AANWIJZINGEN VOOR HET GEBRUIK
4e jaargang 2004/2005, nummer 2
Verschijnt 7 keer per jaar
ISSN: 1568-8852
Treffer is bestemd voor leidinggevenden aan +12 en +14 groepen. Het geeft informatie voor het werken met het ledenblad Treffer.
In dit blad treft u aan:
- Aanwijzingen voor het gebruik van de Treffer: "Augustinus"
- Programmasuggesties
- Kerkhistorische vertelschets "Moeder Monnica"
- Toelichtingen op de vragen
AANWIJZINGEN VOOR HET GEBRUIK
Hierbij ontvangen jullie de Treffer over Augustinus. Deze Treffer is de tweede in het seizoen van 2004-2005. Augustinuw is een van de kerkvaders uit de tijd van de Oudheid. De vragen waarmee hij leefde, zijn echter tot op de dag van vandaag uiterst actueel. We volgen Augustinus in de tijd voor zijn bekering, zijn val in de zonden, zijn bekering en zijn leven ten dienste van de kerk. Ook zullen we de rol van zijn moeder belichten in dit alles. Hierover gaat de vertelschets die in deze handleiding is bijgevoegd. Hieruit zullen we lessen trekken. We doen dat door antwoord te geven op de volgende vragen: Hoe belangrijk is een opvoeding in de vreze des Heeren, hoe worden we bewaard voor zonden, hoe kunnen we de juiste keuzes maken in ons leven, hoe machtig zijn Gods werken in het leven van zondaren, hoe kunnen we leven tot de eer van God. Zowel +12 als +14 groepen kunnen met deze schets aan de slag, hoewel de stof best pittig is.
N.B. We hebben ervoor gekozen om moeder Monnica met dubbel 'n' te schrijven, omdat Augustinus haar naam zo schrijft in zijn belijdenissen.
Bruikbare thema's:
Augustinus
Jeugd / ouder(s) onderstrepen. Leidinggevende. Belang van een goede opvoeding
Kiezen Een leidinggevende vertelt aan de hand van de Treffer zijn keuzes. Eventueel een historisch persoon: Willem van O. enzovoorts
Horoscopen Jongere (zie ook de Treffer 'Verlos ons van den boze')
Manicheïsme Leidinggevende: discussie over de Lord of the Rings, Super/Spiderman, pokemon, enzovoorts.
Kracht van het Woord Voorbeelden uit de Bijbel zoeken waarbij mensen gegrepen worden door het Woord, door de werking van de Heilige Geest.
Leven tot eer van God Leidinggevende. Wat is leven tot Gods eer?
Verschillende werkvormen treft u aan op de volgende pagina's:
Bijbelstudie voor +12 / +14 groepen Pagina 11
Vragen voor +14 groepen Pagina 3-10, 12 (pagina 10 is pittig)
Vragen voor +12 groepen Pagina 3-9, 12
Lezen: Romeinen 13:13-14 (bekering van Augustinus), Galaten 5:22 en verder (leven tot Gods eer, kenmerken van het nieuwe leven)
Zingen: Psalm 6:9 (en andere boetpsalmen, Augustinus las ze veel voor zijn sterven), Psalm 113 ('s Heeren knechten loven de HEERE, Augustinus is daar één van)
PROGRAMMASUGGESTIES
Doel van de schets:
Augustinus is een belangrijke persoon uit de kerkgeschiedenis. We zullen hem op de voet volgen en af en toe ingaan op bepaalde facetten uit zijn leven. We zullen dat doen aan de hand van thema's. We lichten bijvoorbeeld op: zijn jeugd, zijn keuzes, zijn dwalingen, zijn bekering, zijn moeder, enzovoorts. Hieruit kunnen we lessen voor vandaag-de-dag halen. Op het gebed doet de Heere wonderen (Monnica). De Heere laat Zijn kinderen soms ver afdwalen om ze later des te beter te kunnen gebruiken in Zijn Koninkrijk. (Vergelijk Paulus. Ook zijn zijn werken van blijvende betekenis, waaronder het boek Civitate Deï en de Belijdenissen zijn waard bestudeerd te worden. In zijn openheid komt Augustinus ons heel vertrouwd over. Nederig - niet hoogmoedig. Boetvaardig - niet trots.
Idee voor de +12 groepen
- Opening
- Kennismaking met Augustinus. Wie kent hem? Alle gegevens die uit de groep komen op een flip-overvel of iets dergelijks zetten en samenvatten.
- Pagina 3 vraag de krantenartikelen te lezen. Wat zou er met Augustinus gebeurd zijn? Kort ingaan op zijn bekering, bladzijde 11.
- Vertelschets / vertelling: Moeder Monnica. Wanneer mogelijk de verschillende onderdelen van het verhaal laten vertellen door verschillende jongeren. Van te voren dus goed de taken verdelen. A) geen water aan tafel, B) drankproblemen, C) huwelijk, D) roddel, E) bekering Patricius en Augustinus, F) sten/en van Monnica. Totaal dus 6 jongeren die elkaar om de beurt aanvullen.
- Bespreking van (een deel van) de bladzijde 5-8: de keuzes van Augustinus. Kies wat het best voor de groep uitkomt. Zijn er veel die strips lezen, horoscopen raadplegen en dergelijke, gebruik dan de bladzijde. 6,7 en 8. Die gaan daarover, anders bladzijde. 5.
PAUZE
- Doe de opdracht op bladzijde 4: een stukje in een dagboek schrijven. In kleine groepjes van twee/drie. Eerst alleen, daarna mogen ze eikaars werk (als ze willen) lezen. Eventueel aan het eind met de hele groep bespreken. Alles hangt wel af van de openheid/gevoeligheid van de groep.
- Bespreking van (een deel van ) de bladzijde 9-12. Doe of de Bijbelstudie (bladzijde 11) of het gedicht (bladzijde 12), niet allebei.
- Zingen en sluiten
Idee voor de +14 groepen
- Opening
- Discussie: beoordelen van keuzes in Augustinus' leven aan de hand van bladzijde 5.
- Lezen van de krantenartikelen van bladzijde 3. Wat zou er zijn gebeurd? Antwoord staat op bladzijde 5 en 11.
- Verhaal: de rol van moeder Monnica bij de bekering van Augustinus
- Schrijven van een stukje dagboek uit het leven van de jongeren zelf, blz. 4.
PAUZE
- Bijbelstudie bladzijde 11 in groepen en plenair bespreken.
- Bladzijde 10: Van welke stad ben jij een bewoner? Discussie / informatie over christenvervolging.
- Een jongere leest het gedicht voor, bladzijde 12.
Vertelschets Moeder Monnica
De moeder van Augustinus heeft veel voor hem gebeden. Een bisschop heeft eens tegen haar gezegd: Een zoon van zoveel gebeden kan niet verloren gaan. Maar wie was moeder Monnica? We zullen haar leven volgen aan de hand van een aantal fragmenten die Augustinus in zijn Belijdenissen (boek 9) aan ons heeft meegedeeld. De ouders van Monnica stellen een oude vrouw, een dienstbode, aan als verzorgster van de kleine Monnica. Ze is bekend als een goede christin en haar levenswandel is onberispelijk. Ze is erg streng, maar ze heeft hier wel haar bedoelingen bij. Zo wil zij niet toestaan dat de kinderen aan tafel water drinken. Ze hoopt hiermee een slechte gewoonte te voorkomen. Ze zegt dan ook regelmatig: "Nu drink je water, omdat je over geen wijn beschikt, maar als je eenmaal aan de man bent gekomen en de baas bent geworden over de voorraadkamers en wijnkelders, ga je het water te min vinden, maar de gewoonte om te drinken zal je dan te machtig zijn." Toch is een en ander niet te voorkomen. Haar ouders vragen Monnica wijn uit een vat in de wijnkelder te halen. Ze gaan ervan uit dat hun kind sterk genoeg is om de verleiding te weerstaan. Voordat ze de wijn vanuit het vat in de fles giet steekt ze een scheplepel door de bovenopening en proeft. Het begint met nieuwsgierigheid, maar ze vervalt tot verslaafdheid en drinkt al snel na de eerste keer volle bekers pure wijn met gulzige teugen naar binnen. Een van de dienstmeisjes gaat elke keer mee de wijnkelder in. In het begin maakt ze geen verwijten, want Monnica is haar meesteres. Maar tijdens een woordenwisseling verwijt ze Monnica haar drankzucht. "Puurdrinkster", scheldt ze. Deze steek treft Monnica en ze besluit haar slechte gewoonte op te geven. Monnica krijgt telkens te horen matig en ingetogen te zijn en onderdanig aan haar ouders. Ze leert hierin te volharden. Zodra ze volwassen is, wordt ze - zoals het de gewoonte is - uitgehuwelijkt. Zij dient haar man en doet veel moeite hem te winnen voor Christus. Ze spreekt veel over Hem in het bijzijn van haar man. Ook laat ze aan haar christelijke levenswandel zien dat ze christin is. Haar man bekommert zich er niet om en raakt zelfs verstrikt in buitenechtelijke relaties. Toch blijft Monnica haar man trouw, in de hoop dat hij eenmaal dat inkeer zal komen. Het opvliegende karakter van haar man weerstaat ze op haar manier. Als Patricius is uitgeraasd en tot rust is gekomen vertelt ze waarom ze dit of dat gedaan heeft. Vriendinnen van haar vertonen sporen van slagen in hun gezichten, bij Monnica gebeurt dit niet, terwijl haar man opvliegender is dan menig ander. Een aantal dienstbodes zetten de schoonmoeder van Monnica tegen haar op door middel van roddel. Haar houding van hulpvaardigheid en zachtheid en verdraagzaamheid zorgen ervoor dat haar schoonmoeder haar toch gaat mogen. De dienstmeiden die de huisvrede hebben gebroken krijgen zweepslagen. De straf op ongehoorzaamheid toendertijd. Tenslotte heeft zij ook haar man voor God gewonnen toen zijn tijdelijk leven op het laatst liep. Wat ze in hem verdragen heeft toen hij niet gelovig was, daar had ze niet meer over te klagen toen hij gelovig was geworden. En hoe heeft ze niet voor haar kinderen gebeden. In het bijzonder als ze van de Heere afweken. Augustinus heeft dit altijd geweten en het heeft hem altijd achtervolgd. Nadat Augustinus tot bekering is gekomen, hebben ze het volgende gesprek: "Wat mij betreft mijn zoon, ik vind in dit leven al nergens meer genoegen in. Wat ik hier nog moet doen en waarom ik hier nog ben, ik weet het niet, want mijn verwachting van deze wereld is ten einde. Eén reden was er waarom ik nog wat in dit leven verlangde te blijven: de wens om jou alvorens ik zou sterven als christen te zien. Meer dan ten volle heeft mijn God mij die gunst geschonken." Vijf dagen na dit gesprek gaat zij met koorts naar bed. Op de negende dag van haar ziekte, in het zesenvijftigste jaar van haar leven, en in het drieëndertigste jaar van Augustinus, sterft ze. Vlak voor haar sterven heeft ze nog gezegd (in verband met haar begrafenis): "Voor God is niets ver weg en ik hoef niet bang te zijn dat Hij op het eind van de wereld de plek niet vindt waar Hij mij ten leven moet wekken." Ostia, aan de overkant van de Middellandse Zee wordt haar graf gedolven en niet in het familiegraf bij haar man. Hoe graag ze dat ook had gewild, maar ook dit heeft ze aan Gods wijs beleid mogen overlaten.
TOELICHTING OP DE VRAGEN
Bladzijde 4
1. Augustinus kent biddende mensen in zijn omgeving. Waarom is dat zo belangrijk? Op het gebed van een rechtvaardige wil de Heere Zijn zegen geven. Tevens zijn kinderen van God identificatiefiguren.
2. Waarom kan Augustinus zijn schuld niet toegeven? Dan moet hij toegeven dat hij fout zat en dat wil hij niet.
3. In de tijd van Augustinus doopt men zo laat mogelijk. Liefst een uur voor het sterven. Augustinus denkt dus dat hij gaat sterven. Welke dwaling zit er achter het te laat dopen? Dat het water van de doop vergeeft in plaats van God.
4. Wat is de plicht van je ouder(s) als het gaat om jouw zaligheid? Bidden en voorgaan in de vreze des Heeren. Ze moeten lichtende voorbeelden zijn (Mattheüs 5) ter navolging waardig.
Bladzijde 5
Toelichting bij de stellingen:
Stelling 1: Augustinus was jong en kende de Heere nog niet. Dan is het gevaar van een stad met allerlei verleidingen erg groot. De kans dat het fout zou gaan, is dus ook erg groot. Belangrijk is dan ook in een juiste vriendenkring terecht te komen, een studentenvereniging op te zoeken, waarin Gods Woord onderzocht wordt, vanaf het begin consequent en eerlijk te zijn. Dan weet iedereen in de omgeving waar hij/zij aan toe is. Daarnaast zijn het persoonlijk gebedsleven en stille tijd krachtige wapens om de boze te weerstaan. Gebruik ze, anders worden deze wapens bot en treedt de vijand door oogpoort, oorpoort enzovoorts naar binnen.
Stelling 2: Dit hangt af van de situatie, wel is het heel belangrijk om weerbaar te zijn. Vakken als maatschappijleer en godsdienst bereiden de jongeren hier tegenwoordig op voor. Het beste wapen is echter het dienen van de Heere. Je kunt namelijk maar één heer dienen, zodat er voor de boze geen plaats meer is.
Toelichting bij de vragen:
1. Augustinus ergert zich aan de eenvoud van het Woord. Augustinus wil op een intellectuele manier bekeerd worden en de waarheid vinden. Hoe moeilijker hoe beter. Hij wil niet op een eenvoudige manier bekeerd worden. Zijn hoogmoed laat hem dat niet toe. Hij is rijk in zichzelf.
2. 1. Met studeren en op kamers wonen is niets mis. Wel is het verkeerd dit te gebruiken om onder je christelijke opvoeding uit te komen en je leven zelf in te richten buiten Gods Woord om.
2. Samenwonen is niet naar de Schrift, het huwelijk wel.
3. God ziet de nederige en eenvoudige, niet de hoogmoedige. Augustinus maakt dus niet de juiste keus door de waarheid in wijze woorden te zoeken.
4. Augustinus bedriegt, bidt niet meer, gaat voor carrière, terwijl hij het zoeken van het belangrijkste, het koninkrijk van God, laat liggen.
5. De keuze van Ruth is ook zijn keuze geworden. Samen met zijn zoon wordt hij gedoopt. Dit kunnen we alleen maar positief beoordelen. Zijn vrouw verlaat hij, misschien was het beter geweest om met haar te trouwen, maar hij voelde in zijn hart dat hij vrijgezel moest blijven.
Bladzijde 6
Deze strijd is de strijd tussen de oude en de nieuwe mens. (Romeinen 7:13-26) Goede vrienden zijn levensbelangrijk. Denk aan Andreas die zijn broer Petrus tot Jezus bracht. De vrienden van David die hem hielpen in de strijd enzovoort. 1) Fijn! Of: 2) Laat je ons lopen, vanaf nu mag je niet veel meer! In het tweede geval kun je je vrienden maar beter vaarwel zeggen. De dienst van de Heere is een liefdedienst.
Bladzijde 7
Je mag geen bladen lezen waarin een horoscoop staat. Klopt, het is het werkterrein van de boze. Je mag geen strips lezen als Donald Duck, want daarin komen Madam Mikmak en Zwarte Magica om de hoek kijken en die kunnen in de toekomst kijken. Klopt, sowieso is het vreemd dat een oom drie kinderen opvoedt en de ingezonden brieven getuigen van wereldsgezind leven. Dat vervolgens Zwarte Magica en Madame Mikmak hun bijdrage leveren maakt Donald Duck niet tot een Bijbels verantwoord blad. Wat vind je van de mening van Augustinus over horoscopen? Is dat jouw mening? Waarom wel / niet? De mening van Augustinus is erg logisch opgebouwd. Daarnaast is het zo dat de Bijbel alle afgoderij afkeurt. In de wetten van Mozes staat duidelijk dat waarzeggers moeten worden uitgeroeid.
Bladzijde 8
Hoe is het kwaad in de wereld gekomen? Doordat Adam in de zonde viel in het paradijs, en wij in hem. Het hele mensengeslacht is verdoemelijk geworden voor God. Wie is verantwoordelijk voor alle ellende op de wereld? Verantwoordelijkheid ligt bij diegenen die de wet hebben overtreden: de duivelen en Adam en zijn nakomelingen. Eigenlijk kunnen zulke strips / (teken)films niet. Klopt. Deze strips zijn vormen van ongezonde fantasie en houden veien bij God vandaan. De Heere Jezus heeft laten zien op Golgotha dat God alle macht heeft. Klopt. Het is volbracht. De kop van de satan is vermorzeld. De dood kon Christus niet in Zijn graf houden. Alles duidt op de overwinning van de Almachtige. Gods Kerk deelt in deze overwinning.
Bladzijde 9
Waarom wordt niet iedere gelovige dominee of zendeling? Omdat er ook gelovige bouwvakker moeten zijn, enzovoorts. God geeft al Zijn kinderen een speciale taak en soms kan dat dominee of zendeling zijn. Dienstbaar kunnen we zijn op alle posten. Al ben je stratenveger: laat dan zien waarin een christenstratenveger zich onderscheidt! Op welke manieren kan een christen dienstbaar zijn in het koninkrijk van God? Dat kan op vele manieren. De kern is altijd om anderen te winnen voor het evangelie van Christus. Daarvoor willen ze alles opofferen. Daarvoor achten ze alles 'schade en drek'.
Bladzijde 10
Bij welke stad hoor jij? keuze Welke stad heeft de toekomst? De Godsstad Hoe kom je in de Godsstad? Door bekering en geloof. Bedenk een paar voorbeelden van christenvervolging in onze dagen? Islamitische landen, Korea, China, delen van Nigeria, enzovoorts. Wat zijn de redenen van hun vervolging? De diepste oorzaak is dat het kinderen van God zijn. Jezus werd vervolgd op aarde, zo ook Zijn discipelen van alle tijden en plaatsen.
Bladzijde 11
1.a. Wat houdt eerlijk wandelen niet in? (vers 13, 3x) Leg in eigen woorden uit. Niet dronken: Brasserijen, dronkenschappen Niet ontuchtig: slaapkameren, ontuchtigheden Niet onterecht boos: twist en nijdigheid 1.b. Wat houdt eerlijk wandelen wel in? (vers 14, 1x) Leg in eigen woorden uit. Het aandoen van de Heere Jezus. 1.c. De Heere Jezus aandoen is het zelfde als... (Galaten 5:24 en 25) Door de Geest leven, zoeken van de eer van God. 2. Brasserijen, dronkenschappen, slaapkameren, ontuchtigheden, twist en nijdigheid horen bij de (vorst der) duisternis. Waarom wandelen zoveel mensen in de duisternis? (Johannes 8:12) Vanwege onze val en ongehoorzaamheid. We zijn het eigendom geworden van de duivel en moeten van hem verlost worden. 3.a. Door Wie kunnen wij van de vorst der duisternis verlost raken, (zie vers 14) Door de Heere Jezus Christus. 3.b. Noem twee Bijbelse voorbeelden van mensen die verlost zijn van de vorst der duisternis? Koning Manasse, de bezetenen ten tijde van de Heere Jezus, enzovoorts. 3.c. De vrucht van de bekering tot God is: in de dag wandelen met God. Hieronder zie je wat dat wandelen met God inhoudt. Kun je de lijst langer maken? Vergeet niet de vindplaatsen te noemen. - Je zonden belijden. (Jesaja 1:18) - Jezus volgen. (Johannes 8:12) - Vragen om genade. (Psalm 51:3) - De Heere loven. (Psalm 150:6) De openbaring van de kinderen van God verwachten. (Romeinen 8:19) - De Bergrede (Mattheüs 5:1-12) - Enzovoorts.
4.a. Je mag je lichaam niet overgeven aan kwade begeerlijkheden. Waarom niet? Je lichaam hoort een tempel te zijn van de Heilige Geest. God wil dat je met je lichaam (net als je ziel) Hem de eer geeft. 4.b. God leert ieder christen zijn 'vlees te kruisigen' (Galaten 5:24). Waarom? Dat is noodzakelijk. We moeten hierin de Heere Jezus navolgen. De oude mens moet sterven. De nieuwe mens zal opstaan.
Bladzijde 12
Wanneer is Augustinus God kwijtgeraakt? Augustinus is God kwijt geraakt toen hij in zonden ontvangen en geboren werd, volgens doopformulier. Dit zijn de bittere gevolgen van de val van ons verbondshoofd Adam in het paradijs. Sindsdien is iedereen de leeft van nature God kwijt. Waarom zou God Zichzelf teruggeven? Vanwege de liefde van God, Johannes 3:16. Wie heeft God meer lief? A: Van wie veel vergeven is. Geef het meest duidelijke voorbeeld van Gods onmetelijke liefde. De gift van zijn Zoon. God heeft Zijn Zoon niet hoeven zenden en heeft dat toch gedaan. Wat is Augustinus' doel? Geborgen en veilig te zijn bij God. Is God je rijkdom? Eigen antwoord.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 2004
Treffer | 19 Pagina's