JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Maarten Luther

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maarten Luther

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pagina 1

1.a. In het woord gerechtigheid zit het woord recht. Het betekent in een rechte, goede verhouding staan. Er is geen schuld meer ten opzichte van elkaar.
b. Eisende gerechtigheid: God de Vader vraagt de mens terug zoals hij geschapen is. Hij is goed geschapen, zo, zonder zonde, kan de Heere alleen gemeenschap met de mens hebben.
Geschonken gerechtigheid: Christus heeft voor Zijn kinderen de straf gedragen die was opgelegd omdat zij niet voor God konden verschijnen zoals ze geschapen waren. Zij staan nu weer in een rechte verhouding tot God omdat dat door Christus geschonken is. De schuld is immers betaald. Een voorbeeld kan dit misschien verduidelijken, hoewel ook een voorbeeld altijd mank gaat. 
Wanneer iemand moet afrekenen bij de kassa en geen geld bij zich heeft, mag hij de boodschappen niet meenemen. Wanneer iemand achter hem in de rij zegt, dat hij het zal betalen (dus niet voorschieten) dan mag de eerste doorlopen, met zijn boodschappen. De cassière maakt het op zich niet uit van wie ze het geld krijgt.
2. Als iemand tot bekering komt, kun je dat merken uit de interesses, levensernst en levensstijl. Maar je moet er wel rekening mee houden dat, zeker in het begin, er een zekere schuchterheid en schroom kan zijn en veel twijfel. Het maakt ook verschil hoe iemand voor zijn bekering geleefd heeft. Iemand met een wereldse levensstijl zal uiterlijk duidelijker tot verandering komen dan iemand die altijd naar de normen van de Bijbel geleefd heeft.
3. Luther verkondigde een leer die tegen de Roomse kerk inging. Daardoor kon het aantal volgelingen afnemen, evenals de invloed van de kerk en de inkomsten.

Pagina 2/3 

1.a. Dat wanneer je in een klooster was, je al een eind op weg naar de hemel was. Je leefde volgens die gedachte niet meer in de wereld.
b. Een leven zonder (uitwendige) zonden.
c. Je hebt misschien minder last van de wereld, maar je eigen zondige hart draag je wel mee. Daarnaast volg je dan niet de opdracht van de Heere dat we wel in de wereld, maar niet van de wereld moeten zijn.
d. Omdat dan heel snel de gedachte om de hoek komt kijken dat je door de goede werken zalig zou kunnen worden.
e. Het zou een plaats van bezinning en gebed zijn. Bezinning, eventueel samen met anderen, is goed, maar dat hoeft niet in een klooster.

2. leder goed beroep kan tot eer van God zijn. Dan noemen we het een goddelijk beroep. Daarom is het zo belangrijk welk beroep je kiest. Sommige beroepen kunnen bijna geen goddelijke beroepen zijn: filmster, profsporter. Als wij ons werk doen zo getrouw als de engelen in de hemel, dan kunnen wij de Heere in ons dagelijks werk ook dienen. Een monnik kan een goddelijk beroep hebben, als hij zijn werk tot eer van God doet. Voor een computerprogrammeur geldt hetzelfde. Als hij computerspelletjes met moord- en doodslag ontwikkelt, is er geen sprake van een goddelijk beroep.

3.a. Een kerk verwereldlijkt als ze steeds meer gaat lijken op de wereld, als er geen verschil meer is tussen het leven van kerkmensen en mensen in de wereld. De wereld komt dan in de kerk.
b. Kerkmensen mogen niet net zo leven als wereldse mensen, ze moeten anders zijn. Voorbeelden van verwereldlijking: jezelf belangrijker vinden dan de ander, opgaan in geld en goederen, onvoldoende aandacht voor je naaste in nood, in je levensstijl en kleding laten zien, dat je graag net zo als de wereld wilt zijn, roddelen, weinig tijd voor meditatie en gebed. Samenvattend: de Bijbel geen centrale rol in je leven laten zijn.
c. De oorzaak van verwereldlijking is het ontbreken van de vreze des Heeren in het eigen leven en het ontbreken van voorbeelden van de vreze des Heeren in je omgeving.
e. Het wapen tegen verwereldlijking is het zoeken van de Heere in je persoonlijke leven. Vraag Hem om wijsheid om de juiste weg in je leven te vinden en vraag om kracht om geen wereldse invloeden toe te laten in je leven. Vraag steeds bij alles of de Heere het goed vindt wat je doet. Vraag ook of je je daardoor niet beter gaat voelen dan een ander, want dat is ook een gevaar. Dan komt de wereld die je er door de voordeur uitgewerkt hebt, door de achterdeur weer binnen. Dan merk je dat de wereld in je hart zit. Alleen de Heere kan dat veranderen. En dat wil Hij ook op jouw gebed.

Pagina 4

1. De biecht is het belijden van je zonden aan de priester die dan die zonde vergeeft.
2. Een geheime zonde draag je mee. Je kunt er onder gebukt gaan en daardoor zelfs psychisch ziek worden. David zegt: "Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd." Daarom is het zo belangrijk om je zonden te belijden voor de mensen tegen wie je verkeerd gedaan hebt en voor de Heere tegen wie je gezondigd hebt. Wanneer iemand meent zo'n grote zonde te hebben gedaan waar geen vergeving voor mogelijk is, dan kan iemand anders hem erop wijzen dat buiten de zonde tegen de Heilige Geest alle zonden vergeven kunnen worden. Belangrijk is ook er op te wijzen dat de zonden niet alleen aan de mensen maar vooral ook aan God beleden worden.
3. Biechten op zich hoeft niet verkeerd te zijn, maar kan juist goed zijn. Het is verkeerd als iemand meent dat wanneer hij zijn zonden aan de priester beleden heeft, het dan wel goed zit en zijn zonden vergeven zijn. Alleen de Heere Zelf kan de zonden vergeven.
4. Het is belangrijk om concreet te bedenken welke zonden je tegen God en mensen gedaan hebt. Belijd je schuld voor de Heere. Noem concreet wat je verkeerd gedaan hebt. Vraag eerbiedig om vergeving. Verborgen zonden waar niemand van weet, behoef je alleen aan de Heere te belijden. Maar het kan soms ook goed zijn ze aan iemand anders te vertellen die je vertrouwt en van wie je weet dat hij of zij er verder met niemand over zal praten. Als je tegen een ander mens gezondigd hebt, moet je dat niet alleen aan de Heere belijden, maar ook aan die persoon. Als je van elkaars zonden weet, kun je elkaar ook helpen in de strijd tegen de zonde. Je kunt dan ook voor elkaar bidden.


Literatuur

Er is veel over Maarten Luther gepubliceerd. Nog meer achtergrondinformatie kan men uit de bekende handboeken van de kerkgeschiedenis halen, zoals "De Kerkgeschiedenis verteld aan jong en oud" van J. Vreugdenhil, "De kerk van alle tijden" van dr. Praamsma en "Het Blijvende Woord, Kerkgeschiedenis" onder redactie van L. van Driel en I.A. Kole.
Daarnaast zijn er specifieke boeken over Luther geschreven, zoals "Luther, zijn weg en werk" van dr. W.J. Kooiman, "Luther in leven en werk" van Gerhard Ritter.


Klankbeeld Maarten Luther

Er is een klankbeeld over het leven van Maarten Luther te huur. Het bestaat uit 49 dia's en duurt ongeveer 20 minuten. Reserveer het zo spoedig mogelijk bij het Bondscentrum.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1997

Mivo +12 | 28 Pagina's

Maarten Luther

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1997

Mivo +12 | 28 Pagina's