JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Lessen van Coca-Cola

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lessen van Coca-Cola

2 minuten leestijd

Het is een indrukwekkende naam: Coca-Cola. Een poosje terug las ik een dik boek over het ontstaan en de groei van deze onderneming. Op slimme manieren probeert het bedrijf héél de wereldbevolking als klant te krijgen en te houden. Ik ben er van overtuigd dat we als kerk kunnen leren van dit bedrijf. Daarin ben ik niet de enige. Een kerkelijk werker uit Zuid-Amerika wees er in de krant onlangs op dat Coca-Cola de helft van al hun reclamegeld besteedt aan reclame voor jongeren. Leerpunt. Coca-Cola heeft ooit geprobeerd de originele cola nóg lekkerder te maken. Ze pasten de inhoud aan. Het was de grootste mislukking ooit en moest worden teruggedraaid. Leerpunt. Veel concurrenten van het bedrijf willen hip zijn en richten zich vooral op jongeren. Coca-Cola blijft de grootste door zich te presenteren als ‘de drank voor iedereen’. Leerpunt. Coca-Cola doet er veel moeite voor om de consument wereldwijd cola aan te bieden. Van de Mont Blanc in de Alpen tot gehuchtjes in Nigeria: je kunt het overal kopen. Leerpunt. Coca-Cola heeft net als de kerk te maken met veel valse beschuldigingen en mythes. Ze zouden bijvoorbeeld de kerstman bedacht hebben... Het bedrijf heeft op haar website een speciale pagina waar de belangrijkste aantijgingen kalm weerlegd worden. Leerpunt. Coca-Cola maakt werk van rentmeesterschap. Het bedrijf wil binnen tien jaar 15 procent minder CO² uitstoten vergeleken met nu, en toch het bedrijf laten groeien. Leerpunt. Toch is het merk Coca-Cola uiteindelijk maar een menselijk bedrijf en een menselijk product. Coca-Cola heeft zelf haar doel bedacht: heel de wereldbevolking bereiken. De kerk heeft haar opdracht – alle volken bereiken, onderwijzen en dopen – van de Heere Jezus Zelf ontvangen. De kerk hoeft het gelukkig niet van geld te verwachten. En tot slot: Coca-Cola wordt gepresenteerd als dorstlesser, maar het is maar een gebrekkig drankje. Het smaakt heerlijk, maar je wordt er niet gezonder van als je er heel veel van drinkt. Het Evangelie is het levende water. De taak van de kerk is niet om mensen te laten drinken van dit water, maar om mensen dorstig te maken. Gebruiken we daar alle middelen voor?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2010

Daniel | 36 Pagina's

Lessen van Coca-Cola

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2010

Daniel | 36 Pagina's