JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

58e bondsdag...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

58e bondsdag...

9 minuten leestijd

De jaarlijkse Bondsdag: een dag van ontmoeting, van samen zingen, samen luisteren naar de boodschap van Gods Woord, maar ook een dag van bezinning. We zijn er zo aan gewend. Maar is het allemaal zo vanzelfsprekend dat we dit mogen hebben, en mogen we er vanuit gaan dat het zo zal blijven? Het thema van de Bondsdag is dit keer Tot welke prijs. We staan stil bij de ontwikkelingen in onze samenleving; een samenleving waarin duidelijke signalen zijn waar te nemen dat de vrijheid van godsdienst wel eens ingeperkt zou kunnen worden. Zijn wij zonodig bereid daarvoor offers te brengen?

Opening en meditatie

Na een hartelijk woord van welkom door de presidente, mevrouw Teerds, opent ds. C.A. van Dieren de dag met Schriftlezing en gebed. Hij staat stil bij de woorden: Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.

"Weet u wat dat is? Een opengeslagen Bijbel, in uw hart een innerlijke betrekking op het Woord, een verlangen naar de inhoud ervan... en toch is de Bijbel gesloten. Het is een voorrecht dat we vanmorgen bijeen mogen zijn rondom Gods getuigenis, dat eeuwig zeker is, en slechten (eenvoudigen) hemelse wijsheid leert. Deze eenvoudigen leren dat ze zichzelf niet kunnen helpen. Het tijdgeloof helpt zichzelf. Maar in Lukas 24 zien we mensen die zichzelf niet kunnen helpen. Zij zijn van jongs af aan met de Schrift opgevoed. Ze hebben zelfs bevindelijk onderwijs ontvangen, want de Heere Jezus zegt tot Zijn discipelen: Dit zijn de woorden, die ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes en de Profeten en Psalmen. Toen anderen geërgerd werden en zich van Jezus afkeerden, hadden zij gezegd: Tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens. En toch treffen we hen hier aan met een gesloten Bijbel! Zijn er onder ons die zo in de kerk zitten? Gelukkig, want dan wil Hij in het midden zijn om te dienen!

Misschien leest u al tachtig jaar in een gesloten Bijbel. Maar Hij is opgestaan om de Schriften te openen en het verstand te verlichten. Het is slechts één machtswoord van Hem. De ure komt en is nu, manneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben. zullen leven. We hebben de achterliggende weken overdacht hoe Christus op Golgotha alles heeft vervuld. Hij is opgestaan, en leeft aan 's Vaders rechterhand om de vrede mee te delen dóór en uit dit Woord. Hij is de Middelaar van verdienste én toepassing. De Heere geve het u voor uw persoonlijk leven, maar ook op de verenigingen."

Brief Hare Majesteit koningin Beatrix

Ook dit jaar is er een brief verstuurd aan Hare Majesteit koningin Beatrix, waarin we onze hartelijke toegenegenheid betonen. Na het voorlezen van deze brief, verzoekt ds. Van Dieren aansluitend staande de coupletten 1, 6 en 1 5 van het Wilhelmus te zingen. De Particulier Secretaresse van de Koningin stuurde ons de volgende reactie:

Referaat ds. J. Schipper

"Tot welke prijs? ! Wat onze godsdienstvrijheid betreft hebben we na de Heere veel te danken aan onze vaderen. In de tachtigjarige oorlog heeft de Heere Willem van Oranje aan het hoofd gesteld van deze gewesten. Hij trok partij voor het volk van de Hervorming. Hij had er grootheid, eer, ja zelfs zijn leven voor over. Rome duldde niet dat wij vrijheid zouden hebben om Gods Woord tot heerschappij te laten zijn in het leven, maar de Heere heeft de prins van Oranje als instrument gebruikt om ons volk uit te leiden uit de banden van Spanje en Rome. Dat we nog een Oranjehuis hebben, en dat er in onze Tweede Kamer nog mensen zijn die Gods Woord als uitgangspunt nemen voor ons handelen, is een groot voorrecht. Te midden van een land en een volk, dat steeds meer wegzinkt in het moeras van de zonde, mogen we nog onze godsdienst belijden, mogen we nog naar de kerk gaan, mogen we nog een bondsdag houden. Dat het ons mocht verootmoedigen!

Toch zijn er duidelijke signalen dat deze vrijheid wel eens ingeperkt zou kunnen gaan worden. In het buitenland worden christenen soms op schokkende wijze gediscrimineerd. Toen onlangs CDA-fractieleider Verhagen en twee andere CDA-kamerleden Turkije bezochten om te spreken met de regering, met vertegenwoordigers van mensenrechtenorganisaties, met vakbonden en met christenen, bleek dat veel christenen gediscrimineerd worden: ze krijgen geen baan bij de overheid, ze kunnen geen carrière maken in het leger. Moslims die zich bekeren tot het christendom verliezen hun baan, en de politie luistert preken af. Turkije is maar één voorbeeld. Er zijn helaas nogal wat landen te noemen waar het nog veel gevaarlijker is om christen te zijn. Kan zoiets ook bij ons? Gezien de ontwikkelingen in onze snel seculariserende samenleving en de uitspraken van sommige kamerleden mogen we wel op onze hoede zijn. Kort geleden stelde minister Donner voor het wetsartikel over godslastering nieuw leven in te blazen. In no time dreigde er achter D66kamerlid Van der Laan een kamermeerderheid te ontstaan om precies het omgekeerde te doen: het geheel en al schrappen van dit soort 'nutteloze' artikelen. In dat soort discussies schrik je van de diepgewortelde afkeer van godsdienst die sommige fracties in de Tweede Kamer tentoonspreiden. Dan wordt de vraag ook voor ons actueel: 'Tot welke prijs? !'

Zouden wij onze baan, onze naam of ons leven ervoor over hebben?

Het grootste deel van Nederland vindt dar religie iets moet zijn voor de privé-sfeer. Uiting van het geloof in het publieke leven wordt gezien als een gevaar voor de stabiliteit van de samenleving. Een recent onderzoek gaf aan dat z van de bevolking ongelovig is. Orthodoxe christenen zijn een randverschijnsel geworden in onze samenleving.

Wij hébben nog vrijheid van onderwijs, hoewel het bijzonder onderwijs wel onder vuur ligt. Kunnen en willen we het zelf bekostigen als het wordt afgeschaft? In het Libe-

raai Manifest van de WD staat dat men de vrijheid van onderwijs wil inperken. Ook dat is een wezenlijk gevaar. Zo zouden op een christelijke school kernwaarden als de gelijkheid van man en vrouw, van homo's en hetero's gerespecteerd moeten worden!

Toch moeten we niet vergeten dat ook wijzelf de vrijheid van godsdienst geweld kunnen aandoen door allerlei zaken toe te laten in onze gezinnen die er niet thuishoren. Denk aan de media, dubieuze computerspelletjes, het gevaar van DVD's en video's. Gelooft u echt dat een leven in de vreze des Heeren kan samengaan met het kijken naar de TV? Of met surfen op open internet? Nee toch! Offer de vrijheid die we nog hebben niet op aan de moloch van de moderne media. Laten we waakzaam zijn. De vrijheid is een groot goed!

Absolute vrijheid is onmogelijk. Vrijheid kent altijd regels en afspraken. Dat geldt ook de ware vrijheid waarvan Johannes zegt: Indien de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult ge waarlijk vrij zijn. Die vrijheid geeft de gebondenheid aan Gods Woord, Wet en dienst. Dan krijgen we Gods Wet lief. Niet om daardoor de zaligheid te verdienen, maar als regel voor ons leven. Dus de ware vrijheid is geen losbandigheid, maar een leven gebonden aan Gods Wet. De ware liefde uit zich in liefde tot God en in liefde tot de naaste. Wij hebben onze vrijheid verspeeld in het paradijs, maar waar de Geest des Heeren komt, aldaar zal vrijheid zijn. Christus liet Zich binden, opdat gebondenen ontbonden zouden worden. Wat is het antwoord op de vraag: Tot welke prijsl Dit: Zijn vervloekte kruisdood! De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden! Sta dan naar de vrijheid die in Christus is."

Forumbespreking

De middagvergadering wordt geopend door ds. M. Mondria uit Waardenburg met Schriftlezing en gebed. Daarna vindt een forumbespreking plaats. Ds. J. Schipper en ds. W. Silfhout gaan in op de vragen die zijn gesteld door de aanwezigen en die vervolgens door twee bondsbestuursleden zijn samengevat. Het betreft de items gezin, onderwijs, kerk en samenleving.

Ds. Schipper wijst met klem op hetgeen de ouders beloofd hebben bij de Doop, namelijk de kinderen in de voorzeide leer, naar vermogen te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen. Ds Silfhout merkt op: 'Uit alles

blijkt dat we leven in een donkere tijd. Ook de toekomst is donker. Maar we mogen niet doemdenken. De Heere gaat door met Zijn Kerkvergaderend werk. Laten we niet vergeten dat de belijdenisgeschriften in de verdrukking tot stand zijn gekomen. Maar juist toen was het antwoord op de vraag: Wat troost schept gij uit het artikel van het eeuwige leven? Dat. nademaal ik nu het beginsel der eeuwige vreugde in mijn hart gevoel... Niet straks, maar nu... Horen onze kinderen dat geloofsgetuigenis nog, in gezin, kerk en samenleving? Ik hoorde eens een klompenmaker zeggen: 'Ik ben onderweg naar het Vaderhuis en onderweg verkoop ik klompen.' Dat is iets om over na te denken!"

Slotmeditatie ds. W. Silfhout

"Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen die boven zijn. waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods. Opwekking wil zeggen ergens uitgetrokken of uitgehaald worden. Wij zijn allen de drievoudige dood onderworpen. We moeten sterven en God ontmoeten. Is het voor u een vraag of u door Hem en met Hem bent opgewekt? Als we met Christus opgewekt zijn, zijn we eerst met Hem gestorven. Gestorven aan de zonde en aan alles van onszelf. Dan heeft de Heilige Geest ons erbij bepaald dat we middenin de dood liggen, dat we het waard zijn dat God ons voor eeuwig wegdoet van voor Zijn aangezicht. In een weg van sterven aan onszelf gaan we zoeken de dingen die boven zijn. Nee, dan gaan we niet de hemel zoeken, maar God zoeken. De droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid. Hem te missen, is alles te missen. Dan zoeken we naar vergeving van zonde, naar kracht tegen de driehoofdige vijand. Voor hen die beleven dat zij voor God niet kunnen bestaan, wordt het een wonder dat het van Boven kan komen. Daar zit de enige Hogepriester aan de rechterhand Gods, Die gebeden heeft: Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze. Hij bidt voor allen die Hij meenam in Zijn lijden en opstanding. Moeten zij hier nog klagen, het komt toch eenmaal goed. Er zal eenmaal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zijn, waar geen zonde meer zal zijn. maar waar God alles zal zijn in allen.

Als u zo mag wandelen, gaat er iets uit van uw leven. De wereld gaat voorbij, maar die de wil van God doet, blijft in der eeuwigheid. Zo zoekt dan de dingen die boven zijn."

Ten slotte

Na een indringend slotwoord van de presidente besluit ds. Van Dieren de dag met dankgebed.

Wat hebben we veel gehoord. Er is gesproken over een gesloten Bijbel die door de Heere geopend kan worden. Gods daden in de geschiedenis zijn voor het voetlicht gehaald. We hoorden van een klompenmaker die op weg naar het Vaderhuis klompen verkocht, en er is een dringende oproep uitgegaan om te zoeken de dingen die boven zijn... Was het voor u een wonder dat Gods Woord mocht opengaan op onze 58'' Bondsdag?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 2005

Daniel | 36 Pagina's

58e bondsdag...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 2005

Daniel | 36 Pagina's