JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indertijd is mij gevraagd, wanneer er eens een boek op de markt kwam, dat betekenis kan hebben voor onze verenigingen, daar in , .Daniël" een bespreking aan te willen wijden.

Daarom wil ik thans de aandacht vestigen op een werk van ds. G. Menken, verschenen bij uitgeverij „de Graafschap" in Aalten. Ds. Menken heeft een boek geschreven over „de duur van de schepping en van de geschiedenis der wereld."

Over dit onderwerp is al veel gesproken en geschreven en vooral de jongens, die op middelbare scholen gaan komen in aanraking mot theorieën, waarin betoogd wordt dat de wereld al ongeveer 3000 nrillioen jaren heeft bestaan. Helaas blijkt vaak maar al te duidelijk, dat verschillende van onze jonge mensen zich op dit punt laten overtuigen door de zogenaamde wetenschappelijke bewijsvoering, terwijl men niet in ziet dat hierdoor het onfeilbaar gezag van Gods Woord ondermijnd wordt.

De grote waarde van het boek van ds. Menken is nu echter, dat hij zich grondt op het onwankelbaar gezag van Gods Woord en dat hij op deze grondslag dc bovengenoemde kwestie gaat behandelen.

Door een nauwkeurige, theologisch zeer verantwoorde exegese van Genesis 1 en daarmee verband houdende andere teksten komt de schrijver tot de conclusie, dat de zes scheppingsdagen gewone dagen zijn geweest en geen lange tijdperken en dat de wereld dus ongeveer 6000 jaar bestaat en niet langer. Ook de opvatting van dr. A. Kuiper, dat de eerste drie scheppingsdagen tijdperken zouden zijn geweest, omdat er toen nog geen zon was en de zon eigenlijk de dag afgrenst, wordt door hem zakelijk weerlegd.

Als de schrijver niet wil weten van een zogenaamde eerste schepping en tweede schepping, moet men hem hierin goed verstaan. Immers ook ds. Kersten spreekt in zijn Dogmatiek van een primaire en secundaire, of eerste en tweede schepping en dit onderscheid vindt men bij vele Gereformeerde Theologen, zoals bij A. Marck en bij Perkins. Onder de primaire schepping wordt dan verstaan dat God in één ogenblik de chaos schiep, de ongevormde stof, en onder de secundaire schepping verstaat men, dat God in zes dagen die chaos scheppend heeft geordend.

Deze schriftuurlijke opvatting wordt echter door ds. Menken niet bestreden, maar als hij opkomt tegen de leer van een eerste en tweede schepping, verstaat hij daaronder de mening, dat de eerste en tweede schepping twee geheel afzonderlijke scheppingen zouden zijn, waartussen een tijdperk zou liggen van duizenden jaren.

En deze opvatting, waarin we een tegemoetkomen zien aan de zogenaamde resultaten van de wetenschap, wordt door hem duidelijk weerlegd.

Ook nog andere onderwerpen worden hier behandeld, die met het hoofdthema in meer of minder nauw verband staan. We vinden in dit werk dan ook een schat van gegevens.

Laten onze verenigingen dit boek eens bestellen en dan lijkt het ons zeer nuttig, dat door één of meer vrienden eens enige onderwerpen met dit werk als bron, worden gemaakt.

Het verheugde ons, toen wij dit boek gelezen hadden, dat in een tijd, waarin men allerwege al meer los weekt van Gods Woord, een dergelijk positief geluid gehoord mocht worden.

Verder zou ik vooral onze studerende jonge mensen op het hart willen binden, om toch altijd onvoorwaardelijk te bukken voor wat Gods Getuigenis ons leert. Het kan soms zo zijn, dat de , .bewijzen" der wetenschap zeer overtuigend en haast onweersprekelijk lijken, maar dat men. als men ze aanvaardt, de gegevens van Gods Woord moet loslaten. Maar dat men dan liever onvoorwaardelijk buigt voor dat Woord, ook al kunnen we het dan met ons verstand niet begrijpen, dan dat men dat Woord zou moeten loslaten.

Dat in onze wil boven alles het woord van de dichter mocht leven: , , Hoe wonderbaar is Uw Getuigenis. Dies zal mijn ziel dat ook getrouw bewaren."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 1955

Daniel | 8 Pagina's

BOEKBESPREKING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juli 1955

Daniel | 8 Pagina's