Computerspelen
In deze opvoedingskatern gaat het vooral over internet. Ouders die een computer in huis hebben, krijgen ook te maken met computerspelletjes. In de Gezinsgids van 18 oktober 2001 schreef mevrouw A.M.P.C. van Hartingsveldt-Moree een artikel over deze spelen. Een aantal citaten.
Er zijn verschillende soorten computerspelletjes: geweldspelletjes, maar ook behendigheids- en denkspelletjes. Ouders denken vaak dat geweldsspelletjes niet goed voor kinderen zijn en dat het met andere spelletjes wel goed zit. Er zijn wel mooie en leerzame computerspelen, maar toch moeten we er beducht op zijn, dat ook behendigheids- en denkspelletjes vaak gemengd zijn met geweld, erotiek of occultisme. Er zijn ook veel satanische, godonterende spellen. Je hoeft er de speelgoedcatalogus maar op na te slaan.
Gewelddadige computerspelletjes hebben invloed op kinderen. Kinderen zien dat geweld beloond wordt. Hoe meer je neerschiet of neerslaat hoe verder je komt. De hoofdpersoon is een held die de vijand uit de weg ruimt. Dat stimuleert nabootsing. Goede educatieve cd-roms kunnen positieve effecten hebben. Onderzoeken hebben aangetoond dat het ruimtelijk inzicht, de oog-handcoƶrdinatie en de reactiesnelheid toenemen. Toch moeten ouders ook wat dit betreft niet te veel verwachten van de computer.
Educatieve cd-roms hebben vaak spelletjes verstopt in een bepaalde achtergrond, bijvoorbeeld de tijd van de Romeinen. Kinderen blijken zich zo op het spelletje zelf te richten dat ze de achtergrond eigenlijk niet zien. Het verslavend effect van spelletjes is groot. Als kinderen het voor het zeggen hadden, lieten ze hun eten koud worden en offerden ze hun bedrust er voor op. Het is duidelijk dat er voor ouders een taak in de opvoeding ligt om kinderen verantwoord te leren omgaan met computerspelletjers.
Een paar adviezen:
- geef zelf het goede voorbeeld,
- laat kinderen niet te lang achter de computer zitten,
- bied tegenwicht door voor andersoortige ontspanning te zorgen,
- wees voorzichtig met de aanschaf van een computerspel,
- spreek met elkaar af waarop de spelletjes beoordeeld worden,
- maak kinderen bewust van de gevaren van de computer en computerspelletjes.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 2001
Daniel | 32 Pagina's
