JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

4. Het huwelijk van Izak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

4. Het huwelijk van Izak

Genesis 24:1-10 en 62-67; Genesis 25:19-28

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na de begrafenis van Sara richt Abrahams zorg zich op Izak. Er is Abraham veel aan gelegen wat voor meisje de bruid voor Izak zal worden. Daarom roept hij zijn oudste, meest vertrouwde knecht (aantekening 1) en geeft hem bevel een vrouw voor Izak te gaan zoeken in Abrahams familie. Dit lijkt op het eerste gezicht een wat vreemde opdracht. We moeten echter bedenken dat het in de tijd van de Bijbel de gewoonte was dat de ouders een vrouw voor hun zoon uitzochten. 

Abraham benadrukt vooral dat het geen vrouw uit de Kanaänieten mag zijn. Blijkbaar stak de godsdienst van Abrahams familie nog gunstig af tegenover de ernstige verbastering daarvan bij de andere volken (aantekening 2). Opvallend is dat de bruid naar Kanaän gebracht moet worden; onder geen beding mag Izak naar Haran in Noord-Mesopotamië. Nadat de knecht onder ede belooft de gegeven opdracht stipt te vervullen, trekt hij heen.

Op wonderlijke wijze brengt de HEERE Abrahams knecht in aanraking met Rebekka (aantekening 3), die ermee instemt zo spoedig mogelijk naar Kanaän te gaan.

Bij hun aankomst in het beloofde land treffen ze tegen de avond Izak in het veld aan (aantekening 4). Hij is daar om te bidden (vers 63), (aantekening 5). Als Rebekka vermoedt dat deze man haar bruidegom is, laat ze zich van haar kameel glijden. Als ze van Abrahms knecht hoort dat het inderdaad Izak is, bedekt ze zich met een sluier (aantekening 6). De knecht doet tegenover Izak verslag van zijn reis.

Daarna brengt Izak Rebekka in de tent van zijn moeder en wordt het huwelijk officieel gesloten. Opmerkelijk is de vermelding dat Izak haar liefheeft en hij op deze wijze getroost wordt na de dood van zijn moeder (vers 67).

Over het huwelijk van Izak en Rebekka ligt echter een schaduw: Rebekka is onvruchtbaar. In deze nood neemt Izak de toevlucht tot het gebed, samen met zijn vrouw (Gen. 25:21). Dat gebed wordt verhoord (na twintig jaar). Rebekka wordt zwanger van een tweeling.

Reeds voor de geboorte van Ezau en Jakob blijkt dat de twee stamvaders van twee afzonderlijke volken niet op vredelievende voet met elkaar leven. Bij het opgroeien van deze kinderen blijkt het onderscheid tussen de beide ouders. Izak heeft voorkeur voor Ezau, Rebekka voor Jakob. Abraham is van het opgroeien van deze tweeling nog getuige geweest (aantekening 7) .


Aantekeningen

1. Zeer waarschijnlijk de Eliëzer van Gen. 15:2. Zijn naam betekent "mijn God is hulp".

2. Dat ook in Abrahams familie de godsdienst niet zuiver meer was, blijkt uit Gen. 31:19, 30 en 35:2, Jozua 24:2, 14 en 15.

3. De hebreeuwse naam "ribqa" betekent waarschijnlijk "verbinding, band". Zij was de dochter van Béthuël, een neef van Abraham.

4. Hij bevond zich in de buurt van de put Lachai-Róï in het Zuiderland. Over de put Lachai-Róï lezen we ook in Gen. 16:14. De naam betekent: put "van de Levende (God) Die mij ziet".

Het Zuiderland (hebreeuws Nègèb) is de landstreek in het zuidelijkste deel van Kanaän, die zich uitstrekt van het bergland rondom Hebron tot Kades.

5. De kanttekening van de Statenvertaling zegt: "of, om te peinzen, dat is om zijn zinnen met godzalige gedachten en aanbidding voor de HEERE te oefenen".

6. Het was een oosterse gewoonte, dat de bruidegom het aangezicht van zijn bruid niet eerder zag dan nadat het huwelijk gesloten is (vergelijk Gen. 29:25).

7. Dit in tegenstelling tot wat de volgorde van de bijbelgedeelten in Gen. 25 doet vermoeden. Die volgorde is namelijk niet chronologisch: Gen. 25:7 leert ons dat Abraham 175 jaar oud is geworden, terwijl Gen. 25:20 ons bericht dat Izak 40 jaar oud was toen hij Rebekka huwde. Daar Izak is geboren toen Abraham 100 jaar oud was (Gen. 21:5), heeft de aartsvader dus nog 35 jaar na het huwelijk van zijn zoon geleefd (zie ook de tijdbalk).


Gespreksvragen

1. a. Wat leert dit gedeelte ons over de keuze van een man of vrouw?

b. Vergelijk dit eens met Ezau's keuze in Gen. 26:34 en 35.

c. Behoren ouders invloed uit te oefenen op de keuze van een levensgezel(lin)?

2. Twee keer lezen we in dit gedeelte over Izaks gebed.

a. Waarom is het gebed belangrijk?

b. Mogen we alles vragen aan de Heere in ons gebed? (Ps. 81:11b).

c. Is het nodig om een eigen kamer te hebben, waar niemand ons ziet, als we bidden? Waarom (niet)?

3. In Gen. 25:21 lezen we dat de HEERE het gebed van Izak verhoorde. Wat versta je onder de uitspraak "God laat nooit een ware bidder staan"?

4. In Rom. 9:6-29 wordt teruggegrepen op Gen. 25:23. Paulus spreekt hier over Gods vrijmachtig welbehagen.

a. Betekent Rom. 9:16 dat we maar moeten afwachten of we tot de "ontfermenden Gods" behoren?

b. Wat versta je onder de uitspraak "De mens gaat niet verloren, maar ligt verloren"?

c. Waarom moeten wij dankbaar zijn dat er een uitverkiezing is?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1983

Mivo +16 | 24 Pagina's

4. Het huwelijk van Izak

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 1983

Mivo +16 | 24 Pagina's