JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

G Leiding Geven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

G Leiding Geven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Instruktieve informatie voor leiders en leisters

In deze Lutherschets komen verschillende verwerkingsvormen aan de orde. Hoe een en ander georganiseerd kan worden leest u hieronder.

-12/+12 1. Groepsgewijs stellen van vragen met doorschuiven

Bij deze methode, die heel goed voor. onze klubs geschikt is, is het niet persé noodzakelijk een vertelling of inleiding te laten houden. Het kan natuurlijk wel.

Het is de bedoeling dat de groep vragen stelt en daarna deze vragen met een andere groep ruilt en de vragen van de andere groep beantwoordt.

Werkwijze:

- vertelling over Luther

- vereniging in groepen indelen

- binnen 15 a 20 minuten een aantal vragen over dit onderwerp maken

- vragen met een groep ruilen

- vragen vande andere groep beantwoorden

- gezamenlijk alle antwoorden bespreken.

De leider van de vereniging moet zich ook bij deze methode goed op de stof voorbereiden, omdat hij meestal zal moeten bepalen of een antwoord goed is, of zelf het antwoord geven als dat niet uit de groep komt.

Het voordeel van deze methode is dat van de leden een dubbele inspanning gevraagd wordt: vragen stellen en vragen beantwoorden. Iedere groep heeft verschillende vragen; dat verhoogt de aandacht bij de plenaire beantwoording. Ze zullen erg benieuwd zijn hoe de andere groep hun vragen beantwoord heeft.

-12/+12 2. Series vragen beantwoorden

De leider of een groepje leden stelt aan de hand van een geschiedenis een aantal kennisvragen op, die in series van bijvoorbeeld 5 verdeeld worden. De groepen moeten dan in een bepaalde tijd bijv. 5 min. zoveel mogelijk vragen beantwoorden, Daarna krijgen ze de serie van een andere groep, totdat alle vragen beantwoord zijn.

+12 3. Kollage maken

Een kollage is een werkstuk dat met behulp van kant en klare beelden: foto's, plaatjes en woorden een bepaald thema weergeeft. Deze woorden en beelden haalt men uit kranten (krantenkoppen) tijdschriften en folders.

Materiaal: karton, scharen, lijm, kranten, tijdschriften, viltstiften. Een kollage kan een bepaalde boodschap bevatten, maar dat is niet altijd noodzakelijk. Het kan ook zuiver illustratief zijn. Dit laatste is vooral bij de jongeren het geval. Werkwijze:

- vertellen of inleiden de geschiedenis van Maarten Luther

- vereniging in groepen verdelen. 3 a 4 per groep opdracht geven tot het maken van een werkstuk over het verhaal. U kunt ze allemaal dezelfde opdracht geven, maar ook iedere groep een ander moment van het verhaal laten uitbeelden

- de kollages worden vertoond en door de leden van de groep wordt verteld wat ze hebben willen uitbeelden. De keus van de onderwerpen is groot, maar u moet het onderwerp bepalen naar de grootst mogelijke bruikbaarheid.

-12/+12 4. Kwla en.«el

De kwis is een veel gebruikte verwerkingsvorm. Ook hierbij is een groot aantal variaties mogelijk.

- Verdeel de vereniging in twee groepen. Om de beurt krijgt iedere groep een vraag. Welke groep heeft de meeste goede antwoorden?

- Verdeel de vereniging in twee groepen. De leden van de groep moeten op hun beurt een vraag beantwoorden.

Als het antwoord goed is krijgt de groep drie punten.

Weet degene die aan de beurt is het antwoord niet, dan mag iemand anders uit de groep het antwoord geven. Als het goed is krijgt de groep twee punten. Weet de groep het ook niet dan mag de andere groep het antwoord geven. Is het goed dan krijgt deze groep een punt.

- Verdeel de klub in twee of meer groepen.

Schrijf op een paar grote vellen papier vragen. Van . iedere groep komt er om de beurt één naar voren. Deze zet achter een van de nog openstaande vragen een antwoord. Is het goed dan krijgt de groep tien punten, is het fout dan kost dat tien strafpunten. Welke groep heeft de meeste punten?

- Verdeel de klub in groepen van drie of vier leden. Alle groepen krijgen dezelfde vragen op papier.Ze krijgen een bepaalde tijd om de antwoorden te vinden. Welke groep heeft de meeste goede antwoorden?

De leden moeten daarbij zorgen dat ze zo zacht praten dat de andere groepen hun antwoorden niet horen. Bij deze kwis mogen ze de antwoorden in de R.D. bijlage opzoeken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1983

Mivo -16 | 54 Pagina's

G Leiding Geven

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 1983

Mivo -16 | 54 Pagina's