JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "De Zaaier"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "De Zaaier"

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In dit blad treft u aan:  
- Aanwijzingen voor het gebruik van de MlVO-schets "De Zaaier"  
- Programma-suggesties voor een avond over de schets  
- Aantekeningen bij de vragen

Aanwijzingen voor het gebruik

De MIVO +14 schets over "De Zaaier" verschijnt in de serie werkschetsen voor de oudere tieners op de vereniging.
Hoewel in eerste instantie geschreven voor deze groep, kan de schets, uiteraard met enige aanpassing, ook door -14 groepen of door gewone +12 groepen (jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar) gebruikt worden.

Het blad voor de leden bevat vrijwel alle informatie die de inleider nodig heeft. U dient de schets dus pas na de inleiding uit te delen aan de leden, om niet het gras voor de voeten van de inleider weg te maaien!
Wanneer de schetsen uitgedeeld zijn, kan met de verwerkingsvormen achterin de schets verder gewerkt worden. Na afloop van de avond kunnen de leden de schets mee naar huis nemen.

Programma suggesties

Doel van de schets

Het doel van de schets is om jongeren na te laten denken over gelijkenissen in het algemeen en die van de Zaaier in het bijzonder. Waarom vertelde de Heere Jezus ze? Wat is de betekenis van de gelijkenis van de zaaier, ook voor mijn persoonlijk leven?

Mogelijkheid 1

- Opening
- Inleiding over de schets
- Gedicht "De zaaier" (pag. 13, 14) wordt door twee leden voorgedragen
- Pauze
- Verwerking a.d.h.v. de vragen in kleine groepjes
- Plenaire afronding en sluiting

Mogelijkheid 2

- Opening
- leder vult voor zich de vragen op pagina 6 in.
- Kort wordt plenair ingegaan op de antwoorden, met de nadruk op de goedheid van de Heere in ons leven. Zo vaak kwam hij al tot ons.
- Inleiding over de schets
- Pauze
- Vragen beantwoorden in twee of drie gespreksgroepen onder leiding van een leidinggevende.
- Sluiting

Toelichting bij de vragen

1. a) Waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?
In de kerk horen we de prediking van het Woord van God. Dat is het (genade)middel dat de Heere Zelf gegeven heeft om zondaren de trekken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Het geloof is uit het gehoor (Romeinen 10 : 17).

b) Waarom ga jij naar de kerk?
Probeer een eerlijk antwoord te krijgen

2. Waarom luister je gemakkelijker naar een gelijkenis dan naar een preek?
Een gelijkenis is gegrepen uit het dagelijks leven en wordt als verhaal verteld, heel concreet. Een preek is veelal abstracter. Toch mogen we geen tegenstelling tussen beiden maken. Een gelijkenis is ook een preek; het gaat niet in de eerste plaats om het verhaal maar om de betekenis, de boodschap. En een preek moet ook concreet zijn en landen in de werkelijkheid van alle dag.
Accepteer als leidinggevende niet direct een opmerking in de trant van "de preek is zo moeilijk". Dat wordt zo gemakkelijk gezegd. Maar doen wij er ook wel voldoende moeite voor om de preek de begrijpen?

3. Hoe krijg je "oren om te horen"?
Nodig is het werk van de Heilige Geest om onze oren, onze harten te openen voor het woord. Alleen de bediening van de Heilige Geest maakt van de akker van ons hart een vruchtbare akker. Dan verstaan we werkelijk dat voor het natuurlijke verstand soms al zo moeilijke woord van God.

4. Hoe komt het datje een groot deel van de preek niet begrijpt?
Twee kanten dienen belicht te worden. De prediker kan soms te moeilijk preken, teveel termen gebruiken en daardoor over de hoofden heen preken. Anderzijds moeten we dat niet te snel zeggen. Hoe luisteren wij? Zijn we alert en uitgerust? Doen we echt moeite om de preek te volgen, of denken we van tevoren al dat we het toch niet zullen begrijpen?. Bespreken we moeilijke gedeelten thuis, met een ambtsdrager, op de jeugdvereniging? Bovenal: luisteren we biddend? Vragen we om de verlichting van de Heilige Geest?

5. a) Kun je zelf ook een zaaier zijn?
Ja, door anderen te vertellen over de Bijbel en de zaligheid die alleen in Jezus Christus te verkrijgen is. Maar vooral ook door je (levens)houding te laten zien dat je anders bent en anders doet. Als jongeren om je heen dan vragen waarom je zo anders bent, kan een gesprek plaatsvinden over het evangelie. Dit alles valt in de praktijk natuurlijk niet mee. Toch is dat in de kerk van alle tijden het voornaamste evangelisatiemiddel geweest. In de persoonlijk omgang, de persoonlijke contacten kan gezaaid worden.

b) Kan dat als je onbekeerd bent?
Nee, dat kan niet. Maar je kan ook niet onbekeerd scholier zijn, of straks vader of moeder. Je mag ook niet onbekeerd je beroep uitoefenen. Kortom: niemand heeft het recht onbekeerd te zijn.
Natuurlijk dringt deze zaak in het bijzonder als je het zaad van het evangelie wil strooien. Verberg je echter niet achter je onbekeerdheid, maar leg dit biddend aan de Heere voor. Vraag of dat evangelie wat je aan andere doorgeeft ook in jouw hart ingang mag vinden.

6. Hoe kun je je hart verharden?
Door steeds maar de boodschap van Gods Woord naast je neer te leggen, je oren dicht te stoppen voor dat woord. Iedere keer als we Gods Woord horen, gebeurd er iets. Dat Woord zal nooit ledig tot Hem wederkeren (Jes . 55). Het zal zijn tot verbreking of tot verharding. Wij luisteren dus niet vrijblijvend naar dat woord. Daarom betreft de gelijkenis van de Zaaier zo'n ernstige zaak, ja een zaak van leven of dood.

7. Noem voorbeelden van vogels die in de kerk het zaad wegpikken.
Allerlei afleidende gedachten die opkomen in een onverschillig hart. Dat kan van alles zijn; de dingen die je bezig houden en waardoor je in ieder geval niet luistert naar het gepredikte woord.

8. Waarover praat jij na de kerkdienst?
Inventariseer wat jongeren hierop zeggen en probeer het belang van napraten over de preek te benadrukken.

9. a) Wat is het verschil tussen de vogels en de doornen in de gelijkenis van het zaad?
Bij de doornen wordt het Woord wel opgenomen in eerste instantie, maar verstikt later door de doornen (de zorgvuldigheden van het leven). Bij de vogels heeft het zaad zelfs niet de kans gekregen om in de grond te vallen (hardheid, onverschilligheid) en kan de satan zijn gang gaan (vogels).
b) Wat gebeurt er in beide gevallen met het zaad?
Het gaat verloren zonder dat het vrucht draagt.

9. In Johannes 12 : 24 staat: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort." Wat betekent deze tekst?
Dat een mens moet sterven aan zichzelf, in totale vernedering voor God, wil hij de genade in Jezus Christus deelachtig worden. Dan alleen zal hij vruchten kunnen voortbrengen tot Gods eer en de uitbreiding van Zijn Koninkrijk..

10. In lesaja 37 : 31 staat: "Want het ontkomene, dat overgebleven is van het huis van Juda, zal wederom nederwaarts wortelen en het zal opwaarts vrucht dragen."
a) Wat betekent deze tekst?
De overgeblevenen van Juda zullen weer de Heere gaan dienen (nederwaarts wortelen) en daarom weer vrucht gaan dragen. Ook letterlijk: het land zal weer vruchtbaar worden zodat de verliezen aan de Assyriërs weer vergoed worden.
b) Waarom zijn de wortels zo belangrijk?
Zonder wortels is de boom dood en kan het geen vruchten dragen.
c) Kan het ook zonder vruchten?
Nee, "elke goede boom brengt voort goede vruchten". Aan die vruchten kent men de boom.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1998

Mivo +14 | 20 Pagina's

Instructieblad voor leidinggevenden bij de MIVO +14 schets "De Zaaier"

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1998

Mivo +14 | 20 Pagina's