De namen van God
In Zijn namen horen we wie Hij is.
Nadenken over God is niet eenvoudig. We doen het voor onszelf, persoonlijk. Op school en in de kerk, of waar dan ook. Toch zullen wij het antwoord op de vraag wie Hij is nooit geheel kunnen geven. God is groot, en wij begrijpen het niet (Job 36: 26).
Wie God is zullen wij nooit helemaal weten. Dit heeft te maken met drie dingen. In de eerste plaats is God zeer groot in Zijn wezen. Zo groot, dat Hij voor ons onbevattelijk is. In de tweede plaats is ons denken beperkt. Wij kunnen met ons begrensde verstand nooit begrijpen wie God werkelijk is.
Bovendien heeft onze zondeval het juiste zicht op God verduisterd. Wij kennen onze Schepper niet meer. Is dit ook jouw nood? Loop je met deze vraag over de wereld: Wie is Hij, dat ik Hem zou mogen kennen? Dit wordt de belangrijke vraag als God door genade in ons hart werkt.
Toch is het niet zo dat God altijd voor ons de geheel Onbekende hoeft te blijven. Hij maakt Zichzelf bekend. Hij laat iets van Zichzelf zien.
Met andere woorden: Hij openbaart Zichzelf. Dat is een groot wonder.
De Heere had voor altijd de Verborgene kunnen blijven. Toch wilde Hij iets van Zichzelf laten zien. Hij doet dit door Zijn woord, in Zijn schepping en voorzienigheid. Hij drukt er ook iets van af in het geweten.
Guido de Brès
De Nederlandse Geloofsbelijdenis behandelt in het eerste artikel het bestaan van God: “Wij geloven allen met het hart en belijden met den mond dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig; volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige Fontein van alle goed.”
Guido de Brès heeft naar woorden gezocht. In het bovenstaande artikel heeft hij een aantal woorden genoemd om het wezen van God te omschrijven. Hij beëindigt zijn opsomming met de treffende woorden “een zeer overvloedige Fontein van alle goed.” Daaruit spreekt kennis van God.
Deze kennis had hij ontvangen door het werk van de Heilige Geest. God was voor hem geen Vreemde gebleven. Maar, dat wil niet zeggen dat hij alles van God begreep. God is God en een mens blijft mens.
Ook na ontvangen genade. Guido de Brès heeft in het eerste artikel van de Nederlandse Geloofsbelijdenis een omschrijving gegeven, maar niet met het doel dat wij God geheel zouden kunnen begrijpen.
Noodzaak
Het is noodzakelijk om deze God te leren kennen. Daarvoor zijn drie redenen. In de eerste plaats moeten wij God kennen als onze Schepper.
Hij heeft ons immers geschapen tot eer van Zijn Naam. Ook na de zondeval blijft deze verplichting op ons rusten. Maar hoe zouden wij Hem verheerlijken als wij Hem niet kennen?
In de tweede plaats is het noodzakelijk om deze God te kennen om echte vrede te vinden. Buiten God zullen wij nooit echte vrede, rust en vervulling vinden. De wereld maakt ons wel wijs dat zij ons dit alles kan geven. Maar het is niet waar. Buiten God is alles leeg en arm. De derde reden is omdat we voor God moeten verschijnen. Zullen wij na ons sterven een onbekende God ontmoeten? Of hebben we Hem hier in het leven leren kennen?
De Bijbel is eerlijk. We moeten het eigenlijk anders zeggen: de Heere is eerlijk. Hij weet dat er gevallen mensen zijn op deze aarde. Eerlijk typeert Hij mensen die zeggen dat God niet bestaat. De dwaas zegt in zijn hart: er is geen God (Psalm 14).
Hoe komt dit? De mens mist van nature het geloof. Door het geloof leert een mens dat er een God is.
Als we dit geloof missen kunnen wij nooit God leren kennen zoals Hij Zich heeft geopenbaard. De Heere plant dit geloof in het hart op het moment van de wedergeboorte.
Dan komt er ook een beginnende Godskennis. Je gaat het woord van God anders lezen. Je ontmoet de Heere er in. In de ontmoeting krijg je kennis van Hem.
De Bijbel is eerlijk als het gaat over onze blindheid van nature. Maar de Heere wijst in Zijn woord ook de weg om God te leren kennen.
Gods Namen
God heeft geen namen nodig om Zichzelf te onderscheiden van anderen, zoals wij dit doen. Hij kan nooit vergeleken worden met een ander schepsel. God heeft namen om iets van Zichzelf bekend te maken. Hij laat in Zijn namen horen Wie Hij is.
Dit zien wij ook in namen die God aan mensen heeft gegeven. Eva betekent: moeder van alle levenden.
Noach betekent: troost. Bethel: huis van God. En zo zou er nog veel meer te noemen zijn. Maar de namen van God hebben ook een betekenis. Zij laten iets van Hem zien.
Als de Heere de genade van het geloof schenkt, krijg je de namen van God en Christus dan ook lief.
Polycarpus was een hele oude man, die als prediker vele jaren had gediend in de gemeente van Smyrna.
Hij moest in een tijd van vervolging voor een Romeinse rechter verschijnen. Deze vroeg hem om Jezus Christus te vervloeken. Als hij dit zou doen, zou hij worden vrijgelaten. De oude dienstknecht antwoordde echter: “Ik dien Hem nu 86 jaar en Hij heeft mij nog nooit enig kwaad gedaan. Hoe zou ik mijn Koning en Zaligmaker dan verloochenen?”
Polycarpus kende Hem. Zijn Naam was hem dierbaar.
Onderwijs
Er zijn veel andere namen God geopenbaard in Zijn woord (zie kader).
Dit betekent dat er veel onderwijs is. Daar ontbreekt het niet aan.
Voor ons persoonlijk blijft het echter de vraag of er enige kennis van God, door genade, in ons leven mag zijn.
Bid daarom, zoek enige kennis van Hem te krijgen. Hij laat Zich nog gekend worden. In en door Christus.
---
We lezen in de Bijbel veel namen van God. Enkelen zijn:
1. Elohim. Dit is God de Almachtige. Het laat iets zien van Zijn grote kracht en macht. Bij Hem zijn alle dingen mogelijk. Hij heeft niet alleen macht, maar Almacht. Zou er voor Hem iets te wonderlijk zijn? In onze Bijbel wordt deze naam vertaald als God.
2. Adonai. Dit is de Regeerder en Bezitter. Hij regeert en leidt alle dingen in Zijn schepping. Ook regeert hij over de mens. Ook over jouw leven. Is deze naam jou dierbaar? In onze Bijbel wordt deze naam vertaald als Heere.
3. Schaddai. Dit is God de Almachtige, maar nog meer dan de eerste naam. Als de naam Schaddai wordt gebruikt wijst dit naar Gods bijzondere macht om te verlossen, te troosten en te zegenen. In onze Bijbel wordt deze naam vertaald als Almachtige.
4. Eljoon. Dit is God de Allerhoogste. Hij is verheven boven alle schepselen, de Hoogste in Zijn deugden, in Zijn woonplaats enz. In onze Bijbel wordt deze naam vertaald als Allerhoogste.
5. Zebaoth. Dit is de Heere der legermachten. Hij is een God die niet te overwinnen is. Hij zal Zijn volk beschermen en Zijn vijanden overwinnen. Hoe gelukkig zijn zij die de Heere Zebaoth mogen kennen! In onze Bijbel wordt deze naam vertaald als Heere der heirscharen.
6. Jehova. Dit is de Ik ben Die Ik ben. Het is moeilijk om van deze naam een omschrijving te geven. Het is de meest persoonlijke en bijzondere naam van God. Hij is onveranderlijk en eeuwig in Zijn trouw. Dit betoont hij in het bijzonder in Zijn genade aan Zijn kinderen. Hij zal later blijken dat Hij getrouw is aan Zijn verbondsbelofte. Hij betoont als de Jehova dat hetgeen dat uit Zijn lippen ging, vast en onverbroken is.
Dit zijn enkele namen die we lezen in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament zijn deze namen in het Grieks vertaald. We kennen natuurlijk ook vele namen van de Middelaar, de Heere Jezus Christus.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2011
Daniel | 36 Pagina's
