JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Wat is zonde?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is zonde?

7 minuten leestijd

Er zijn verschillende bijbelse woorden, die in ons spraakgebruik helemaal zijn uitgesleten. Zo kunnen wij denken aan het woord dankbaarheid. Wij zeggen soms zo gemakkelijk: „Ik ben zo dankbaar". Maar weten «ij wel, wat dankbaarheid is? Voor veel mensen is dankbaarheid alleen maar een oppervlakkig soort blijdschap. Of wij voelen ons opgelucht, wanneer bepaalde zorgen, die ons drukten, zijn weggenomen. Dat gevoel van opluchting noemen wij dan dankbaarheid. Dankbaarheid in bijbelse zin echter, komt altijd op uit het diepe besef, dat je niets verdiend hebt. Dan mag je beleven, dat God zo goed is voor een slecht mens.

Ook het woord zonde is in het dagelijks spraakgebruik zo uitgesleten. Als moderne mensen het woord zonde op de lippen nemen, dan bedoelen zij heel iels anders dan de Bijbel met dat woord wil zeggen. Als men bijvoorbeeld een horloge verliest, dan zegt men: ..Wat zonde!" En men bedoelt dan: ..Wat jammer!" Hoe vaak wordt in die betekenis niet gezegd: ..'t Is zonde!" Zo wordt de betekenis van het woord zonde enorm uitgehold. Daarom is het de moeite waard na te gaan. hoe de Bijbel spreekt over de zonde.

Doelmissen

Wij kunnen de vraag naar de betekenis van het woord zonde in de Bijbel op verschillende manieren beantwoorden. Ik wil het nu doen door na te gaan. welke woorden in de Bijbel voor zonde worden gebruikt. 11cl woord, dat in hel Oude Testament het meest voorkomt. is ehnio (zondigen) en ehauiuu (zonde). I Iet werkwoord komt 233 keer voor en het zelfstandig naamwoord 289 keer. In het woord ligl dc bel eken is van missen of doelmissen. Hel woord, dat in het Nieuwe Testament hel meesl gebruikt wordt, het woord hametrtia. heeft deze betekenis ook in zich. Hel ou d tes l a m e n 1 i sc h e woo rd komt bijvoorbeeld voor in Spreuken 19:2. Daar staat: .Die met de voelen haastig is. zondigt". Letterlijk zouden wij het als volgt kunnen vertalen: .Die begaat een misstap". De betekenis zal ons duidelijk zijn. Als wij te hard lopen, kunnen wij struikelen en daardoor onze bestemming missen. Dit geeft het karakter van de zonde duidelijk aan. Zonde is. dat wij niet bereiken, wat wij hadden moeien bereiken, dat wij in gebreke blijven, dal wij mislukken. Daarbij moeten wij denken aan een mislukken. niet door een ongeluk, maar door eigen se huid.

Zonde houdl dus in. dal wij ons doel hebben gemist, ons levensdoel. Wal is ons levensdoel? Niet anders dan de eer van God. Waarom zijn wij op de wereld? Niet allereerst voor onszelf of voor onze naaste, maar allereerst om God en voor God en tot God. Wij zijn op de wereld om God te verheerlijken. Daarom zijn wij geschapen. Dat is ons levensdoel. Dat grote doel hebben wij gemist en missen wij nog dagelijks. Dat i.s onze zonde. Als de Heere in je hart gaat werken door Zijn Geest, zoals Hij dat doet in het hart van al Gods

kinderen, dan ga je dat leren. Dan ga je leren, dal je een doelmisser bent. Dat je leven niet meer in overeenstemming is met hel grote doel. Wij leven niet meer lot Gods eer. Door de zonde zijn wij zo egocentrisch geworden, zo op onszelf gericht. Zonde heeft alles te maken met een verkeerde levensrichting. Ons leven is niet meer op God gericht.

Boosheid en vijandschap

Het tweede woord voor zonde, dat in het Oude Testament veel gebruikt wordt, is hel woord awoon. Dit woord is afgeleid van een werkwoord, dat de betekenis heeft van 'krom zijn. verkeerd zijn. albuigen van de rechte weg'. Het komt 231 keer voor. Bij dil woord wordt nog sterker dan bij het vorige beklemtoond, dal de zonde eigen schuld is. Bij dit woord ligt ook heel sterk dc nadruk op onze verdorven wil. op ons boze hart. waaruit dc zondige daad voortkomt. Het woord veronderstelt boze en vijandige opzet. Wordt ook mei dit woord hel karakter van de zonde niet duidelijk ge-Ickend? Wij hebben de rechte weg verlaten, de weg van Gods Wet en van Zijn Woord. Ons leven i.s in Gods oog krom en misvormd. Ons hart is vol met boosheid en vijandschap. Wij kennen die bekende psalmregels wel: ..'k Ben door Uwe Wet tc schenden, krom van lenden". Heb jij jouw leven zo al leren zien? Dan heb je gezien, dat cr niet alleen sprake is van boze daden, maar dal er ook een boze wortel diep van binnen i.s. een woitel van vijandschap tegen God.

Opstand

Het derde woord, waar ik op wil wijzen, is het woord pèsja. dat 92 keer voorkomt. Het werkwoord pasja komt 41 keer voor. liet werkwoord betekent: n opstand komen, rebelleren tegen het wettige gezag. De zonde betekent dan ook opstand tegen God. De Heere moet over Zijn volk klagen in Jesaja 1:2: .Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd: aar zij hebben tegen Mij overtreden". De Heere heeft Zijn volk mei zegeningen overladen, maar dat volk is legen Hem in opstand gekomen. Zonde is bewuste opstand legen God. Zonde is ondankbaarheid, hoogmoed en grenzeloze zelfoverschatting. Bij dit woord valt de nadruk wel heel sterk op de wortel, waaruit dc zondige daden voortkomen. Merk jc die wortel in jouw hart wel op? Heb je er al droefheid over. dat je zo opstandig benl tegenover de Heere?

Zondigen zonder opzet

Wij denken soms. dat als wij per ongeluk zondigen, hel niet zo erg is. Het vierde woord, dat ik noem. kan ons die gedachte ontnemen. Het is hel woord sjaga. Het heeft de betekenis van 'dwalen, zich vergissen'. Het komt 38 keer voor. Met dit woord worden allerlei onopzettelijke overtredingen aangeduid. Dus zondigen zonder dal je beseft, dat je zondigt. Wij zondigen zoveel in onwetendheid, zonder le beseffen, dat het zonde i.s. Maar zonde in onwetendheid bedreven, is loch zonde! Juist hier komt daarom uil. hoezeer wij in de greep van de zonde zijn. Wij zijn zozeer in dc greep van de zonde, dat wij er niet eens over hoeven na te denken om le zondigen. Zo zijn wij verweven met de zonde. De zonde komt uil onze verdorven natuur op als water uit een bron. Van onszelf kunnen wij niet anders dan zondigen. Als wij zo onze zonde leren kennen, dan gaan wij leren, dat wij niet alleen zonde doen. maar zonde zijn.

Ken jij jouw zonde?

Heb jij jouw zonde al leren kennen. Met ons verstand weten wij. dat wij zondaren zijn. Wij zijn er immers bij opgevoed. Maar drukt het ons al? Is dc z.ondenood onze grootste nood al geworden? Van onszelf voelen wij die z.ondenood niel. Hellenbroek zegl. dat onze grootste ellende is. dat wij onze ellende niel kennen, dat wij onze zonde niet kennen. Het is zo nodig onze zonde le leren kennen. Niel alleen met het verstand, maar diep van binnen, in de beleving van je hart. Dat kan de Heilige Geest ons leren. Die Geest gebruikt daarbij Gods Woord. Van onszelf willen wij geen zondaar zijn. maar als Gods Geest in je hart gaat werken, dan word je. wie je al bent. namelijk zondaar voor God. Dan houd je in jezelf niets meer over dan zonde. Maar zo maakt de Heilige Geest plaats voor Christus. Wal is het dan een groot wonder, dat dc Heere gezorgd heefl voor een Zaligmaker in Wie verzoening van dc zonde is. Hij werd lol zonde gemaakt, opdat verloren zondaren zalig zouden worden. Hoe leren wij Christus kennen? Nooit als een bekeerd mens. als een vroom en godsdienstig mens. maar altijd als een verloren zondaar. Maar dan wordt het ook zo'n groot wonder, dat de ruimte in Christus zo groot is. dat de grootste zondaar zalig kan worden. Dan kan het ook voor jou! Vraag veel of de Heere je door Zijn Woord en Geest als een zondaar, en niel meer dan dat. wil brengen bij de Zaligmaker. Aan Zijn voeten is nog plaats. Voor wie? Voor zondaren!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1993

Daniel | 32 Pagina's

Wat is zonde?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1993

Daniel | 32 Pagina's