JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Woninginrichting: van alle markten thuis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Woninginrichting: van alle markten thuis

Mijn beroep

4 minuten leestijd

Het is lunchtijd bij woninginrichting 'De Osim' in Kamerik. Daarom is het heel rustig in de winkel. De winkel is officieel gesloten. Volgens verkoper Henk-Jan Broekhoff (23 jaar) is het echter altijd rustig. Hoe kan het ook anders: het bedrijf heeft een vrij vaste klantenkring en het is ver verwijderd van een woonboulevard of winkelcentrum. Het is gevestigd op een rustig en klein industrieterrein van het dorp Kamerik, onder de rook van Woerden.

In het kantoortje heerst een ontspannen sfeer. Henk-Jan bespreekt samen met twee collega's de planning van die middag en de volgende dag. "Drie slaapkamers stofferen, vijf rolgordijnen ophangen," leest hij. Een adresje waar blijkbaar nogal wat werk verzet kan worden. Er is ook een ander adres waar het een en ander moet gebeuren en de vraag is waar de stoffeerders het eerst naartoe zullen gaan.

 

Verkoper en nog veel meer

Officieel is Henk-Jan verkoper, maar in de praktijk is zijn taak veel breder. Hij somt op: "Meten, bestellen, plannen, klachtenafhandeling. Dat laatste gebeurt gelukkig niet veel. We zitten ver onder het landelijke minimum." Dit is te danken aan het directe contact met de klanten. Het bedrijf is kleinschalig opgezet. Ze verkopen bijna alle artikelen die met woninginrichting te maken hebben. Slaapkamers, met alles wat daarbij hoort. Woonmeubelen zoals tafels, stoelen, banken, lampen, decoratiemateriaal, enzovoort. En voor de stoffering van woningen bijvoorbeeld tapijt, gordijnen, zonweringen en raamdecoraties. Alleen verf en behang zul je er niet tegenkomen. Henk-Jan heeft een verkorte mbo-opleiding gevolgd: kmbo-administratie en middenstand. Toen hij een advertentie zag waarin een verkoper gevraagd werd - "Eigenlijk verkoopster; er stond m/v in de advertentie." - was zijn keus snel gemaakt. Hij solliciteerde en werd aangenomen. Inmiddels werkt hij er alweer vijf jaar en heeft het erg naar zijn zin. "De woninginrichting is veelzijdig. Je hebt veel met mensen te maken, je bent creatief bezig met de inrichting van woningen, ook de commerciële kant is leuk." En met enige zelfkennis: "Je moet in dit vak absoluut kunnen praten."

Bij De Osim komen de mensen voor goede spullen. Zodoende is Henk-Jan tijdens een verkoopgesprek vooral bezig met advies geven. De kennis die hiervoor nodig is, heeft hij onder andere opgedaan tijdens een driejarige vakopleiding Woninginrichting, die hij in de avonduren gevolgd heeft.

Henk-Jan is niet alleen bezig met de verkoop, hij is ook druk met de inkoop. Naar eigen inschatting heeft hij met ongeveer honderd tot honderdvijftig leveranciers te maken. "Elke fabrikant heeft zijn eigen aardigheden en eigenaardigheden." Henk-Jan vindt de inkoop minstens zo boeiend als de verkoop. Twee keer per jaar bezoekt hij samen met de eigenaar en de bedrijfsleider beurzen in Nederland. Verder gaan ze één keer in de twee jaar naar een beurs in Keulen.

De stoffering is weer een kunst apart. "Zoveel mensen, zoveel wensen," legt hij uit. "Je moet dan niet alleen denken aan tapijt en (rol)gordijnen, maar ook rekening houden met levertijden, ophangsystemen, enzovoort." De leukste kant van zijn beroep? Na enig denken zegt Henk-Jan: "Als je een mooie order geschreven hebt, zoals vanmorgen. In totaal was ik er een dag mee bezig. De klant is drie keer geweest. Ondertussen heeft hij nog eens nagedacht en vanmorgen kwam hij terug om zijn bestelling te doen. Kijk, dan is mijn dag helemaal goed."

 

Mensenkennis

De rust in de winkel is kenmerkend. Het bedrijf heeft een christelijke eigenaar en ook het personeel beeft een kerkelijke achtergrond. Dat verklaart bijvoorbeeld dat er geen muziek over je heen rolt, zodra je de winkel binnenstapt. Men heeft geen last van 'funshopping' zoals Henk-Jan dat noemt: veel kijken, maar weinig kopen. Niet zonder trots vertelt hij dat service bij hen heel belangrijk is. Het is het stokpaardje van het bedrijf.

De collectie beweegt zich tussen trendy/modern tot klassiek. "Je groeit in je collectie dankzij je klanten." Henk-Jan kan een bankstel verkopen aan mensen die er tienduizend gulden voor over hebben, maar er komen ook stellen met drieduizend gulden op zak voor hetzelfde doel. Beide soorten klanten komen aan hun trekken. Op de vraag of je mensenkennis moet hebben om mensen te kunnen adviseren over de inrichting van hun woning, knikt hij bevestigend. "Aan iemands kleding en gedragingen kun je veel aflezen. Soms is het voorspelbaar wat een klant zoekt. Maar soms ook helemaal niet. Dat is best fascinerend."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2000

Daniel | 37 Pagina's

Woninginrichting: van alle markten thuis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 maart 2000

Daniel | 37 Pagina's