Jona
Het bijzondere van het boek Jona
Jona neemt in het rijtje van de kleine profeten een bijzondere plaats in, en wel om twee redenen. De eerste is dat hij door God naar een ander land gestuurd wordt, waar hij moet gaan prediken. Dit vinden we bij de andere kleine profeten niet. De tweede reden is dat deze profetie over Jona zelf gaat. Het is een verhaal waarvan hij zelf de hoofdpersoon is. Dit boek geeft niet zozeer profetieën weer, zoals dat in andere boeken van profeten wel gebeurt (bv. Micha, Nahum, Habakuk).
Omdat het boek over de profeet zelf gaat, zijn er velen die denken dat het door een ander geschreven is. Dit wordt echter o.a. door Dächsel in zijn Bijbelverklaring tegengesproken. Hij zegt hiervan: "Zelf heeft de profeet dan, kort na zijn zending, na zijn terugkomst in het vaderland, opgeschreven wat met hem geschied is, wat hij geprofeteerd had in de naam des Heeren." De meningen over dit punt zijn zeer uiteenlopend.
De afkomst van Jona
Jona is geboren in het dorpje Gath-Hefer, dat in de buurt van Nazareth ligt. Men zegt dat hier ook zijn graf is, en zoals gebruikelijk, heeft men op deze plaats een kerk gebouwd. Dat dit gebruikelijk is weten we uit het feit dat ook in Bethlehem een kerk gebouwd is, op de plaats waar de Heere Jezus geboren is. Jona was de zoon van een zekere Amitthai. De naam "Jona" betekent duif. Zijn naam wordt in het Oude Testament nog één keer genoemd en wel in 2 Kon. 14: 25, waar staat: "....naar het woord des Heeren, des Gods van Israël, dat Hij gesproken had door den dienst van Zijn knecht Jona, de zoon van Amitthai, de profeet die van Gath-Hefer is." Deze Jona is ongetwijfeld dezelfde als de Jona die wij uit de profetie kennen. Verder wordt zijn naam in het Oude Testament niet meer genoemd.
De tijd waarin hij leefde
Jona leefde in de tijd dat Jerobeam II over het tienstammenrijk regeerde. Deze koning regeerde van 788-747 v. Chr. Zo te zien was het volk Israël een zeer welvarend volk onder deze koning. Het Over-Jordaanse en een groot deel van Syrië werden veroverd. Maar op geestelijk gebied stond het er met Israël niet zo best voor. Jerobeam II was precies hetzelfde als zijn naamgenoot, die de gouden kalveren had laten bouwen. Ook hij diende de afgoden.
De plaats waar Jona heen gestuurd wordt
A. Het land Assyrië
We lezen in de Bijbel veel over dit land. Toch lag het ongeveer duizend kilometer van Israël verwijderd. Toen de Israëlieten nog slaven in Egypte waren, begon het Assyrische rijk te groeien. Tijdens de regering van David en Salomo wordt het een steeds machtiger rijk. Als Hosea koning is over het tienstammenrijk, wordt het land door Assyriërs veroverd en worden de inwoners gevankelijk weggevoerd. Ook Jeruzalem, de hoofdstad van het tweestammenrijk, is door hen belegerd geweest, maar door een wonder van God bevrijd (Sanherib, Hizkia). Kortom, een zeer machtig volk, waarvan Israël weinig goeds te verwachten had. Dit is voor Jona een reden geweest om niet te gaan waar hij door God heengestuurd werd, maar om te vluchten naar Tharsis.
B. De stad Ninevé
Ninevé was één van de grote steden van Assyrië en het is later de hoofdstad geworden van dit rijk. Het was een bijzonder oude stad, want we lezen er al van in de Bijbel in Genesis 10: 11 en 12.
In 1845 werd de stad door Engelse oudheidkundigen teruggevonden. De opgravingen hebben tot 1932 geduurd. Verscheidene paleizen en tempels zijn tevoorschijn gekomen, en men ontdekte dat de stad een muur had van 24 meter hoog en 10 meter breed. De belangrijkste ontdekking was een enorme bibliotheek met duizenden kleitafeltjes. Vooral door deze vondst is men veel meer te weten gekomen over het Oude Oosten. Verder is nog vermeldenswaardig dat de stad in totaal onveer 600.000 inwoners telde.
"en het berouwde God...."
Het lijkt dat God hier twee tegenstrijdige dingen doet. Hij laat prediken dat Ninevé verwoest gaat worden en dan staat er even later "....en het berouwde God...." Het lijkt hier dat God Zichzelf tegenspreekt, en dat Hij niet dezelfde is als daarvoor. Toch is en blijft God dezelfde. Aan de hand van het volgende voorbeeld is dat duidelijk te maken: Als je in een korenmolen rondloopt kan het gebeuren dat je twee verschillende touwen ziet hangen. Door een gat in het plafond steken deze twee touwen naar beneden. Zoals wij het zien zijn het twee verschillende touwen. Maar als we de trap op lopen en we komen op de zolder, zien we dat deze twee touwen één en hetzelfde zijn. Het touw gaat namelijk over een katrol, maar doordat wij beneden alleen de twee uiteinden zien, denken we dat het twee touwen zijn. Zo is het ook met God. Hij blijft altijd dezelfde en is onveranderlijk. Hij ziet van boven op de mens neer. De mens kijkt van beneden af en soms lijkt het of God Zijn besluit verandert. Maar als we eens iets verder kijken zien we toch dat het één en hetzelfde besluit is.
Waarom berouwde het God? Het volk bekeerde zich. Er kwam een volksbekering tot stand. En deze wordt door God gezegend. Dit zien we ook in Israël tijdens het bewind van de verschillende richters. Als het volk weer terugkeert naar God en Zijn geboden, dan wil God het volk zegenen. We moeten echter de volksbekering niet gaan verwarren met de persoonlijke bekering die we allemaal nodig hebben. Hier moeten we duidelijk het onderscheid van aangeven om verwarring te voorkomen.
Jona-Christus
Als we het Nieuwe Testament lezen zien we een duidelijk verband tussen Jona en Christus. Tijdens Zijn omwandeling op aarde heeft de Heere Jezus dit Zelf enkele malen naar voren doen komen. Bijv. in Matth. 12: 39-41. Zoals Jona drie dagen in het binnenste van de vis was, zo zou Hij, de Zoon des mensen, drie dagen zijn in het binnenste van de aarde.
De Heere Jezus vergelijkt Jona met Zichzelf, maar dat wil niet zeggen dat we Jona en de Heere Jezus op een lijn mogen stellen. Jezus zegt Zelf: "....en ziet, meer dan Jona is hier!"
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1979
Mivo -16 | 24 Pagina's
