JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Ik verkondig u

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ik verkondig u

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mattheus 1 

Vers 19

Dat Jozefs weigering Maria als vrouw aan te nemen, niet onbillijk was, blijkt uit de woorden dat hij rechtvaardig was. Dit betekent dat hij als wetsgetrouwe Israëliet het niet over zich kon verkrijgen met een vrouw in het huwelijk te treden wier reinheid hij niet meer kon aanvaarden. Het openlijk te schande maken betekent hier het volgende: het aan de kaak stellen, door het gerecht erin te laten betrekken. Naar de mozaische wet behoorde de verloofde vrouw reeds aan haar toekomstige man toe. Daarom moest Jozef toen hij Maria niet wilde huwen en haar ook niet voor het gerecht wilde brengen haar toch wel officieel, d.w.z. met een scheidbrief wegzenden.

Vers 21

Hier wordt gesproken over de Naam die Jozef aan het Kind moet geven. In deze Naam ligt de betekenis van Christus' werk opgesloten. De naam Jezus betekent: De Heere redt of helpt. Dit redden bestaat uit het zalig maken van zonden.

Vers 23

De aangehaalde woorden zijn afkomstig uit Jesaja 7: 14.

Lukas 1

Vers 5

Betekenis van de naam Zacharias: de Heere gedenkt. Elisabeth had dezelfde naam als de vrouw van Aäron: Elisëba: God heeft gezworen. Zacharias en Elisabeth hadden zich bij hun huwelijk gehouden aan de strengste eisen van de Joden wat betreft het priesterhuwelijk (Lev. 21). Zacharias was niet met de dochter van een willekeurige Israëliet, maar met een dochter van een priester getrouwd, om het priesterschap zonder vermenging in stand te houden. Ze woonden in het gebergte van Judea, dus niet zover van Jeruzalem.

Vers 5

De dagorde van Abia: een van de 24 groepen priesters die elk een week dienst deden. Door loting werden de taken onderling verdeeld. David had de priesters in 24 afdelingen gesplitst, zodat er geen gevaar was dat de priesterdienst verzuimd zou worden, of in enkele handen zou komen. Elke afdeling moest op zijn beurt een week de priesterdienst vervullen. De volgorde werd door het lot geregeld. Met de grote feestdagen hadden alle priesters dienst. De priesters van een afdeling regelden wie op de verschillende dagen zou dienen. 's Morgens vroeg werd door loting uitgemaakt welke dienst men waar zou nemen. Zacharias verkreeg zo het voorrecht om in het Heilige het reukoffer te ontsteken. Er waren veel priesters en om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk van hen dit voorrecht zouden ontvangen, had men bepaald, dat iemand het maar één keer in zijn leven mocht doen.

Vers 9

Het reukoffer werd twee keer per dag gebracht: 's morgens en 's avonds. Het reukofferaltaar stond in het heilige voor het voorhangsel. Het reukwerk bestond uit een mengsel van vier welriekende kruiden en harsen. Het werd op gloeiende kolen gespreid op het altaar in een soort platte kom (wierookvat). De walm en geur vervulden dan het heilige. Het was een zinnebeeld van de gebeden. Nadat de priester het offer gebracht had, moest hij de zegen uitspreken (Num. 6: 24-26) over het volk, dat biddend zijn komst had moeten afwachten.

Vers 11

Het woord engel is afgeleid van het griekse woord "angelos", dat bode, gezant betekent.

Vers 15

Noch wijn, noch sterke drank: één van de kenmerken van hen die op bijzondere wijze in Gods dienst stonden. Johannes is geen nazireeër, van een verbod om het haar te knippen is hier geen sprake.

Vers 19

Gabriël zegt van zichzelf dat hij voor God staat. Hij is dus een van zeven engelen uit Openb. 8: 2. Het werk van Gabriël was de openbaring van God te geven en te doen verstaan. Gabriël betekent "man Gods".

Vers 27

Ondertrouwd: verloofd. Ontbinding van de verloving gold in Israël als echtbreuk.

Lukas 2

Vers 8

Midden in de nacht begint het kerstfeest. Niet alleen in de duisternis van de nacht komt de engel zich vertonen, maar ook in de nacht van zonde en schuld.

Vers 9

God stuurt Zijn eigen licht in de wereld, omdat herders, zondaren, het zélf nooit meer licht kunnen maken. "En zie". Het werkwoord zien komt in het kersthoofdstuk veel voor. Lees de verzen 9, 10, 15, 17 en 20 maar. Er is heel veel te zien met kerstfeest: het is immers Licht geworden. "Ziet" betekent: let er op; hier is iets bijzonders. De heerlijkheid des Heeren: de goddelijke glans van hemelse heerlijkheid.

Vers 10

Verkondigen: Er staat letterlijk: Ik evangeliseer. Ik evangeliseer u grote blijdschap, die al den volke (= heel het volk) wezen zal. In de oorspronkelijke tekst staat een vorm van "U" die weinig wordt gebruikt en die kan worden weergegeven met: voor u; tot uw heil. In dit verband is Matth. 1: 21 goed te citeren: En gij zult Zijn Naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Vers 12

Uit deze woorden van de engel blijkt, dat ze op weg moeten: van het veld naar de kribbe. Het Kindeke wordt niet thuis (in het veld) bezorgd, maar de herder worden zoekende gemaakt! Dat wil niet zeggen dat er twee wegen zijn: de weg die God met Christus gaat naar de kribbe....en de weg van de herder uit naar diezelfde kribbe. Het is één weg: via Jozef en Maria brengt God het Kindeke naar de stal (waarschijnlijker naar de grot) en via de engelen brengt Hij de herders daar ook. Ten diepste vinden de herders het Kindeke, omdat ze zelf al van Godswege gevonden zijn.

Vers 13

De engelen prijzen: ze klagen niet over de zonden van de herders of over de zonden van Israël. Ook zingen ze de lof niet vanwege de verwachting die er in de herders leeft. Nee, hier gaat het om Hém, Die kwam voor hén, de herders.

Vers 14

"Ere zij God": God ontfermt Zich over zondaren, Hij ontfermt Zich over hen in Christus. De Vader heeft Zijn Zoon gezonden. Daarom: Ere (letterlijk: heerlijkheid) zij God.

Vers 14

"Vrede op aarde": Dat is er sinds de zondeval niet meer geweest. Kaïn sloeg Abel dood. En daarna zijn miljoenen mensen gedood en gemarteld. Dat doen mensen elkaar aan. Maar de engelenboodschap slaat niet op wat wij mensen elkaar aandoen. Wij maken van deze wereld een puinhoop. De engelen spreken echter over wat de Heere doet. De Vredevorst bindt de strijd aan met de duivelse macht. "Ik zal vijandschap zetten tussen u en deze vrouw". De Vrede-vorst is nu op aarde.

Vers 14

"In mensen een welbehagen": dat betekent, dat het welbehagen van God aan mensen vervuld wordt. Het zou verdiend geweest zijn als de engel gezegd had: onvrede op aarde en in mensen een mishagen! Maar de engel verkondigt nieuw leven: Christus is geboren. Zondaren worden herboren!

Vers 15

Het welbehagen Gods openbaart zich direct in de activiteit van de herders: laat ons gaan. Dat is een vrucht van het nieuwe leven.

Vers 16

Zij gingen met haast: liefde dringt de herders tot opschieten. Pas na de verkondiging van het Woord, komen de herders bij Christus. Eerst zijn de herders zoekende gemaakt. Nu zijn ze vindende gemaakt. God doet dat allemaal! Hij is de Eerste en de Laatste.

Vers 1 7

De herders hielden de boodschap niet voor eigen kring, maar maakten bekend. Eeuwen lang is dat doorgegaan. Ook is belangrijk wat zij bekend maakten, namelijk het Woord, dat hun van dat Kindeke gezegd was. Dus niet primair wat de herders beleefd hadden, maar het Sola Scriptura klinkt: het Woord alleen! Zij verkondigen Gods openbaringsweg.

Vers 18

De herders wisten dat hun boodschap een boodschap van de Heere was (zie vers 15). Maar "allen" die dat Woord weer van de herders hoorden verwonderden zich slechts. Zij hadden niet in de gaten dat de boodschap van de herders van God afkomstig was. "Allen" verwonderden zich, maar ze kwamen niet in beweging. Ze bleven, die ze waren: nette, vrome, wettische onbekeerden.

Vers 20

Tenslotte keerden de herders nog ruimer getuigend terug. Niet alleen maar wat ze gehoord, maar nu ook wat gezien hebben, werd verkondigd. Dat is een wonder na de zo teleurstellende reactie van de bevolking. Het geloof groeit tegen de verdrukking in, door de Heilige Geest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1988

Mivo +12 | 28 Pagina's

Ik verkondig u

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1988

Mivo +12 | 28 Pagina's