boeken
Dr. I). Martyn Lloyd-Jones: De Bergrede (1). 320 blz. Uitg. J. J. Groen en zoon te Leiden. Prijs: paperback-uitgave ƒ 39, - ; gebonden uitgave ƒ49.-.
Wie bij bovenstaande gegevens schrikt van het aantal pagina's, en daarom bij voorbaat niet geïnteresseerd is voor dit bock. doet zichzelf in velerlei opzicht tckorl. De vertaling uit het Engels van deze pastorale uitleg over dc Bergrede, zoals beschreven in Matthetis 5:1-48. is verricht door H. dc Deugd. Het boek geelt eerst enkele biografische gegevens over David Martyn Lloyd-Jones. die in 1899 in Wales geboren is. Een goede zaak om zo kennis tc maken met de auteur van dit bock.
In hoofdstuk één geelt de auteur een aantal opmerkingen door. die van grote waarde zijn om te doordenken. F.cn enkel citaat: ..Niets in belangrijker in het christelijk leven dan dc manier waarop wc de Bijbel benaderen, cn de manier waarop we hem lezen.... Alleen het lezen van de Bijbel op zichzelf is niet voldoende. Het is mogelijk de Bijbel zo mechanisch te lezen dat we er geen voordeel uit trekken. Het is een goede /aak de Bijbel dagelijks te lezen, maar het zou volkomen waardeloos zijn als we het alleen deden om tc kunnen zeggen dat we dagelijks de Bijbel lezen. Laten we niet tevreden zijn met het dagelijks lezen, om daarna zonder nadenken of overpeinzing gauw wat anders le gaan doen. Onze benadering van de Bijbel is van levensbelang. Niets is zo gevaarlijk als met een favoriet theorietje van onszelf naar de Bijbel te gaan. omdat we dan in dc verleiding komen het ene aspekt tc benadrukken en een ander aspekt te verwaarlozen" (blz. I8/J9). Een aantal tegenstrijdige meningen
over de Bergrede worden besproken. Ook gaat de auteur in op de vraag voor welke mensen de Bergrede van toepassing is en waarom het de moeite waard is om dc Bergrede tc onderzoeken. Er volgt een algemeen overzicht en een analyse, waarin onder andere gewezen wordt op verkeerde houdingen tegenover de Bergrede.
In dertig preken werkt Lloyd-Jones de B. ri'.lede ml H> l hield dc/c pn ken vuur hel j'ruolSn-gedceli; -< > ji achlerccitvolgende /o-.icignx'rgciis . : i|i.!r; is de kerkdienst Ml de WVstminsu-i t hapel ui I onden De uilk'1'. \.iii dc inhoud van de Bergrede is i'uci! en gri'.ege" mé', ivtt sterkt-(•.jiloi.jlr ItxniScllli: /.' I cn pr.iehtift gcsitukt "nu persooiili|k nifiliuiici' gebruik, km.» tink ..li hulp I-I: v< Kiibereul: i> ii t'f hi|hels: '.idie I l.irtelijk aanbevoler.
Ds. J. van Amstel: Vrijetijdsbesteding; deel 14 van de serie Pasmunt. 58 blz. Prijs ƒ 12.75. Uitg. De Groot Goudriaan te Kampen.
De serie Pasmunt zal bij velen van jullie niet onbekend zijn. In kleine boekjes worden aktuele vragen en zaken over uiteenlopende onderwerpen beschreven. Ds. J. van Amstel gaat in dit deeltje van Pasmunt in een achttal hoofdstukken in op allerlei vragen die je kunt stellen over de besteding van jc (vrije) tijd. Hij heeft de gave ontvangen om in het kort heel wat neer te schrijven op een prettig leesbare manier, waarover je kunt na - blijven-denken en/of met anderen van gedachten kunt wisselen. Op een eerlijke manier behandelt hij diverse probleemvelden van de invulling van jouw cn mijn tijd. Het mes snijdt soms best wel diep in je eigen vlees!
Vanuit een warmte en bewogenheidmaakt hij allerlei kritische opmerkingen bij de invulling van onze tijd. Bij de vragen over „wat is vrije tijd? " ervaar je direkt dat niet alleen arbeid een heel vraagstuk kan zijn. maar óók de vrije lijd. In enkele bladzijden over vrijetijdscultuur „wandel" je mee van vrijetijdsbesteding in de Oudheid tot onze vrije-tijd en de toeristenindustrie. Hoewel vrije lijd als zegen mag
ervaren worden, zijn er ook velen die in onze tijd geen raad meer weten met hun vrije tijd. Hen van de ernstigste gevaren zie je in allerlei uitspattingen tengevolge van verveling. Velen ontvluchten hun vrije lijd. omdat men bang is voor stilte cn de leegheid. Vandaar dat de auteur de vraag stelt of wij de vrije tijd hebben, of dal dc vrije tijd ons heeft! Ook vrije tijd kan aanbeden worden als een afgod. En dat niet alleen door buitenkerkelijken. Heel scherp word je steeds gekonfronteerd met de vraag hoe je je tijden invult. Uiteindelijk geldt ook voor je vrije tijd dat ..alle tijden in Gods hand zijn"! Een dier doet maar wat. maar een mens is rentmeester: ook van zijn vrije lijd. Tenslotte een citaat dat de auteur ergens las. en ik jullie ook voorleg:
„Vrije tijd is dat gedeelte van het leven van een mens. waarin tic strijd tussen engelen en duivelen om het bezit van zijn ziel het hevigst is". Een zinvol boekje voor persoonlijke bezinning én om aan anderen kado le doen! Van liane aanbevolen.
Matthew Hcnry: Dc jonge christen. Een vertaling uit het engels door G. Bijl. 59 blz. Prijs ƒ 12.75. liig. De Banier B.V. le Vtrecht.
In dit handzame boekje staan waardevolle praktische wenken voor jongeren hoe zij christelijk behoren le leven. Hcnry gaat uit van de brief van de apostel Paulus aan Titus. niet name hoofdstuk 2. vers I tot en met 6.
Hei kernwoord ..matig" wordt in vijf hoofdstukjes uitgewerkt. Onder ..matig" verstaat dc auteur: bedachtzaam. behoedzaam, bescheiden, zelfverloochening, zachtmoedig, kuis. kalm. tevreden en ernstig. Beschreven wordt waarom we matig moeien zijn: wal jc er voor moei doen: de voordelen van een matige geest en hoe je matig kunt worden.
Een klein juweeltje voor persoonlijke bezinning, maar ook goed geschikl om aan anderen le geven. Van harte aanbevolen.
Zorg ten leven: voor mensen met een erfelijke handicap. Ken uitgave van de Vereniging Gehandicaptenzorg van de Geref. Gemeenten. Helpende Handen. 78 blz. Brochure. Prijs voor leden ƒ7.50, voor niet-leden ƒ 10, - .
Deze brochure is een vervolg op de uitgave ..Een handreiking" van de Vereniging ..Helpende Handen". Het kwam lol stand naar aanleiding van vragen van ouders rondom erfeli.jkheidsonderzoek cn prenatale diagnostiek en de ontwikkelingen in dc zorg voor mensen met een handicap. Na een bijbelse doordenking over het onderwerp wordt in hoofdstuk 2 het spanningsveld beschreven tussen menselijke verantwoordelijkheid en Gods voorzienigheid. De problematiek rondom verantwoorde gezinsvorming wordt nie) uit de weg gegaan. ..Hierover geeft dc Heere in Zijn Woord ons richtlijnen, markeringspunten." Jammer dat de schrijver alleen als Schriftplaats aangeeft Kolossensen 1:9. 3:18 en 4:6. Hij eindigt dan met ..en aan veel andere bijbelplaatsen", 'k Denk dat de scribent velen zou helpen aan verdere doordenking van dit probleem door konkreet de „veel andere bijbelplaatsen" met name le noemen!
In de andere hoofdstukken komt vervolgens aan de orde: erfelijkheid: crlelijkheidsonderzoek en prenatale diagnostiek: ethische gegevens rondom erfelijkheid en voortplanting: chrisien-zijn in een veranderende gezondheidszorg: zorg om maatschappelijke ontwikkelingen en aanvullende verantwoordelijkheid.
Een uitgave voor allen die betrokken zijn bij de zorg voor mensen met een
handicap, dus als hel goed is ook voor jou! Naasl veel zakelijke informatie worden wij vanuil Gods Woord opgewekt kritisch mee te denken in allerlei medische ontwikkelingen rond ingrijpende en moeilijke vragen over erfelijkheidsonderzoek. Van harte aanbevolen.
A. Karels
Ds. A. Moerkerken: Verstaat gij ook...? Paperback. 88 blz. L'itg. Jeugdverenigingen van de Geref'. Gemeente te Gouda. Het boekje kost ƒ 15, - (inkl. verzendkosten) en is telefonisch te bestellen. Tel. (01820) 8 11 39.
In de loop der jaren is in ons kerkelijk weekblad ..De Saambinder" een aantal bijbelstudies opgenomen, geschreven door ds. A. Moerkerken. Ds. Moerkerken is daarbij telkens uitgegaan van bijbelteksten die moeilijk te begrijpen zijn of vaak verkeerd worden gebruikt. Het komt nogal eens voor dat tekslen op de klank af worden aangehaald, terwijl daarmee geen recht wordt gedaan aan de bedoeling van de Schrift. Ze krijgen dan een heel andere betekenis dan de Heilige Geest bedoeld heeft. Ds. Moerkerken heeft in zijn artikelen gepoogd dc tekstwoorden te verklaren, zoals de Heere ze in Zijn Woord gegeven hcefl. Er zijn in dit boekje 18 studies opgenomen. Ze kenmerken zich door nauwkeurig schriftonderzoek en een zorgvuldige exegese. Toch zijn het geen moeilijke verhandelingen geworden. Ds. Moerkerken heeft de gave gekregen om moeilijke vragen eenvoudig uit te leggen. Dat blijkt ook uit dit boekje. Ook voor jongeren zijn deze bijbelstudies goed le lezen en te gebruiken, bijvoorbeeld bij het maken van een inleiding. Ook in ons verenigingswerk kunnen we nooit teveel bezig zijn met schriftonderzoek. Het is goed om elkaar op te scherpen om de Schriften le leren verstaan in overeenstemming met de mening van de Heilige Geest. In de studie ..Een dode letter? " (n.a.v. 2 Kor. 3:6b) wijst ds. Moerkerken er op dat ook onder ons soms geringschattend gesproken wordt over de letterlijke betekenis van de Schril!. Men zoekt dan soms een ..waarheid achter de waarheid". De letterlijke betekenis wordt van weinig waarde geacht. Het gaat om het „geestelijke", zegt men dan. Ds. Moerkerken wijsl er op dat we daar wel erg voorzichtig mee moeten zijn. De gehele Schrift is immers geestelijk en behoeft door ons niet ..geestelijk" te worden gemaakt. We lopen dan het gevaar Gods Woord dingen le lalen zeggen, die niet naar de zin en de mening van de Heilige Geest zijn. De titel van het boekje „Verstaat gij ook...? " wijst ons de weg. als het gaat om het verstaan van de Schrift. Het is de vraag van Filippus aan de kamerling toen hij las in de proleet Jesaja. Wat de kamerling nodig had hebben we ook in 1990 nodig: nderwijs in tic Schriften en de toepassing door de Heilige Geest in ons hart Opdat het Woord in ons leven mag zijn een zaad der wedergeboorte en we evenals de kamerling door het Woord mogen komen tot de kennis van dc Heere Jezus Christus. Daar heeft de Heere Jezus ook zeil' op gewezen (oen Hij sprak lot de Joden: Onderzoekt de Schriften: ant gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben: n die zijn het die van Mij getuigen" (Joh. 5:39).
Intussen wil ik hel boekje van ds. Moerkerken van harte aanbevelen. De balen vim deze uitgave zijn bestemd voor dc bestrijding van de koslen. verbonden aan de bouw van de nieuwe vergaderruimten van de kerk te Gouda.
J. H. Mauritz
Mies Vreugdenhil: Maria ter Laar. L'itg. De Groot Goudriaan, Kampen. 155 pag. Prijs ƒ 19.90.
Rielje ter Laar heeft genoeg van zichzelf, zoals ze nu is: tc verlegen, te dik en te ouderwets. Daar moet verandering in komen. Rietje doet dit. door zich voortaan Maria te laten noemen, haar kapsel te veranderen en te gaan lijnen. Vooral het lijnen heelt Maria's aandacht: nauwgezet lel ze op allerlei kalorieën. Ze is hier nog niet zo lang mee bezig, als ze van baar ouders hoort, dal zc een aangenomen kind is. Dal brengt Maria helemaal van haar stuk. Mede hierdoor neenii haar lijnwoede steeds meer ziekelijke vormen aan. Als zc zover is afgevallen, dat haar ouders zich steeds meer zorgen gaan maken, bezoek! Maria de huisarts. Deze stuurt haar door naar een diëtiste en een psycholoog. Hun hulp en de begripvolle houding van de mensen uit haar omgeving helpen Maria stukje bij beetje vooruit. Met veel moeite zet ze de eerste stappen op de weg naar de overwinning van haar ziekte: anorexia nervosa. Cierl. die ze tijdens een jongerenavond heeft leren kennen, betekent hierbij een grote steun voor haar.
In dit boek heeft de schrijfstergeprobeerd om anorexia nervosa op een begrijpelijke manier weer te geven. Hoewel ze daar goed in geslaagd is. kan niel helemaal aan de indruk ontkomen worden dat de oplossing van dit probleem in hel verhaal toch wat onwaarschijnlijk snel gaat. Dit neemt echter niet weg dat in hef mooi beschreven levensverhaal van Maria ler Laar verschillende aspeklen. die bi j het weergegeven probleem een rol spelen, duidelijk naar voren komen. „Maria ter Laar" is hierdoor zowel een mooi als een leerzaam boek geworden.
M. Hasselaar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 1990
Daniel | 32 Pagina's
