JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Zij volgden het licht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zij volgden het licht

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Matth. 2:1-8: De wijzen volgen het licht

Enkele wijze mannen komen vanuit oostelijke richting naar Jeruzalem. Ze hebben zich beziggehouden met sterrenkijken en nu hebben ze een nieuwe ster aan het firmament gezien waarvan het licht opvallend mooi en stralend is. Dan moet er wel een heel bijzondere koning geboren zijn! Misschien weten de wijzen de profetie van Bileam: "Er zal een ster voortgaan uit Jakob" (Num. 24:17). Mogelijk hebben ze over de messiasverwachting gehoord van de vele Joden die nog in Babylonië wonen. Hoe het ook zij, één ding staat vast, God neigt hun hart zó, dat ze de Heere Jezus gaan zoeken, opdat de belofte vervuld wordt, dat ook heidenen zich voor Hem zullen buigen en Hem eren (Ps. 86:9).

De wijzen gaan op reis om de koning te zoeken. Zij volgen het licht. Als ze in Jeruzalem aankomen, vragen ze niet: "Is hier een koning geboren?" Nee, ze zijn zeker van hun zaak; ze vragen: "Waar is de geboren Koning der Joden want wij hebben Zijn ster gezien in het oosten en zijn gekomen om Hem te aanbidden" (Matth. 2:2b). Herodes schrikt er van op (werd ontroerd vs. 3): wankelt zijn troon? Heel Jeruzalem hoort er van op: wie weet wat voor onrust er nu weer komt en wat voor wrede maatregelen Herodes zal gaan nemen.

Herodes roept de overpriester en de schriftgeleerden bij elkaar en vraagt hen waar de Christus (vs. 4) geboren zal worden. De wetsgeleerden weten daar precies het antwoord op: in Bethlehem zal Hij geboren worden (Micha 5:1). Aan kennis ontbreekt het deze mannen niet; de kennis zit echter alleen in hun hoofd en niet in hun hart. Dat zien we aan hun daden: ze wijzen anderen de weg naar Christus, maar zelf gaan ze niet op weg om Hem te aanbidden. De wijzen horen Gods Woord en op dat Woord gaan ze wél naar Bethlehem. Herodes is ook van plan om naar Bethlehem te gaan; niet om dat Kindeke te aanbidden, zoals hij tegen de wijzen zegt, maar om het te doden.

Aantekeningen

vers 1: In de dagen van koning Herodes (=heerser)

Deze Herodes wordt ook Herodes de Grote genoemd. In bepaald opzicht was hij inderdaad groot: veel bouwwerken zijn tijdens zijn regering tot stand gebracht o.a. te Jeruzalem: de verfraaide tempel, een koninklijk paleis, een amphitheater en elders heidense tempels en burchten en nieuwe steden (o.a. de havenstad Caesarea). Dit alles deed hij voor eigen roem en voordeel. 

Herodes was echter vooral groot in misdadigheid. Enkele voorbeelden: zijn vrouwen, bijvrouwen en vele kinderen heeft hij wreed laten vermoorden. Het geslacht der Makkabeeën roeide hij uit (bloedbad) en ook de kindermoord te Bethlehem tekent zijn laag karakter en bloeddorst. Zijn haat tegen de Joden was zeer groot.

Herodes werd ongeneeslijk ziek en stierf te Jericho aan zijn ziekte onder hevige pijnen. Hij heeft circa 43 jaar geregeerd.

vers 2: wijzen van het Oosten

Ze kwamen uit het stroomgebied van de Eufraat en de Tigris, het land vaar Abraham vandaan kwam (nu Syrië en Irak). Deze wijzen waren astrologen: geleerden, die menen uit de loop der sterren het lot van de wereld te kunnen aflezen. In het boek Daniël komen we ze tegen onder de naam: sterrenwichelaars of sterrenkijkers.

vers 2: taal der sterren

We mogen in Matth. 2 niet lezen dat het hedendaags luisteren naar de "taal der sterren" geoorloofd is (horoskopen). In een horoskoop wordt de toekomst voorspeld. In Matth. 2 echter wordt eerst de Heere Jezus geboren en daarna getuigden de sterren van Zijn geboorte. God gebruikt de sterren (astrologie) om aan de wijzen Zijn boodschap door te geven. Toch komen de wijzen pas bij de Heere Jezus door de weg van het Woord. Dit geldt ook nu nog! (Ps. 119:10; Rom. 10:17).

vers 3: ontroerd

Ontsteld, verschrikt.

vers 4: overpriesters en schriftgeleerden

Overpriesters deden dienst in de tempel.

Schriftgeleerden hielden zich vooral bezig met uitleg en bestudering van de wet. Waarschijnlijk betekent het vermelden van deze twee groepen dat het Sanhedrin bijeengeroepen werd. Het Sanhedrin bestond uit 70 leden, onder voorzitterschap van de hogepriester.

vers 5: ge schreven door de profeet

Nl. Micha 5:1. Ook in vers 15, 17 en 23 wordt verwezen naar de profetieën uit het O.T., die nu in Christus zijn vervuld. Met de duizenden van Juda wordt waarschijnlijk de vergadering van de oversten (afgevaardigden) van ieder dorp en iedere stad bedoeld. Bethlehem heeft weinig invloed door haar geringe aantal, maar zij is geenszins de minste, dus van zeer veel betekenis door haar vorst, de Heere Jezus.

 

Matth. 2:9-12: De wijzen vinden de Heere Jezus en eren Hem

De wijzen gaan in de avond op weg en tot hun grote vreugde gaat dat licht dat ze in het oosten gezien hebben, hen weer voor en wijst hen de weg. De ster blijft stilstaan boven het huis waar de Heere Jezus is. Daar vinden ze het Kindeke met Maria, Zijn moeder. Vol eerbiedige vrees en vol heilige blijdschap vallen ze neer bij het Kindeke en aanbidden Het als de Koning van hun hart en eren Hem met geschenken: goud, kostbare wierook en heerlijke mirre. Ze willen nu Herodes gaan vertellen waar ze de Koning hebben gevonden, maar God vermaant hen in een droom, dat ze langs een andere weg terug moeten gaan. In gehoorzaamheid volgen ze dit gebod op.

Aantekeningen

vers 9: ging hun voor

Niet in schijn, maar in werkelijkheid. De ster is hier Gods gids, die de wijzen tot Jezus leidt. De wijzen reisden 's nachts. Dat was wel meer gewoonte in het Midden-Oosten. Overdag was het óf te warm óf te gevaarlijk. De afstand van Jeruzalem naar Bethelehm is ongeveer 8 km.

vers 11: huis

Tussen het tijdstip van de geboorte van de Heiland en de komst van de wijzen ligt 1 à 2 jaar (vgl. vers 7 en 16). Inmiddels was de drukte in Bethlehem vanwege de beschrijving voorbij, en hebben Jozef en Maria en het Kind beter onderdak kunnen vinden.

vers 11: schatten

Kostbare geschenken, zoals die aan vorsten werden aangeboden. Hier wordt vervuld wat staat in Psalm 72:10, de heidenen brengen geschenken en aanbidden Israels Koning.

vers 11: goud

Edelmetaal, ook betaalmiddel.

vers 11: wierook

Gomhars, afkomstig van de wierookboom. Wierook geeft bij het verbranden een heerlijke geur en verspreidt een walm die het gezicht beneemt. Het werd daarom gebruikt bij de tempeldienst: tweemaal daags bij het reukoffer in het Heilige en jaarlijks bij het zoenoffer (in het Heilige der Heiligen).

vers 11: mirre

Hars van de balsemboom. Mirre wordt gebruikt voor reukwerk, zalving, lijkbalseming enz.

vers 12: vermaand

Gewaarschuwd.

 

Matth. 2:13-15: De vlucht naar Egypte

In een droom verschijnt de engel des Heeren aan Jozef. Hij zegt: "Sta op, neem het Kindeke en Zijn moeder en vlucht naar Egypte en wees daar, tot Ik het u zeggen zal; want Herodes zal het Kindeke zoeken, om het te doden" (vers 13). En in diezelfde nacht vluchten Jozef en Maria weg naar Egypte om de Heere Jezus te redden van de dood.

 

Matth. 2:16-18: De kindermoord

Herodes wacht. Als hij merkt dat de wijzen niet terugkomen voelt hij zich bedrogen en neemt toornig zijn wrede maatregelen: zijn soldaten moeten in Bethlehem en omgeving alle kinderen van twee jaar oud en daaronder doden. Dan zal -zo redeneert hij- de pasgeboren Koning daar ook bij zijn en hem niet van de troon kunnen stoten.

Satan beraamt een plan om het werk van Christus onmogelijk te maken, maar Gods Raad wordt uitgevoerd.

Aantekeningen

vers 15: opdat vervuld zou worden enz

Hier wordt bedoeld het woord van Hosea 11:1 "Toen Israël een kind was, heb Ik het liefgehad, en uit Egypte heb ik Mijn zoon geroepen". Hosea spreekt over het volk Israël, dat door God in zijn prille jeugd, uit het vreemde land Egypte naar het beloofde land werd geleid. Zo is het ook met Gods Zoon, Christus.

vers 17 en 18: Jeremia 

Namelijk . Jer. 31:15.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1980

Mivo +16 | 36 Pagina's

Zij volgden het licht

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1980

Mivo +16 | 36 Pagina's