Digitaal
Egofoon
Sociale media zijn dé plek geworden waar jij jezelf presenteert. Je wilt een goede indruk maken, maar hoe doe je dat? En kun je zomaar alles doen?
Het valt me vaak op dat veel mensen die zichzelf ver houden van het gebruik van sociale media, niet reëel zijn. Ze zeggen bijvoorbeeld dat vrienden op Facebook nooit echte vrienden kunnen zijn. Dat lijkt me een lastige. Natuurlijk zit er verschil in vrienden. De één staat dichter bij je dan de ander, maar dat is in het ‘gewone’ leven ook zo.
Dat sociale media als Facebook en Twitter echt niet onschuldig zijn, weet je ook. Zo moet je goed opletten of je profiel wel goed beveiligd is. Je kunt met Facebook heel foute dingen doen. Maar is Facebook zelf ook fout? Dat is een lastige vraag. Het is heel makkelijk om ja of nee te zeggen. Het is ook makkelijk om vanaf de zijlijn alles waar jij je als jongere mee bezighoudt, af te keuren en meewarig het hoofd te schudden.
Ik denk dat sociale media vooral op een andere manier gevaarlijk zijn. Ze zijn heel erg op onszelf gericht. Sociale media vormen de ego-megafoon op het digitale dorpsplein, hoor ik eens iemand Soms doen jongeren dat zelfs letterlijk. Ze plaatsen uitdagende foto’s op Facebook om de aandacht te trekken. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat veel jongeren een eigen image en look in elkaar knutselen en het daarbij met de waarheid niet altijd even nauw nemen.
Facebook is dus niet onschuldig. Sociale media sturen ons een bepaalde richting op. Ze nodigen ons uit om egoïstisch te zijn; om steeds de schijnwerper op onszelf te zetten. Vaak wordt naar sociale media gekeken in de zin van: wat mag wel en wat mag niet? Maar, het grootste probleem is dat ze aansluiting vinden bij ons hart, waarin hoogmoed woont. En Augustinus heeft gezegd dat hoogmoed het begin van alle zonde is. Diep in ons hart zijn wij liefhebbers van onszelf. Met die zonde weten sociale media wel raad. Daar ligt een groot probleem.
Zoek Christus. Wie Hem vroeg zoekt, zal Hem vinden. Hij leert hoogmoedige mensen: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.
BEESTENBOEL
Het woord van 2013 was ‘selfie’. Inderdaad: een foto van jezelf met je smartphone. Maar vergeet de ‘selfie’. De nieuwe rage op sociale media is de ‘felfie’: een samenvoeging van ‘farmer selfie’. De felfie is een selfie met je favoriete dier erbij op. Zo is voor het eerst echt bewezen dat honden altijd sprekend op hun baasje lijken, of andersom...
HERKENBAAR
Soms schrikken ouders, jeugdwerkleiders en ambtsdragers behoorlijk als ze profielen van jongeren zien op Facebook. Ze zien die jongen of dat meisje die altijd zo netjes is in de kerk ineens van een totaal andere kant. Dat is geen goed teken. Facebook is eigenlijk één groot dagboek. Mag die ambtsdrager er vanuit gaan dat jij dan op Facebook je ware gezicht laat zien? Als het goed is zijn christenen herkenbaar. Andere mensen merken dat snel genoeg. Een christen is op alle levensterreinen dezelfde. Hij heeft geen verschillende gezichten en identiteiten.
ONZEKER
Tienermeisjes die erg actief zijn op sociale media, hebben gemiddeld een slechter zelfbeeld dan leeftijdsgenootjes die vaker ‘offline’ zijn. Dat blijkt uit recent onderzoek. Tieners praten vaak over uiterlijk op bijvoorbeeld Facebook. Dit heeft veel invloed op hoe meisjes zichzelf zien. De mening van leeftijdsgenoten is namelijk heel erg belangrijk. Zelfs een positieve opmerking over hun uiterlijk kan negatieve gevolgen hebben voor het zelfbeeld van meisjes. Het legt te veel nadruk op hoe ze eruitzien. Het gevolg is onzekerheid en soms zelfs depressie.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2014
Daniel | 32 Pagina's