JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Een hulpverlener doet zijn werk niet om te verdienen, maar om te dienen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een hulpverlener doet zijn werk niet om te verdienen, maar om te dienen

Mevrouw E. de Rijke, maatschappelijk werker van De Vluchtheuvel

5 minuten leestijd

Wat was jouw motivatie om aan een opleiding voor maatschappelijk werker te beginnen?

Mijn motivatie voor deze studie lag niet zozeer in de studie zelf, maar in het beroep waar ik voor ging leren. Ik wilde heel graag met mensen werken op een persoonlijke, helpende wijze. Iets betekenen voor mensen in nood. Naast hen staan en hen begeleiden in een proces van heling.

 

Vind je dat salaris ook een rol mag spelen bij je studiekeuze? Verdien je als maatschappelijk werker meer of minder dan in een andere baan met een qua niveau vergelijkbare opleiding?

Moeilijke vraag... Salaris mag volgens mij nooit de eerste en enige rol spelen bij een studiekeuze. De vraag die we moeten stellen is: is dit de wil van God in mijn leven? Het maatschappelijk werk schijnt, wat salaris betreft, overeen te komen met het basisonderwijs. Maar precies weten doe ik het niet. Ik kan mij vinden in een spreuk die op mijn kamer hangt: 'Een hulpverlener doet zijn werk niet om te verdienen, maar om te dienen.'

 

Beantwoordt de opleiding aan je verwachtingen? Wat valt er mee? Wat valt er tegen?

Aan het begin van het eerste jaar wist ik niet wat ik zou kunnen verwachten. Ik heb me verdiept in de studie en het werk en daardoor werd ik steeds meer bevestigd in mijn studiekeus. Ik heb genoten van de praktijkgerichte vakken, waarin methodieken behandeld worden en waar je getraind wordt in vaardigheden. Ik had niet verwacht dat in de opleiding en het werk zelf zakelijke en administratieve aspecten zoveel aandacht vragen. Dat valt me soms tegen. In de opleiding werkte ik aan mijn professionaliteit aan de hand van persoonlijke leerdoelen. Die werden besproken in bepaalde lessen, in subgroepen, met docenten. Dat is intensief leren. In die tijd verlangde ik wel eens naar een vak als aardrijkskunde op de havo.

 

Wat zijn de voor- en nadelen van het als christen werken in een christelijke instelling? 

Ik heb in het derde jaar een jaar stage gelopen bij De Vluchtheuvel. Hier heb ik zowel de voordelen als de nadelen ervaren van het werken in een christelijke instelling. Als voordeel (beter gezegd voorrecht) heb ik ervaren, dat ik mijn cliënten heen mag wijzen naar Christus. Dat geeft ook mij, als hulpverlener, rust. De toekomst en het welzijn van mijn cliënten is niet afhankelijk van de gesprekken op De Vluchtheuvel, maar van de zorg en de trouw van de Heere.

Het is voor mij een voorrecht, om binnen een christelijk team te werken. Als we vergadering hebben, belijden we met elkaar onze afhankelijkheid van de Heere. We mogen hulpvragers in de handen van de Heere leggen en bidden om wijsheid en liefde om hen te begeleiden in moeitevolle levenssituaties. Dat geeft onderlinge verbondenheid in een team. Nadelen van het werken in een christelijke instelling heb ik ook ervaren. In het contact met een cliënt kunnen zijn of haar normen botsen met mijn normen. Hoe kom je dan tot elkaar?

Ik ontmoet in de praktijk mensen die problemen ervaren die sterk beïnvloed worden door een verwrongen Godsbeeld. Omgaan met die mensen in de hulpverlening vraagt om voorzichtigheid.

 

Je hoort wel eens zeggen: 'Al dat praten helpt toch niet echt'. Wat zou je daarop willen zeggen?

Ik herken deze opmerking. Ik zeg ook wel eens tegen cliënten: "De oplossing zit niet in de uurtjes praten op De Vluchtheuvel." Maar praten is wei belangrijk! Denk aan mensen die dag in dag uit opstaan in een stil huis en naar bed gaan in een stil huis. Wat kan een luisterend oor hen helpen.

Het kan zijn dat in een huwelijk nauwelijks wordt gepraat. De gesprekken bij de hulpverlening kunnen dan een oefenmoment zijn en hen aanzetten tot het praten met elkaar, zonder dat de maatschappelijk werker hierin sturend bezig is. Als het goed is, zijn de gesprekken gericht op actie van de cliënt en op verbetering in zijn moeilijke omstandigheden.

 

Kun je een persoonlijke ervaring vertellen, waarbij je zegt: 'Kijk, daarom is dit werk nou zo mooi...?'

De vreugde die ik in mijn werk ervaar, ligt niet in het succes van de hulpverlening, maar in het contact dat ik heb met mensen. Cliënten komen bij mij binnen en vertrouwen mij hun persoonlijke zorgen en problemen toe. Daarmee doen ze een beroep op mijn vertrouwen. En dat is voor mij een vreugde, om met mensen te mogen werken op een basis van vertrouwen. Dat verwondert mij elke dag weer!

 


Beste vrienden, 

Zou de opleiding voor maatschappelijk werker iets voor mij zijn? Als jij je die vraag weleens stelt, moet je deze katern van De Vluchtheuvel zeker lezen. Maar ook als je die kant nog  nooit op hebt gedacht. Misschien spreekt het je wel erg aan en word je zo op een idee gebracht.

Helaas is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt van het maatschappelijk werk. Terwijl het toch gaat om een prachtig beroep. Nee, het is niet altijd makkelijk. En je wordt dagelijks geconfronteerd met de gebrokenheid van dit leven. Maar als maatschappelijk werker mag je in die nood iets betekenen voor anderen. En dat vanuit een christelijke levensvisie, gegrond op de Bijbel.

Voor dit werk is een gedegen opleiding nodig. Ook daarover lees je in deze katern. Vanuit verschillende gezichtspunten wordt zowel de opleiding en het werk zelf belicht. Laat het eens op je inwerken. Leg het eens in je gebed aan de Heere voor. Er is veel meer nood dan personeel.

ln ieder geval hoop ik dat je het werk van De Vluchtheuvel zult steunen. Door je gebed en door mee te leven met het werk van De Vluchtheuvel en met je naaste in nood. Vaak dichterbij dan je denkt. Wie weet: tot ziens!

H. van Groningen, directeur

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 2001

Daniel | 36 Pagina's

Een hulpverlener doet zijn werk niet om te verdienen, maar om te dienen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 december 2001

Daniel | 36 Pagina's