslissend over het karakter van het Evangelie is dit. God komt in dit Kind verlossing brengen en daarbij wordt de mens uitgeschakeld met al zijn willen en werken. Alle menselijke prestatie moet aan de kant. God werkt hier alleen en geheel. Is dat niet steeds weer de kern van de boodschap van het Evangelie? Maar wie wil er uitgeschakeld worden? Wij willen maar wat graag meetellen met onze ernst, tranen, voornemens, geloven, heiligen enzovoort.

Maar zo komt de verlossing niet. De Heilige Geest schakelt ons uit door ons te verarmen, door ons te overtuigen van zonde en schuld. Zonder deze geestelijke verbrijzeling komt een mens niet tot de omhelzing van Christus.

 

Nog iets...

Jozef dacht niet aan het wonder. Hij wist niet wat hij moest doen. Zag niet dat God aan het werk was. Het moest Jozef geopenbaard worden. De Heere Zelf moest tot hem spreken en de verborgenheid van het Evangelie aan hem bekendmaken. We zien in deze geschiedenis hoe verborgen Christus en de zaligheid door Hem is. Hier moet de Heere werken met de Geest der wijsheid en der openbaring om te geven verlichte ogen des verstands. Het is Zijn werk de ogen te openen en een gezicht te geven op het werk Gods in Christus Jezus. En als we vragen wanneer de Heere dat doet? Dan moet het antwoord zijn: als wij uitgeschakeld zijn. Ja, waar ons einde is, is Gods begin. Daar wordt Christus in het hart geboren. Daar verschijnt Hij in de gevangenis van onze verlorenheid en armoede en wordt ervaren: Genadig is de Heere en groot van goedertierenheid. Zo maakt God ook nu nog een nieuw begin in zondaarsharten. Dan doet Hij ons ruimte en zaligheid vinden in de gegeven Zoon, in het geboren Kind. Nee, daar gebruikt de Heere nu geen engelen meer voor maar wel het Woord. Trouwens de engel heeft het niet beneden zijn waardigheid geacht om ook het Woord te gebruiken. Hij haalt letterlijk de woorden uit Jesaja 7 aan. Zo gebruikt God ook heden Zijn Woord. Laat daar je verwachting toch van zijn.

 

Ingeschakeld

Als we bovenstaande verzen uit Mattheüs 1 nog eens lezen, valt ons op dat Jozef eigenlijk nog meer genoemd wordt dan Maria. We gaan er dan toch een vraagteken bij zetten of Jozef wel echt zo op de achtergrond staat. Het is Jozef die overlegt en besluit, die de boodschap van de engel ontvangt, die Maria tot zich neemt als zijn vrouw, die Jezus' Naam geeft bij de besnijdenis enzovoort. Zo krijgt Jozef toch een plaats en een taak. Maar wel een die staat onder de prijs van de zelfverloochening. Want Jozef als erfprins uit het geslacht van David moet plaats maken voor de grote Davidszoon, de Heere Jezus Christus, de eeuwige Koning. En Jozef heeft zijn recht af willen staan. Van harte en gewillig maakt hij plaats voor de grote Koning. Zo krijgt Jozef zijn plaats en taak. Zijn taak is om voor Maria en haar eerstgeboren Zoon te zorgen, om voor de wet Zijn Naam te geven. En Jozef heeft het gedaan. In gelovige overgave en gehoorzaamheid aan de wil des Heeren. Geloof maar dat het voor de godvrezende Jozef een wonder is geweest dat hij meegetrokken werd in de grote daden van God. Eerst aan de kant gezet en toen er weer bijgetrokken. God heeft geen mensen nodig, toch wil hij gebruik maken van de dienst van mensen. Mensen die in zichzelf arm en gebrekkig zijn wil God gebruiken. Mensen die net als Jozef van het wonder leren leven: De verborgenheid der godzaligheid is groot, God is geopenbaard in het vlees.

 

Het loopt anders

Jozef en ook Maria hebben in de praktijk moeten leren dat het ingeschakeld worden in de dienst van de Heere vaak anders loopt dan wij denken. Toen Jozef de eerste stap zette in gehoorzaamheid aan het woord des Heeren wist hij nog niet wat er allemaal aan het dienen en volgen van de Heere verbonden is. Dat moet je echt in de praktijk leren. Want het ingeschakeld worden, betekent ook met Christus smaadheid dragen. Straks is er te Bethlehem in de herberg geen plaats. Spoedig breekt de vervolging onder Herodes los en moet de vluchtweg genomen worden naar Egypte. En toch is het zalig om de Heere te dienen. Want dan mag Jozef het zeggen: Gij zult Zijn naam heten, Jezus, want Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonden. Dat is Jozefs vreugde en vrede geweest. Ook toen het anders ging. Midden in de beproeving mocht hij het weten: Hij is Jezus, Zaligmaker van een onzalig volk. Ziende op dat wonder heeft Jozef zijn plaats geweten. Hijzelf moet naar de achtergrond en Jezus helemaal op de voorgrond. Want... als de zon opgaat verbleken de sterren. Zo schijnt Christus in het leven van Jozef de man van Maria. Verbleekte onze ster ook al? Schittert Christus in ons leven? Uitgeschakeld worden valt niet mee... maar het is Gods manier om Christus te verheerlijken. Zo gaat dat alsmaar door: Hij moet wassen en ik minder worden. Zeg je er ook 'amen' op?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 2000

Daniel | 35 Pagina's

Jozef en Maria

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 2000

Daniel | 35 Pagina's