JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Leidingblad Treffer 'Rust'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leidingblad Treffer 'Rust'

16 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aanwijzingen voor het gebruik
De weken vliegen bij ons allemaal voorbij. Vaak hebben we moeite om echt even tot rust te komen.
Ook al denken we achter de pc even onze rust te zoeken, zijn we met onze hersenen eigenlijk nog (over)actief bezig. En in de vakantie en op de zondag? Hoe brengen we deze tijd en dag van de Heere door?
Met elkaar staan we in deze Treffer stil bij wat het woordje rust inhoudt.
In de bijbelstudie denken we na over de stad die fundamenten heeft. De hemel waar al Gods kinderen voor eeuwig zullen gaan rusten! Wat een aansporing om deze rust te zoeken!
Omdat er al een Treffer uitgekomen is over Tijdsbesteding waarin uitgebreid het onderwerp van stille tijd is besproken, werken we dat nu verder in deze Treffer niet dieper uit, zodat deze twee Treffers geen overlap met elkaar krijgen. Als je het onderwerp van stille tijd ook tijdens je inleiding aan de orde wil laten komen, kijk dan even verder in de Treffer over Tijdsbesteding (jaargang 2007-2008, nummer 7)

Het doel van deze Treffer is:
Actueel onderwerp belichten
Stilstaan bij het woord rust/onrust
Terugblik op de achterliggende vakantieperiode
Visie op de zondagsrust wordt verder uitgewerkt en er kan actief d.m.v. van vragen/stellingen met elkaar nagedacht worden over hoe je tegenover de zondagsrust staat
Het belang benadrukken hoe belangrijk het is dat wij de rust in God zoeken en vinden

Programmasuggesties:

Lezen
Mattheüs 11 : 25-30
Lukas 11 : 38-42
Hebreeën 4 : 1-13

Zingen:
Psalm 3 : 3
Psalm 33 : 10, 11
Psalm 37 : 2
Psalm 90 : 9
Psalm 122 : 1, 3

Ideeën voor de +12 groep:
• Opening door een leidinggevende
• Inleiding door jongere, blz. 4/5, 6/7, 8/9
• Pauze
• Doe met elkaar de opdracht bij het deelthema: uitgerust en wel!
• Bespreek met elkaar de Bijbelstudie
• Sluit de avond af met de tips van jongelui

Ideeën voor de +14 groep:
• Opening door een leiddingevende
• Inleiding door jongere, blz. 4/5, 6/7, 8/9
• Pauze
• Doe met elkaar de opdracht bij het deelthema: ‘Uitgerust en wel!’
• Denk met elkaar na over de vraag: Waarom vieren de Joden op zaterdag sabbat en zien wij de zondag juist als rustdag?
• Bespreek met elkaar de Bijbelstudie

Toelichting op de vragen en opdrachten

Blz. 3. Een dak boven je hoofd...

Vraag: Op welke manier kan vertrouwen in God je rust geven?
Als je mag vertrouwen dat God voor je zorgt zal dit je rust kunnen geven. Niet voor niets zegt de Heere Jezus dat er zelfs geen haar van ons hoofd zal vallen zonder de wil van onze hemelse Vader. Er gebeurd dus niets bij toeval. Alles wordt door Hem bestuurd.
Zoek gerust met elkaar zondag 9 en 10 eens er bij. In deze antwoorden komt ook zo duidelijk naar voren dat God boven ons leven staat en er niets buiten Zijn voorzienigheid omgaat.
Vier regels uit een bekend lied sluiten hier mooi bij aan:
Beveel gerust uw wegen,
Al wat u ’t harte deert,
Der trouwe hoed’ en zegen
Van Hem, die ’t al regeert.

Blz. 4/5: Uitgerust en wel!

Vraag: Ons leven is niet eindeloos. Maakt dit je rustig of onrustig? Hoe komt dat?
Als je geen ander leven kent zou dit je onrustig moeten maken. Maar van nature zien wij niet in dat we eenmaal moeten sterven. Dan leven we liever voor het hier en nu en genieten we met volle teugen van alles wat de wereld ons te bie den heeft. Daarom is het zo goed dat wij, als we bijv. naar cathechisatie/JV gaan of zondags in de kerk zitten, wij er steeds opgewezen worden dat ons leven hier maar tijdelijk is en wij op reis zijn naar de eeuwigheid. Daarom klinkt ook steeds in de prediking de oproep tot be kering en geloof. Als je wel mag weten ‘de enige troost in leven en sterven te kennen’, waarvan gesproken wordt in zondag 1, dan zal je met Paulus kunnen zeggen: Het leven is mij Christus en het sterven is mij ge win! Dan zal je zeker niet onrustig zijn, al hoe wel het aan de andere kant ook waar is dat de dood de laatste prikkel is die nog overwonnen moet worden.
Als je in je omgeving een kind van God kent vraag gerust eens aan hem of haar hoe ze naar hun sterfdag toeleven.

Stelling: Vakantie is alleen maar om van te genieten!
Laat de jongelui er maar op reageren. Wellicht zullen er zijn die antwoorden: mee eens. Die zien de vakantie meer als een tijd om volop te genie ten van alles wat ons hart van nature begeert. Misschien zijn er ook die antwoorden met: niet mee eens. Uiteindelijk mogen we zeker van de vakantie genieten maar als het goed is nemen we ook tijd om te lezen in de Bijbel en te bidden. Misschien kunnen we dan juist zeker in de va kantietijd wel een keer doordeweeks naar de kerk gaan. Want ook vakantietijd is genadetijd en brengt ons dichter bij de eeuwigheid. Dit be sef zou ook in een vakantietijd in ons bewust zijn aanwezig moeten zijn.

Opdracht: Schrijf, terwijl je terugdenkt aan de vakantie, eens twee dingen op waarvan je genoten hebt en ook twee dingen die je een volgende vakantie graag anders zou willen doen of aanpakken.
Ga gerust met elkaar een gesprek aan. Leuk als bijv. iedereen (ook de leidinggevenden) een ant woord plenair laten lezen (bijv. opschrijven op een whitebord of typen in een bestand op de lap top zodat het zichtbaar wordt op de PowerPoint presentatie). Iedereen kan vast en zeker nog wel het een en ander van elkaar leren, ook als we te rugkijken naar onze afgelopen vakantieperiode.

Blz. 6/7: Een geschenk om zuinig op te zijn

Vraag: Wat vind jij het mooiste van/aan de zondag?
Dit is een hele open persoonlijke vraag. Het zal afhankelijk zijn van de openheid van de groep in hoeverre er inhoudelijk op deze vraag gerea geerd zal worden. Wellicht is het een idee om JVleden bepaalde steekwoorden op het whitebord te laten zetten, zodat ze deze steekwoorden ver der kunnen toelichten. Of wellicht kan jij er ver der over doorvragen.
Voorbeeld: Stel dat een JV-lid de steekwoorden ‘naar de kerk gaan’ opschrijft.
Vraag dan eens... wat vind je dan het mooiste van naar de kerk gaan?
Het zou me niet verrassen als je met elkaar op deze manier toch een heel inhouds- en waarde vol gesprek op gang kunt krijgen.

Vraag: Waarom vieren de Joden op zaterdag sabbat en zien wij de zondag juist als rustdag?
Deze vraag is best pittig en zou ik daarom meer aan de +14 leden stellen dan aan -14 leden. Als achtergrondinformatie voor jezelf hier wat meer informatie.
In het Oude Testament is de lijn duidelijk. Na in zes dagen hemel en aarde geschapen te hebben, rust God op de zevende dag en zet de zevende dag als rustdag in,
Hieruit kunnen we leren, dat God vanaf het al lereerste begin van Zijn schepping ons Zijn rust dag heeft gegeven. In de Tien Geboden wordt dit opnieuw bevestigd en bekrachtigd: "Gedenkt de sabbatdag dat gij die heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God, dan zult gij geen werk doen enz.". Oudtestamentisch is de orde dus: na zes dagen arbeid schenkt God ons de rustdag. De rustdag, de sabbat valt op de zevende dag, dat is op zaterdag.
Dat brengt bij de vraag: Waarom houden wij die oudtestamentische orde niet aan en vieren we de rustdag op de eerste dag van de week, namelijk de zondag? Dat gaat hierop terug, dat Jezus juist op die dag is opgestaan uit de dood. De eerste dag van de week is Jezus' overwinningsdag. De dag waarop Hij als de grote Overwinnaar over zonde, duivel en dood is opgestaan uit het graf. Tegelijk ook de dag waarop Hij Zich aan velen van Zijn discipelen heeft geopenbaard en hen deelgenoot heeft gemaakt van de vrucht van Zijn kruisdood en opstanding. Uit het Nieuwe Testament blijkt dat sindsdien de zondag als eerste dag van de week voor de christenen een heel bijzonder karakter heeft gehad. Precies een week na Pasen verschijnt Jezus opnieuw op de eerste dag van de week aan Zijn discipelkring nu in het bijzonder met het oog op Thomas (Joh. 20:26). In de Openbaring van Johannes krijgt de eerste dag van de week de prachtige naam: "De dag des Heeren" (Openb. 1:10). Ook uit Hand. 20:7 en 1 Kor. 16:2 blijkt dat deze dag voor de eerste christenen een bijzondere betekenis had. Een dag waarop men als gemeente samenkwam en het sacrament van het Heilig Avondmaal vierde. Uiteraard betekent dat niet, dat men meteen de zaterdag als rustdag inwisselde voor de zondag. Dat is een langzaam proces geweest. Wel is duidelijk dat ook in de na-apostolische tijd de gemeente op de eerste dag van de week samenkwam. Een van de oudste christelijke geschriften is de "Leer der twaalf apostelen". Daarin wordt gesproken over het samenkomen van de gemeente op "de Dag des Heeren". Terwijl van de kerkvader Ignatius een brief bekend is uit ca. 110 na Christus, waarin hij schrijft dat de christenen "niet meer de sabbat vieren, maar hun leven richten naar de dag des Heeren waarop ook ons leven is opgebloeid door Hem en Zijn dood". Dat de zondag de officiële rustdag werd voor het Romeinse Rijk gaat terug op een decreet van keizer Constantijn. Eenmaal tot bekering gekomen vaardigde hij op 3 maart 321 een wet uit die het aan ambtelijke personen en aan stadsbewoners verbood om op zondag te werken. Sindsdien gold de zondag als de officiële rustdag. Tenslotte, er gaat van de verschuiving van de rustdag van zaterdag naar zondag ook een bepaalde prediking uit. Oudtestamentisch was de orde: eerst werken dan rusten. Al arbeidende was er het uitzien naar de rust van de zevende dag. En zo was er ook in geestelijk opzicht een uitzien naar de grote Rustaanbrenger Jezus Christus. Echter, als Hij gekomen is, alles volbracht heeft en eeuwige rust voor Zijn volk heeft verkregen (Hebr. 4 : 9), dan mag er door Gods Kerk geleefd worden vanuit de rust. D.w.z.: vanuit Zijn volbrachte Middelaarswerk. God heeft de dingen zo geleid en geschikt dat dat nu ook in de viering van de rustdag wordt weerspiegeld. De rustdag valt niet meer op de laatste dag van de week, maar op de eerste. Als een prediking ervan dat de Kerk van Christus mag arbeiden en dienen vanuit de rust door Hem verkregen en zo op haar wachtpost mag staan om eenmaal de "eeuwige rust" in te gaan (Hebr. 4).

Vraag: Noem eens enkele werken van barmhartigheid en noodzakelijkheid.
Werkzaamheden zoals medische zorg door bijvoorbeeld artsen/verpleegkundigen, maar ook werkzaamheden door beveiligingsdiensten zoals de politie worden hier onder geschaard en niet te vergeten de zorg voor dieren binnen de agrarische sector.

Vraag: Zou jij in de sollicitatiebrief zetten dat je niet op zondag wilt werken, omdat dit voor jou een rustdag is? Waarom wel/niet?
Vermoedelijk zal hier wisselend op geantwoord worden. Er zullen er wellicht zijn die het van be lang vinden om dit in een sollicitatiebrief gelijk te vermelden. Anderen zullen wellicht antwoor den: dit kan ik toch ook tijdens mijn sollicitatie gesprek zeggen en eventueel toelichten? Uiter aard is dit natuurlijk ook een mogelijkheid. Laat de reacties dus maar gewoon komen.

Stelling: Huiswerk maken op zondag is verboden.
Uiteindelijk is de zondag de dag van de Heere en hier behoren we zuinig mee om te gaan. Blijft er naast het maken van huiswerk dan ook nog tijd over voor bijv. het lezen van een stichtend boek of een moment van afzondering op onze eigen slaapkamer om daar in Gods Woord te lezen en te bidden?
Dit is een heerlijke stelling om over te discussie ren. Ik denk dat tegenwoordig de meeste jonge lui zondag huiswerk maken. Zeker huiswerk van bijv. het vak godsdienst. Hier is denk ik ook niks mis mee. Voor anderen vakken huiswerk is de zondag geen geschikte dag.

Stelling: Mijn smartphone staat op zondag uit.
Mooi om op deze manier een peiling onder jongelui te kunnen doen hoe het staat met het gebruik van de smartphone. Vraag gerust door aan jongelui hoe ze hier zelf mee omgaan en hoe de visie van ouders hierop is. Probeer te stimuleren dat de smartphone zondag uit gaat. Arnoud Proos schreef in de Daniel van 4 juli 2013 het volgende:
De ene dag stilte (op de zondag) is van levensbelang. Je sluit je social media niet af, omdat het verboden is, maar vanwege iets anders: om stil te zijn voor de Heere. Maak goed gebruik van die wekelijkse ‘stille dag’..... Even daarvoor schrijft hij... ‘Daarom vind ik de zaterdagavond ook zo mooi op Twitter. Er is de afgelopen jaren een traditie ontstaan onder (toch vooral reformatorische) christenen om elkaar op zaterdagavond een goede of gezegende zondag te wensen en daarna Twitter gedurende de zondag met rust te laten. Sommigen delen nog een Bijbeltekst, anderen nog een muzieksuk, en dan is het even klaar tot maandagochtend. Misschien lees je dit en denk je: hé ik sluit op zaterdagavond ook altijd (met of zonder goede wensen) mijn social media accounts af. Dan wil ik je daar graag hartelijk voor bedanken.... En bedenk maar: omdat jij op zondag niet actief bent op sociale media, hoeven je vrienden of vriendinnen er ook niet op te kijken. Omdat ze weten dat ze van jou geen tweets of updates hoeven te verwachten.’
Lees dit stukje gerust aan de jongeren voor, wel licht nuttig om eens over na te denken en het nut van het afsluiten van de sociale media te be nadrukken.

Blz. 8/9: De oorsprong van alle onrust

Vraag: Waaruit blijkt dat Adam en Eva onrustig geworden zijn?
We lezen in Genesis 3 dat ze met grote haast (eigenlijk dus onrust) op zoek gaan naar vijge boombladeren. En wat zullen achter de grote boom onrustig geweest zijn of God hen wel of niet zou zien. Maar God ziet ons overal, ook Adam en Eva.
En zodra ze uit het paradijs zijn gestuurd moeten ze gelijk hard aan het werk. Het leven van rust en geluk is voor hen in één klap voorbij.

Vraag: Steven heeft de rust in Christus leren kennen. Denk je dat hij nog wel eens onrust in zijn hart zal ervaren?
Ook na ontvangen genade zal er zeker nog wel eens onrust in het hart gevonden worden. Het fundament van ons vertrouwen moet voor ieder kind van God uiteindelijk Christus zijn, maar door zonden en twijfels kan er soms weer zoveel onrust in het leven komen. Maar ook dan temid den van deze onrust is de enige weg om de rust weer te vinden in Christus Zelf. Want wie mag weten in Hem te zijn is in Zijn handpalmen ge graveerd en iets wat gegraveerd is (denk bijv. maar aan een tatoetage) kan er nooit meer uit!

Stelling: Een kerkdienst heeft mij nog nooit echt aangesproken.
Ook deze stelling is vrij persoonlijk. Het lijkt me beter om deze stelling in groepjes te bespreken dan deze stelling zomaar in de groep te gooien. Je mag ook gerust aangeven dat het niet altijd in de ‘grote dingen’ zit. Een psalmvers kan je ook aanspreken, of bijv. het gebed van de dominee of de dienstdoende ouderling.
Zelfs ook een gebed of een psalmvers kan de Heere gebruiken om ons in ons leven stil te zet ten!
En als je wilt vertel bijvoorbeeld eens iets uit je eigen leven van een kerkdienst die je nooit meer bent vergeten. Dat waarderen jongeren vaak enorm.

Blz. 10/11: Bijbelstudie: De rust is elders!

Vraag 1. Lees met elkaar kanttekening 3. Wat kan je hieruit persoonlijk leren?
Uit deze kanttekening kunnen we leren dat al leen degenen die door geloof leven, het beloofde land van rust zullen ingaan. En dat is tot de dag van vandaag nog precies hetzelfde! In Hebreeën 11 vers 6 staat: Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Maar achter deze zin staat ook een belofte: Want die tot God komt, moet gelo ven dat Hij is, en een Beloner dergenen die Hem zoeken. Hoe belangrijk is het daarom dat wij Hem dagelijks, ook in de drukte van ons leven, zoeken.

Vraag 2. Leg eens in je eigen woorden uit wat er met de rust in vers 9 bedoeld wordt?
Deze rust ziet op de eeuwige rust die straks in de hemel zal zijn voor degenen die een kind van God zijn. Dit is geen rust van een dag of enkele dagen, maar deze rust wijst ons heen naar de eeuwige rust! De rust die overblijft, is een andere omschrijving voor de hemel, het Vaderhuis met de vele woningen, waarover in Johannes 14 ge sproken wordt.

Vraag 3. Kun jij je bij deze eeuwige rust een voorstelling maken?
Als we nadenken over deze eeuwige rust dan kunnen we nooit verder komen dan menselijke voorstellingen. In de hemel zal het nog veel heer lijker zijn als dat wij ooit hier op aarde kunnen denken!?

Vraag 4: Waartoe wordt ook jij vandaag aangespoord?
Om te zoeken de dingen die boven zijn. Om te vinden die rust waarvan in dit Bijbelgedeelte ge sproken wordt. Van nature zijn we blind voor de dood die ons wacht. Door de schrijver van de He breën brief worden we aangespoord om te zien op het uiteindelijke doel van ons leven! Voor Hem leven en straks eeuwig mét Hem leven! Al leen door het geloof is dit leven te verkrijgen. Zoek jij ook al de dingen die boven zijn?

Vraag 5: Voor Gods kinderen is sterven een ‘doorgang naar het eeuwige leven’! Wat wordt er bedoeld met deze uitdrukking?
Het leven houdt niet op bij de dood. Als een kind van God sterft hoeft hij eigenlijk niet te sterven want hij of zij mag dan naar de hemel. Als het goed is verlangt een kind van God hiernaar. Wat zegt Paulus hierover? Ik verlang om ontbonden te zijn en met Christus te zijn! Veel anders zal het zijn voor degenen die God niet hebben leren ken nen, zij moeten sterven en zullen hierna vreselijk veel pijn in de hel moeten lijden.

Stelling: De ware rust in God zoeken is iets wat ik zelf kan doen.
De ware rust in God kan alleen God geven. Niet voor niets zegt de Heere Jezus in Matth. 11 : 28: Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.
Hij kan maar wil het ook doen. Daarom is het zo belangrijk om dagelijks in het gebed Hem aan te roepen! Bekeer mij zo zal ik bekeerd zijn!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2013

Treffer | 18 Pagina's

Leidingblad Treffer 'Rust'

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2013

Treffer | 18 Pagina's