JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De nacht van ........ Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nacht van ........ Jezus

Zo zwaar woudt lijden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Golgotha

Nacht midden op de dag! De Heere, Die de zon, de maan en de sterren geschapen heeft, is ook de Machtige om het licht van zon en maan in te houden.

Op Golgotha wordt de dag ingekort. Van twaalf uur 's middags af is het drie uur lang nacht. Nooit eerder is het zo donker geweest midden op de dag. Maar de duisternis in de natuur is maar een flauwe afschaduwing van de diepte van de godsverlating, waarin de Heere Jezus verkeert aan het kruis.

Aan het eind van de drie-urige duisternis roept Hij het uit: 'Eloï, Eloï, Lama Sabachthani", Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?

Om ons verbondshoofd Adam hebben wij God verlaten. Wij kunnen nooit meer tot God terugkeren. Daarom moest de Heere Jezus op Golgotha van God verlaten worden, opdat zondige godverlaters nooit meer van God verlaten zouden worden. Gods kinderen mogen altijd bij de Heere zijn.

Nu wordt ook de profetie van Jesaja vervuld: De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Kun jij dit Jesaja al persoonlijk nazeggen? Dat is genade die nu nog te verkrijgen is!


Opdracht

In Mattheüs 27, Markus 15, Lukas 23 en Johannes 19 vind je de kruisiging van de Heere Jezus beschreven.

Probeer in deze hoofdstukken de zeven kruiswoorden van de Heere Jezus eens op te zoeken en in de goede volgorde hieronder op te schrijven.


De kruiswoorden van de Heere Jezus:

1.

2.

3.

5.

6.

7.


Denk- en praatvragen

1. Weet je nog meer natuurtekenen, die tijdens Jezus' lijden op Golgotha zijn gebeurd? Waarom zouden die natuurtekenen juist toen gebeurd zijn?

2. Wat betekent het scheuren van het voorhangsel?

3. Psalm 22 en Psalm 69 worden wel messiaanse psalmen genoemd. Probeer eens met elkaar na te gaan, welke gebeurtenissen uit het lijden en sterven van de Heere je er in kunt terugvinden.

4. In Jesaja 53 wordt gesproken over een ruil tussen de Heere Jezus en Gods kinderen. Wat ontvangt de Heere en wat krijgen Gods kinderen?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's

De nacht van ........ Jezus

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's