Waarom naar de E.O.-jongerendag?
't Is 15 oktober 1983. In de Utrechtse Jaarbeurs wordt de 9e EO-jongerendag gehouden. De vorige jongerendag trok ongeveer 20.000 bezoekers; en op deze jongerendag wordt het zelfde aantal verwacht. Het programma duurt van 's morgens tien tot 's middags vier uur. De bijbelstudie is al achter de rug als ik in een stampvolle hal naar binnen ga. Ik krijg een Ronduitkrant uitgereikt met het programma van de jongerendag. Op de voorkant van de krant lees ik een welkomstwoord van Jan van de Bosch. De presentator van de jongerendag wijst op het centrale thema van de dag. Liefde! „God is liefde en als Zijn liefde je uitgangspunt is, dan heb je in deze tijd, die arm aan liefde is, waar liefde een verkoopartikel is, iets te betekenen voor je omgeving." Dit thema klinkt de hele dag door, in de toespraken, in de liederen die gezongen worden en in de presentatie van evangelische aktiviteiten. Na de bijbelstudie volgt het optreden van de zang en muziekgroep „Jeugd met een Opdracht". Versterkers zorgen er voor dat de muziek doorklinkt tot in alle hoeken van de grote hal. Op de plaats waar ik zit, versta je niet veel van de woorden. Als later de gospelformatie Silverwind optreedt, is het al net zo. Ik vraag me af hoeveel jongeren de veelal engelse teksten kunnen verstaan. Toch spreekt deze muziek kennelijk aan. Een daverend applaus na elk muzikaal optreden onderstreept het enthousiasme van de aanwezige jongeren. De programmaonderdelen wisselen elkaar af. Ik moet zeggen dat de mensen van Ronduit een jongerendag weten te organiseren. Er zit afwisseling en vaart in het programma. En dat is van belang bij een bijeenkomst waar zoveel jongens en meisjes van 13, 14, 15, 16 jaar en ouder bij elkaar zijn. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het mogelijk is om zoveel jonge mensen te boeien met een rustig programma. De „daverende" verrassing komt ook goed over. Tijdens een muzikaal programma met dames en heren in kledij uit het Victoriaanse tijdperk, komt plotseling een motorklub de hal binnenrijden. Jonge mensen in het leer gestoken, op zware motoren; een „daverende" verrassing! De motorklub heet Psalm 23. Eén van de motorrijders vertelt dat de klub er regelmatig op uit trekt om te evangeliseren. Evangelisatie per motor. De boodschap van Gods liefde wordt langs deze weg doorgegeven.
Op de jongerendag krijgt ook het Navigator-werk de gelegenheid om zich te presenteren. Deze organisatie legt zich vooral toe op evangelisatie onder jongeren, middelbare scholieren en studenten, maar ook op toerusting van jong-volwassenen en echtparen. Ons land telt nogal wat organisaties op dit terrein. Om er een paar te noemen: Youth for Christ, Campus Crusade for Christ, Teen Challenge, Jeugd met een Opdracht e.a. Organisaties die je zou kunnen typeren als behorend tot de evangelische jeugdbeweging in Nederland.
Maar, nog even terug naar de EO-jongerendag. Tijdens de ochtendbijeenkomst wordt het thema van de dag uitgewerkt in een toespraak door Luis Palau, ook wel „de Billy Graham van Zuid-Amerika" genoemd. Zijn toespraak gaat over „De sexuele revolutie en de Bijbel".
In het middagprogramma volgt nog veel gospelmuziek, onder andere ten gehore gebracht door Wim Bevelander en een groot jongerenkoor. De toespraak tijdens de middagbijeenkomst wordt verzorgd door Henk Binnendijk.
Waarom dit verslag?
Het zou me niet vreemd voorkomen als er jongeren zijn die hun wenkbrauwen gefronst hebben bij het lezen van de titel boven dit artikel. Waarom naar de EOjongerendag...? .Waarom moet zo'n verhaal in „Daniël"? Het zal immers toch wel weer negatief zijn. In de Gereformeerde Gemeenten doen ze alleen negatief over de EO. Net of er niets goeds over de EO te zeggen valt!
Zulke reakties hoor ik nogal eens. En ik kan me wel voorstellen dat jongelui teleurgesteld reageren als er alleen negatief wordt gedaan, zonder dat er steekhoudende argumenten op tafel komen. Laat ik eerlijk zeggen dat ik er aanvankelijk niets voor voelde om in ons jeugdblad over de EQjongerendag te gaan schrijven. Je wekt immers zo snel de indruk dat wij het allemaal beter weten. Toen de redaktie mij echter vroeg om in deze bijlage iets te schrijven over de evangelische jeugdbeweging ben ik van gedachten veranderd. Want waar kun je dan beter je uitgangspunt nemen? Bij Youth for Christ? Bij de Navigators? Als ik goed luister dan denk ik dat de EO-jongerenprogramma's en de EO-jongerendagen bij veel jongeren beter bekend zijn. Vandaar!
Verder zal de EO mij niet kwalijk nemen als ik zeg dat deze ook voor de evangelische jeugdbeweging, met name op het terrein van de jongerenprogramma's, een belangrijke spreekbuis is. Mijns inziens is ook de aanpak op de EO-jongerendag kenmerkend voor de evangelische jeugdbeweging.
Waar het om gaat
Uit het verslag van de EO-jongerendag blijkt dat er veel aandacht is voor zending en evangelisatie. Je merkt het in de presentatie van allerlei evangelische organisaties. Je merkt het ook in de toespraken. De jongerendag is een ontmoetingsdag voor christenjongeren „Om samen iets te beleven van wat God aan ons geven wil en gegeven heeft in Zijn Zoon" (Ronduitkrant). De jongerendag heeft ook een evangeliserend karakter. Men wil jongeren die nog niet tot het geloof gekomen zijn tot het geloof in Jezus Christus brengen. Heel nadrukkelijk komt dit naar voren in de toespraken van Luis Palau en Henk Binnendijk. Bekering tot God is nodig én het aannemen van Jezus Christus als Heiland en Heere. Daar gaat het om op de jongerendag. Bekering van je verkeerde levensweg én Jezus gelovig aanvaarden als je Zaligmaker.
Aan het slot van zijn toespraak stelde Luis Palau de aanwezige jongeren voor de keus. Om met handopsteken te kiezen voor Jezus. Om Zijn liefde toe te laten in mijn leven. Jezus is immers voor ons gestorven. Hij heeft jou lief, aldus Luis Palau. Neem Hem aan als je Verlosser.
Indringende toespraken'. Terecht wordt de zonde aangewezen als het gaat om vrije sex, verslaving aan alkohol en drugs. Er wordt gewaarschuwd tegen samenwonen en homofiele relaties, 't Zijn ook duidelijke toespraken. Volgens enkele jongeren die ik een reaktie vroeg op de toespraken: „Ze zeggen het zoals het is. Geen omhaal van woorden. Je kunt het allemaal volgen." De direkte konfrontatie met de Bijbel spreekt velen aan. En toch. Toch is het onvoorstelbaar dat zoveel kerkelijke jongeren zich in dit geestelijk klimaat thuis voelen. De benadering van jongeren is gericht op het brengen tot het geloof. Jongeren worden aangemoedigd om uit het geloof te leven. Er wordt sterk aangedrongen op een geloofsbeslissing, terwijl de noodzaak van wedergeboorte en het ontdekkend werk van de Heilige Geest nauwelijks aandacht krijgt.
Soms worden bijbelteksten — met name tijdens de toespraak van Palau — los van het verband waarin ze staan gebruikt om het appèl te onderstrepen. God heeft jou lief, aldus Palau. Is dat zó? Mogen we dat zomaar zeggen? In Zijn oneindige ontferming strekt de HEERE inderdaad Zijn armen nodigend uit tot zondaren van Adams geslacht. Hij heeft geen lust in onze ondergang. Dat is Zijn geopenbaarde liefde. Kernachtig lezen we in onze Dordtse Leerregels: „Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige ieven hebbe" (D.L. hfdst. 1, art. 2). In onze benadering van jonge mensen dient echter de volle raad Gods verkondigd te worden.
De proklamatie van Gods Woord is méér dat de boodschap „God is liefde". De
Bijbel zégt óók dat elk mens schuldig staat voor God. Gods toorn gaat over de zonde van alle mensen. God kan alleen in Christus verloren zondaren liefhebben. En in Zijn liefde gaat de Heere zondaren overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.
Dan ontstaat er een droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid. Over dat wondere werk van de Heilige Geest heb ik op de EO-jongerendag niets gehoord. In een sfeer waar de keus van de mens centraal staat is geen plaats voor de vraag: hoe word ik tot God bekeerd? En dat is toch de vraag die geboren wordt als Gods Geest gaat overtuigen?
De sfeer
In de evangelische jeugdbeweging speelt de sfeer een belangrijke rol. De sfeer wordt vooral bepaald door de muziek. Dat muziek in het leven van veel jongeren een belangrijke rol speelt zal duidelijk zijn. Helaas ook de muziek van Hilversum 3. In de evangelische jeugdbeweging wordt de popmuziek terecht afgewezen. Gospelmuziek neemt de plaats van de popmuziek in. Op de EO-jongerendag was het optreden van Silverwind één van de hoogtepunten. De muziek van Silverwind (volgens de Ronduitkrant op die van „Abba" lijkend) spreekt veel jongeren aan.
De teksten zal niet iedereen kunnen volgen. Ze zijn appellerend en hebben veelal het geloof als uitgangspunt. Denk aan: „Abba, Vader, U alleen. U behoor ik toe" en „Jezus U stierf voor mij...."
Wat is de boodschap die in een gospelsong wordt doorgegeven? Veelal staat ook in deze liederen de geloofsbeslissing centraal of wordt het geloof verondersteld. En de muziek? Elders in dit nummer komt de muziek nog nader aan de orde, maar voor mij is wel duidelijk geworden dat ritme en muziek mede de sfeer bepalen. Ten eerste staat mij het showgebeuren tegen. Volgens mij mag je zó de bijbelse boodschap niet presenteren. Is dit niet een gelijkvormig worden aan de wereld? Ten tweede ben ik bang dat door muziek en tekst een sfeer geschapen wordt waarin je gemakkelijker tot een geloofskeuze komt. Dat appèl op het gevoel heb ik jaren geleden ervaren op een One-Way-Day, datzelfde gevoel overkomt je op de jongerendag. Het meest heeft mij aangegrepen dat er zo weinig merkbaar is van de heiligheid van God en van de verlorenheid van een mens buiten God. Waar is de ootmoedige erkenning dat de HEERE ook de Heilige en de Rechtvaardige is? Wanneer is er gesproken over het ootmoedig pleiten van een boeteling bij deze heilige God, zoals dat in de psalmen zo vaak doorklinkt?
Waarom maar de EO-jongerendag?
Jongeren uit onze kring die de EO-jongerendag bezoeken, zullen dat denk ik vooral uit nieuwsgierigheid doen. Eens kijken wat daar allemaal te koop is. Baat het niet, dan schaadt het niet. Toch zou ik je dan willen vragen: is dat wel zo?
Schaadt het niet als je in een sfeer verkeert waarin belangrijke bijbelse noties niet of nauwelijks aan de orde komen? Ik wil je een andere weg wijzen. Neem deel aan het kerkelijk jeugdwerk. Plaatselijk, op de jeugdvereniging. Maar ook als het gaat om aktiviteiten van de Jeugdbond, regionaal en landelijk. Zet je schouders onder het werk van de jeugdvereniging. Je kunt elkaar juist in het kerkelijk jeugdwerk zo tot steun zijn. In de wereld waarin wij leven is alles er op gericht om jongeren van de kerk en van de dienst van God af te trekken. Laten we daarom de mogelijkheden benutten, die er ongetwijfeld ook binnen jouw gemeente zijn. Misschien ben je teleurgesteld dat ik zo weinig positief ben over de EOjongerendag. Ik hoop dat ook duidelijk is geworden waarom ik dat ben. De HEERE geve jou en mij te worstelen aan Zijn genadetroon om dat geloof dat in de diepte van onze schuld en verlorenheid ontvangen wordt als een genadegeschenk. Als we dat geloof mogen ontvangen — en dat is ook vandaag voor jonge mensen mogelijk — dan mogen we daar soms van zingen: , , 't Is door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen". Zoek daarom de HEERE daar waar eerlijk over onze ellende gesproken wordt, maar waar ook gewezen wordt op de Enige Naam Die onder de hemel gegeven is tot zaligheid.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 1984
Daniel | 32 Pagina's
