JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

A. Vertelschets -12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

A. Vertelschets -12

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is weer bijna 31 oktober.

Is dat dan zo iets bijzonders? Jullie zullen heus wel eens gehoord hebben, waar we ieder jaar op 31 oktober aan denken.

Op school en in de kerk en natuurlijk ook thuis wordt erover gesproken. Als het 31 oktober is, ing. denken we aan de kerkhervorming.

Eer. datum die we niet mogen vergeten.

0 ja, zullen sommige kinderen zeggen, dat weet ik. Maar er zijn ook kinderen, die het niet zo goed weten.

Jullie hebben wel eens horen vertellen of gelezen, wat Maarten Luther als kerkhervormer gedaan heeft.

Op 31 oktober 1517 heeft hij de 95 stellingen opgehangen aan de slotkapel te Wittenberg in Duitsland. Daar was moed voor nodig. Ontzettend veel moed'. Want wat hij deed, was erg gevaarlijk'.

Hij was grote hervormer in Duitsland. Maar ook in andere landen kwam de hervorming.

Weet je hoe de hervorming in Zwitserland begon? Met het eten van worst'.

Het is vastentijd. Dan is het volgens de roomse kerk verboden om bijvoorbeeld vlees te eten. In het huis van de boekdrukker Froschauer komt een aantal mensen bij elkaar. Ook de pastoor, Zwingli heet hij, is uitgenodigd, maar hij weet niet wat er zal gebeuren. Dat blijkt al gauw Men heeft worst laten halen, en alle aanwezigen eten ervan. Niet om eens lekker te eten, maar om bewust en voor aller oog het vastengebod te overtreden. Zwingli krijgt ook een stukje aangeboden, maar hij eet er niet van. Hij is het er wél mee eens, dat ze worst eten, maar wil de schijn vermijden dat hij zijn eigen "zonde" moet goed praten, als hij straks de overtreders zal verdedigen. Onmiddellijk wordt de zaak bij de stadsraad van Ziirich aanhangig gemaakt, en de deelnemers worden verhoord. Zij beroepen zich op de preken van Zwingli, en deze verdedigt hen.

De eerstvolgende zondag: preekt hij over "de christelijk vrijheid". Een christen is vrij om alles te eten, óf om te vasten als hij dat wil, maar de paus mag hierover geen bindende voorschriften opleggen.

Wie is deze man, deze Zwingli, die zo openlijk waarschuwt tegen de verkeerde leer van zijn kerk?

C1 In een klein bergdorpje, in het noorden van Zwitserland wordt Ulrich Zwingli geboren. Zijn vader is daar amman, een voornaam man, een soort burgemeester. Hij stuurt zijn zoon op jonge leeftijd naar school, want hij zal later moeten gaan studeren. (Maar heel weinig kinderen gaan in die tijd naar school, de meesten leren nooit lezen of schrijven) . Zwingli moet vooral de latijnse taal goed leren, want dat is de taal van de geleerden, en in de kerk wordt door de priester meestal in het latijn en gesproken. (Zullen de gewone mensen daar veel van begrepen hebben?)

Er is in die tijd maar één kerk: de roomse kerk. Als Zwingli klaar is met zijn studie, wordt hij priester in de roomskatholieke kerk. Zo'n kerk ziet er wel wat anders uit dan onze kerk (beelden, muurschilderingen, brandende kaarsen) en een priester doet wel wat andere dingen dan een predikant. Zwingli hoort de biecht, en doet mee aan processies.

C2 Daarnaast studeert hij veel: grieks, boeken van Augustinus , en vooral: de Bijbel. Hierdoor ontdekt hij dat dat er in zijn kerk veel dwalingen voorkomen. Niet een K.G. priester of paus vergeeft de zonden, niet Maria en an- Vr. dere heiligen zijn onze voorbidders, maar er staat in deel Matth. 11:28"Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid III en belast zijt en Ik zal u rust geven".

blz. Als Zwingli 35 iaar is, wordt hij priester in de grote 90/91 stad Zürich. Eigenlijk is hij hier geen priester meer, maar hervormer. Hij preekt heel anders dan de andere priesters, en hij wijst allerlei verkeerde dingen in de kerk K.G. aan. Hij krijgt hierdoor vijanden die hem uitschel- Vr. den voor ketter, en tenslotte roept de stadsraad van deel Zilrich een vergadering bij elkaar om uit te maken wie III gelijk heeft.

blz. Het besluit is: Zwingli mag doorgaan met preken van het 99 evangelie, en allerlei hervormingen worden doorgevoerd, wat verandert er dan veell!

C7 Oor los: in Zwitserland (Kappel) , burgeroorlog. Waarom? Een prediker uit Zürich is in een roomse kanton (provincie) op de brandstapel om het leven gebracht. De protestantse kantons willen nu geweld gebruiken om de roomse kantons te dwingen ook daar de verkondiging van het evangelie toe te staan. Hopelijk zullen dan de roomse kantons ook hervormd worden. Het komt gelukkig niet tot een treffen, maar twee jaar later wel (voedselblokkade hongersnood in roomse kantons). 11 oktober K.G. 1531 is er weer oorlog bij het plaatsje Kappel (twee- Vr. de Kappeleroorlog). Nu wordt Zürich verslagen, en deel Zwingli sterft op het slagveld. Maar Gods Woord III houdt stand in eeuwigheid.

blz.

103

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1982

Mivo -16 | 39 Pagina's

A. Vertelschets -12

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1982

Mivo -16 | 39 Pagina's