JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Jozef door de Heere bewaard

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jozef door de Heere bewaard

4 minuten leestijd

Doch de Heere was met Jozef en wendde Zijn goedertierenheid tot hem. (Gen. 39 : 21)

Jozefs geschiedenis is een zeer rijke geschiedenis. Zeer duidelijk komt er in openbaar het Goddelijk genadewerk in de ziel. Het zaligmakende geloof is een genade die beproefd wordt. Het is in het leven van Jozef ook duidelijk bewezen. Jozef was daarenboven ook een type van Christus, Die door de weg van vernedering, verhoogd is aan 's Vaders rechterhand.

Het woord „doch", wijst ons terug naar het voorgaande. Jozef was door zijn broeders verkocht naar Egypte. Welk een zware beproeving voor Jakob en voor Jozef. Gods beloften gaan door het onmogelijke. Jozef wordt slaaf in het huis van Potifar. Deze godvruchtige jongeling viel op in Potifars huis. .Tozef beoefende de vreze Gods en het werk des Geestes werd krachtig openbaar in handel en wandel. Jonge mensen, vallen we op in de wereld. Op het kantoor, op de fabriek, of waar ge ook uw werk verricht. Daaraan is weer de vraag verbonden: „Hoe vallen we op? " Hoe gelukkig zijn zij van wie het geldt: „De rechtvaardige is voortreffelijker dan zijn naaste."

Jozef werd gesteld over alles wat Potifar had. Doch we lezen dat de ogen van Potifars vrouw op Jozef geslagen werden. De onreine hartstochten werden woorden van verleiding en tenslotte daden van geweld. De verleiding van deze vrouw was zwaarder clan de haat van Jozefs broeders. Doch Jozef ontving de genade der volharding en werd door de Heere bewaard. Duidelijk komt in Jozefs leven het ware Godswerk openbaar. Hoort zijn antwoord: „Zou ik zulk een groot kwaad doen en zondigen tegen God? " Het gaat bij Jozef om het Godonterende karakter van de zonde.

Het ware kenmerk van het genadewerk in het hart van Jozef openbaart zich niet alleen in het haten van de zonde, want dat kan ook nog zonder dat Gods werk in ons hart is. Zie de rijke jongeling. Het openbaart zich in het haten en vlieden van de zonde. Het is de tweede keer dat Jozef zijn kleed achterlaten moet in de handen van zijn vijanden. Beide keren was het om de misdaad te bedekken.

Jozef, type van Christus. De satan wilde de tweede Adam verleiden. Hij werd verzocht in de woestijn. Aan het kruis hangend, werd Hij verzocht van het kruis af te komen. Hij heeft Zijn klederen gelaten in de handen Zijner vijanden en de zaligheid aangebracht tot de eer Zijns Vaders. Jozef kwam in de gevangenis terecht. Gedood werd hij niet. Zou Potifar het niet geloofd hebben? Hetzelfde gevoelen kan in hem geweest zijn als in Pilatus, die overtuigd was van Jezus' onschuld maar Hem toch overleverde. Jozefs godsvrucht bracht hem in de gevangenis.

Dat betekent, „in uitwendige en inwendige druk." Uitwendig kwarn zijn persoon in de ijzers, Ps. 105. Inwendig in de strijd, de aanvechting, de twijfel. Hoe bang zal het Jozef geweest zijn.

Doch de Heere was met Jozef. De Heere ging met hem in de gevangenis. Het oog des Heeren was op hem en de vertroostingen Gods kwamen in hem. Als dat gebeurt is de gevangenis geen gevangenis meer.

De voorbeelden daarvan vindt u in de Handelingen der Apostelen. Ledeboer heeft gezongen „Gevangenhuis mijn zoetste kruis." De wereld kan in schijn alles voor hebben en Gods kerk in schijn alles tegen. De uitkomst bewijst echter dat het juist andersom is.

De Heere wendde Zijn goedertierenheid tot hem. Dat betekent niet alleen, dat Jozef in de eeuwige vredegedachten Gods begrepen was, in Christus. Het wijst ons ook op de bijstand die de Heere hem verleende met de daad. Ziehier de troost van Jozef. Gods gedachte, Gods Woord, Gods daad, deed hem ervaren: „Hij die gevangenen vrijheid schenkt, en aan hun ellende denkt."

Jozefs vertroosting en verhoging in de gevangenis was het begin van Egypte's ondergang. Alle vijanden en de listige aanslagen van de satan moeten medewerken tot vervulling van Gods beloften.

meditatie

De Heere bevestigt dit tot troost van Zijn kerk. Met hen zijn meer clan die tegen hen zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 1969

Daniel | 16 Pagina's

Jozef door de Heere bewaard

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 november 1969

Daniel | 16 Pagina's