Het toekomstige paradijs
„We zijn weer op // weg naar het door de X zondeval verloren gegane paradijs, naar een situatie waarin we kunnen genieten van een hoge levensstandaard zonder dat daar in het zweet des aanschijns voor gewerkt hoeft te worden."
Deze uitspraak trof ik aan in een financiële bijdrage van de Telegraaf. Woorden, gesproken niet door de eerste de beste fantast, maar door een beroemde ekonoom, in Rusland geboren en nu woonachtig in de V.S., de nobelprijswinnaar Wassily Leontief. De 78 jaar oude geleerde hield een rede voor de leden van het studiecentrum van de werkgeversorganisatie V.N.O. (Vereniging van Nederlandse Ondernemers). Zijn mening stoelt hij op de ontwikkelingen op het gebied van de automatisering.
Hij noemt het wel een spekulatie op lange termijn. We staan nog maar aan het begin van het komputertijdperk. En, zoals de uitvinding van de stoommachine in de loop van honderd jaar werd toegepast en aangepast en verfijnd en het maatschappelijk leven sterk beïnvloedde, zo zal ook de komputer in de loop van tientallen jaren allerlei veranderingen teweeg brengen. Merkbaar onder andere in verdere verkorting van de werkweek, langere vakanties, vroeger met pensioen gaan, hoger opleidingsniveau, enzovoorts.
Dit zal dan tenslotte uitlopen op een „paradijselijke" situatie. Uit deze uitlatingen van Leontief en ook uit publikaties van andere zijde, maken we op dat de mens van nu, ondanks alle teleurstellingen en blijken van het tegendeel, tóch optimistisch blijft en in eigen vooruitgang gelooft.
De ideologie van het socialisme en het kommunisme spreekt immers ook van een heilsstaat op aarde. Het liberale systeem en ook het kapitalistisch denken gaat dezelfde richting uit. En wat te denken van de moderne theologie? Mogen/moeten we dan niet optimistisch zijn en positieve toekomstverwachtingen hebben? Natuurlijk, ik wil hier ook beslist geen lans breken voor het zogenaamde „doemdenken". Maar, onze toekomstverwachting moet wel gegrond zijn. En dat kan alleen op het Woord en in het geloof in de God van dat Woord. Laten we eens nagaan hoe de geleerde Leontief één en ander ziet. Lettend op zijn uitspraak mogen we veronderstellen dat hij de Bijbel kent: hij spreekt over het verloren gegane paradijs als gevolg van de zondeval en over werken in het zweet des aanschijns.
Als ik het verslag van zijn toespraak verder lees, ontdek ik helaas geen bijbelse visie. Hij gelooft dat de problemen in die toekomstige staat vooral zullen liggen in de inkomensverdeling. Niet de baan maar het inkomen zal op de eerste
plaats komen. Paarden konden in de tijd van de mechanisatie vervangen worden door traktoren, maar mensen kun je niet zo gemakkelijk opzij schuiven. In de komputer-maatschappij zal de verdeling van het inkomen niet zozeer een ekonomisch dan wel een politiek probleem zijn. De overheid zal daarbij een belangrijke rol spelen.
Je vraagt je af: welke overheid? Eén die geen rekening (meer) houdt met Gods geboden? En welke onderdanen? Mensen, die , , mondig*' zijn geworden, die naar humanistisch-socialistische maatstaven „geprogrammeerd" denken en geleid worden? Loopt dat niet uit op de toekomstige werelddiktatuur van de anti-christ? De heerschappij waaronder niemand meer kopen of verkopen kan dan die het merkteken van het Beest draagt? Leontief voorziet weinig werkloosheid. De vraag naar arbeid zal blijven, alleen zal het heel ander werk worden dan nu.
Eén en ander zal toegroeien naar een echte informatie-ekonomie. Via de komputer zal het mogelijk zijn al ver van te voren te plannen hoe de produktie moet verlopen: waar wat verkocht kan worden en waar welke mensen met welke opleiding noodzakelijk zijn.
Daarvoor is zeer veel informatie nodig en die moet centraal beschikbaar zijn. Japan is volgens de inleider op dit gebied het verst gevorderd. Let er op. dat dit gezegd wordt van Japan, een gedisciplineerd volk met een hoge graad van technisch kunnen en een overdreven verering van het bedrijf.
Weer verwijs ik naar het beeld dat de Bijbel ons tekent van het anti-christelijk rijk. Als wij persoonlijk en ook als volk ons niet laten leiden door Gods Woord en door het: Zoek eerst het Koninkrijk Gods het Zijn gerechtigheid ", dan zullen we niet in een aards paradijs terecht komen, maar in het grote Babyion. In Openbaring 18 wordt ons getekend hoe dit „welvaartsrijk" gebouwd op ongerechtigheid en onderdrukking, ten val komt. Als je dit hoofdstuk leest over de ondergang van het grote Babyion, dan wijst veel er op dat een geweldige ekonomische ineenstorting één van de rampen is, die het „aardrijk" treffen zullen (vers 8): onger. Dus toch „doemdenken"? Nee, maar wel een hechter fundament zoeken voor een optimistische toekomstverwachting. En daar nodigt de Heere toe uit in Zijn Woord op veel plaatsen. Bijvoorbeeld in Jesaja 55 : 1 en 2 om van Hem te kopen wijn en melk, want waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan. Dit wordt toegeroepen aan alle dorstigen!
De Heere Jezus neemt deze woorden over in Johannes 7 : 37b: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke." Onder een ander beeld, in de brief aan Laodicea, tegenover de vermeende rijkdom van de gemeente, raadt de Heere aan beproefd goud te kopen van Hem en witte klederen en ogenzalf (Openb. 3:18).
Tenslotte in het laatste hoofdstuk van de Bijbel (Openb. 22 : 17b): En die dorst heeft, kome: n die wil, neme het water des levens om niet."
Wèl een zaak van het hoogste levensbelang, vind je niet?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1985
Daniel | 32 Pagina's
