JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Aanwijzingen voor het gebruik

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aanwijzingen voor het gebruik

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vriendschap en liefde

Aanwijzingen voor het gebruik

Deze Treffer gaat over vriendschap en over liefde. Twee belangrijke onderwerpen in het leven van pubers. In hun gesprekken onderling lijkt het soms over niets anders te gaan. Deze Treffer probeert om een richtlijn aan te geven. De jongeren moeten nadenken over wat belangrijk is in vriendschap, ze leren om te ontdekken wat liefde is en hoe ze er mee kunnen gaan. Het is een praktische Treffer met veel opdrachten en bespreekmomenten.

De Treffer ‘Vriendschap’ is vooral bedoeld voor de – 14 groepen en de Treffer ‘Liefde’ voor de + 14.

Lezen: 1 Petrus 3 : 1-8, Titus 2: 4-6
Zingen: Psalm 119 : 5, 8, 15, 17, 18, Psalm 139 : 1, 14, de tien geboden des Heeren : 1, 7, 9.

Programmasuggesties

Doel van de schets
Het doel van de Treffer ‘Liefde’:

1. De jongeren weten dat de God Zelf de gave van seksualiteit heeft gegeven.
2. De jongeren onderzoeken vanuit de bijbel hoe God deze gave heeft bedoeld en wat Hij daarmee van ons vraagt.
3. Jongeren leren hoe ze in verkering met elkaar om moeten gaan.

Idee voor +14 groepen ‘Liefde’
- Opening
- Instapopdracht pagina 3 laten lezen en bespreken in groepjes.
- Inleiding door jongere (n) over David en Bathseba.
- De vragen bij de bijbelstudie op pagina 8 in groepen maken en plenair bespreken.
- Pauze
- Pagina 4 en 5 lezen en bespreken in een groepsgesprek.
- Als afsluiting pagina 6 en 7 in groepjes laten bespreken.
- Sluiting

Idee voor de +12 groepen ‘Vriendschap’
- Opening
- De instapopdracht van pagina 3
- Inleiding door de leidinggevende over David en Jonathan
- In groepjes de teksten behorend bij de bijbelstudie laten opzoeken en de opdracht maken.
- Pagina 6 en 7 gezamenlijk lezen en bespreken in een groepsgesprek.
- Pauze
- De interviews van pagina 4 en 5 laten lezen, in groepjes de vragen erbij laten bespreken.
- Sluiting

Toelichting op de vragen bij de Treffer over Liefde

Pagina 3

Vraag 1
Positief
:
- hij heeft haar gevraagd of ze verkering met hem wilde
- Cindy is blij met haar verkering
- Hij brengt haar naar huis

Negatief:
- Cindy vindt al dat strelen eng
- Ze durft het niet te zeggen
- Ze is bang dat hij een ander zoekt

Vraag 2
Ze moet niet meer toelaten dan ze zelf wil. Als ze er niet aan toe moet ze het niet doen. Hij wil meer doen dan nodig en verstandig is. Dat mag Cindy gerust zeggen.

Vraag 3
a. Ze is bang dat hij het uitmaakt en een ander zoekt die wat gewilliger is.
b. Het is te hopen dat ze dat wel doen. Zo niet, stimuleer ze dan om het wel leren zeggen wanneer je iets niet wilt. Als hij het daarom uitmaakt is hij zo’n meisjes niet eens waard.
Probeer om de mening van jongens hierover naar voren te krijgen. Wat zouden zij doen in de plaats van Wessel?

Stelling: Ik denk dat verliefd-zijn blijvend is en een leven lang zal duren.
Niet waar. Liefde moet onderhouden worden, anders gaat deze dood. Ze moet gekoesterd en verzorgd worden, zoals een bloem. De fase van verliefd-zijn gaat voorbij. Deze kan over gaan in liefde of totaal verdwijnen.

Pagina 4 en 5

Vraag 1
Ik hou van je. Wat betekent dat nou? Het wordt te pas en te onpas gezegd en opgeschreven. Op kaartjes, briefjes of in graffiti op een viaduct. Wat houden deze woorden in?
Je houdt van je ouders, je broer of zus. We zullen het nu hebben over houden van een vriend of vriendin.
Van iemand houden is alles voor iemand over hebben. Deze persoon is het belangrijkste in je leven.
Als je tegen een meisje zegt ‘ik hou van je’, bedoel je dat ze het belangrijkste in je leven is geworden. Je houdt niet alleen van haar lichaam, haar liefkozingen enz. Je houdt ook van haar als ze verdriet heeft, het moeilijk heeft of chagrijnig is. Is dat bij jou niet zo?
Zeg dan maar niet tegen haar dat je van haar houdt, want waarschijnlijk is dat dus niet zo.
Als je tegen een jongen zegt ‘Ik hou van je’, betekent dat, dat je van hem houdt zoals hij is. Als hij stoer staat te doen met zijn vrienden, maar ook als hij gezellig met jou samen is. Als je jezelf aan veel gedragingen van hem ergert zeg dan iet dat je van hem houdt. Je houdt van een deel van hem. Dat deel wat jou aanstaat en de rest niet. Dat kan nooit goed gaan.

Vraag 2
Heeft zoenen met seksualiteit te maken?
Er wordt wat ‘afgezoend’ onder pubers. Op een feestje, een dropping van de JeV, een strandwandeling en noem maar op. Zijn dat alleen de serieuze stelletjes? Welnee. Zoenen kan en mag tegenwoordig. Zoenen, dat is toch zo erg niet? Daar hoef je toch geen verkering voor te hebben?
Zo wordt onder een groot deel van onze jongeren gedacht.
Gelukkig niet allemaal.
Maar zoenen hoort wel degelijk bij seksualiteit.
Zoenen wekt bepaalde gevoelens op. En niet zelden volgt op dat zoenen ook nog meer. Als je geen verkering hebt met elkaar ga je ook niet met elkaar zoenen.
Ook zoenen is iets speciaals. Dat is de eerste fase in het zich aan elkaar geven.
De meeste mensen weten nog precies waar, wanneer en met wie ze voor het eerst gezoend hebben. Zoen dus niet met jan en alleman, maar bewaar ook dat voor iemand van wie je echt (denkt) te houden.

De twee kaders speciaal voor jongens en speciaal voor meisjes met stellingen over het andere geslacht.
Laat de jongeren erover praten in een meiden en jongensgroepen. Bespreek het daarna met elkaar en laat ze reageren op wat er gezegd wordt.

Stelling: Ik denk dat het niet zondig is als twee mensen die een serieuze relatie hebben met elkaar naar bed gaan voor ze getrouwd zijn.
Niet waar. Het is duidelijk dat Gods Woord daar heel helder in is. Ook al is de relatie serieus, dan nog bestaat er de mogelijkheid dat het ‘uit’ gaat. Veel stelletjes hebben dan echt spijt van het ‘te ver’ gaan.

Pagina 6 en 7

Vraag 1.
Laat ze deze uitspraken in groepjes bespreken.

Vraag 2.
Lezen

Vraag 3.
Hoererij heeft alles te maken met seksualiteit.
Hoererij is niet alleen allerlei uitspattingen op seksueel gebied, maar ook ongeoorloofde gedachten over iemand, fantasieën, seks-sites opzoeken op internet, blootboekjes bekijken, zoenen met verschillende personen zonder een relatie aan te gaan, enz.

Vraag 4.
Bespreek deze vraag met elkaar. Wijs op een paar uitspraken van bijvoorbeeld Miranda en Lisanne. Wat vinden ze daar nu van?

Stelling:
Ik denk dat liefde en een bevlieging makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn.
Niet waar. Juist bij een bevlieging is er sprake van zo’n emotionele uitbarsting, dat het moeilijk is om helder over dingen na te denken. Een bevlieging is vaak egocentrisch. “Ik vind het fantastisch, ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, het mooiste wat mij is overkomen.” Je bent verliefd op het heerlijke gevoel dat verliefd zijn geeft, niet op de persoon zelf.
Een bevlieging duurt ook nooit erg lang. Het spannende gevoel is opeens verdwenen. De persoon in kwestie blijkt opeens wel veel vervelende trekjes te vertonen en hup, de liefde is over.
Geef jezelf dus de tijd om je gevoelens te toetsen. Is dit echte liefde, of is dit een bevlieging? Na verloop van tijd bemerk je dat zelf. Overhaast dus niets, verliefd zijn is een fijn gevoel, maar duurt nooit een leven lang!

Pagina 8

Vraag 1.
1. Hij wil dat Uria thuis gaat slapen. Zo zal het lijken dat wanneer de zwangerschap openbaar komt, Uria de vader is van het kind.
2. Uria heeft dat geweigerd en David voert hem dronken, zodat hij toch naar huis, naar zijn vrouw zal gaan.
3. Hij geeft Uria een brief mee voor zijn krijgsoverste Joab. Daarin schrijft David dat Uria in de strijd op de gevaarlijkste plek gezet moet worden. Hij zal dan zeker gedood worden door de vijand.
4. Bathseba is weduwe geworden. David wacht het eind van de rouwperiode af en laat haar dan halen. Hij trouwt met haar.
5. In Prediker staat niet voor niets: Wacht u voor de ogen van een vreemde vrouw.
David vergeet alles wanneer hij Bathseba ziet daar op dat dak. Hij denkt niet aan zijn God, hij denkt niet aan Gods wet, hij denkt zelfs nog niet over fatsoensnormen. Hij handelt op zijn gevoel en zijn verstand is uitgeschakeld.
6. Dat kan van alles zijn. Hoeft niet persé met het onderwerp te maken hebben.
7. David bekent zijn schuld tegenover de Heere.
8. David wordt wel gestraft. Zijn zoon wordt ziek en sterft.
9. Hij krijgt weer een zoon, Salomo. Van hem staat geschreven: De Heere had hem lief.
10. Probeer hierover met elkaar te praten. Het is belangrijk dat ze leren dat het goed is om berouw te tonen. Tegenover God, maar ook tegenover elkaar. Je bent helemaal geen watje als je zegt dat iets je spijt.

Toelichting op de vragen

Vriendschap

Pagina 3

Laat ze de opdracht individueel maken. Hoe het kort en bespreek na een paar minuten de resultaten. Waar hebben ze voor gekozen. Voornamelijk dingen die met de buitenkant te maken hebben of ook zaken die het innerlijk aangaan? Probeer erachter te komen waarom ze nu zo belangrijk vinden wat ze hebben gekozen. Willen ze een knap meisje omdat zij hun status verhoogd? Willen ze een jongen die de bijbel leest omdat pa en ma dat belangrijk vinden of omdat ze dat zelf belangrijk vinden.

Stelling: Echte vrienden hebben nooit ruzie.
De uitspreek hierboven is niet waar. Ook mensen die veel om elkaar geven hebben nog steeds meningsverschillen. Ze zijn het niet altijd met elkaar eens. Ze maken wel eens ruzie en bekvechten met elkaar. Er is wel verschil in hoe je met ruzies omgaat.
Echte vrienden zullen eerder geneigd zijn om de boel uit te praten en met een schone lei verder te gaan.

Vraag aan de jongeren hoe zij met ruzies en meningsverschillen omgaan. Geef aan dat praten heel belangrijk is.

Pagina 4 en 5

De interviews kunnen de jongeren zelf lezen.
Vraag 1
Zijn er verschillen in vriendschappen tussen twee jongens en twee meiden?
Voor meisjes staat vaak het samen over dingen kunnen praten bovenaan het lijstje wat ze belangrijk vinden in een vriendschap. Ze zoeken iemand die ze helemaal kunnen vertrouwen. Ze hebben dan ook vaak één allerbeste vriendin.
Jongens zoeken het meer in gemeenschappelijke interesses. Ze praten niet zoveel samen, maar willen wel graag dingen samen doen. Ze zoeken hun vriendschappen dan ook niet perse bij één bepaalde persoon, maar meer bij een vriendengroep. Een ‘beste vriend’ hebben puberjongens dan ook niet vaak, wel een hechte vriendengroep.

Vraag 2
Zie vraag 1.

Stelling: In een goede vriendschap kun je alles tegen elkaar zeggen.
Dat is gedeeltelijk waar.
Je kunt in een goede vriendschap vanalles tegen elkaar vertellen zonder dat het wordt doorverteld.
Gebeurt dat wel, dan is de vriendschap waarschijnlijk minder goed dan je had gedacht. Je mag het ook zeggen als iets je niet zo aanstaat. Stel dat je vriendin altijd vervelend doet over je kleine broertje dan mag je gerust zeggen dat je dat niet leuk vindt.
Aan de andere kant moet je ook fatsoenlijk blijven.
Je zegt bijvoorbeeld niet zomaar tegen je vriendin dat haar moeder er altijd zo ouderwets bijloopt.

Pagina 6
Maarten heeft geen vrienden.
Een praktische pagina waar de jongeren zelf met oplossingen en ideeen kunnnen komen.
Lees het verhaaltje en bespreek het met elkaar. Wat kun je nu doen?
- Zelf naar Maarten toestappen en vragen of hij mee doet met een bepaalde activiteit.
- Heel simpel, beginnen om hem te groeten als je hem tegenkomt.
- Een praatje maken met hem. Hoeft niet over super belangrijke onderwerpen te gaan, maar bijvoorbeeld gewoon over de les.
- Als je in zijn buurt woont fiets dan met hem naar school of terug naar huis.
- Vraag of hij bij je op de JeV komt.
- Nodig hem uit op je verjaardag.

Stelling: De beste manier om vrienden te krijgen (en te houden) is door er zelf een te zijn.
Waar, maar je lost hier niet altijd het probleem van eenzaamheid mee op. Het is wel belangrijk hoe je jezelf opstelt. Als je aardig bent voor anderen, zijn anderen dat vaak ook voor jou. Doe je vervelend en maak je stekelige opmerkingen, dan wordt dat naar jou toe ook gedaan. Toon belangstelling voor anderen, bij ziekte, moeilijkheden op school of thuis. Vraag er eens naar. Luister als iemand wat wil vertellen. Stuur een aardig mailtje naar iemand uit de klas die al een tijd ziek is.

Pagina 7
Vriendschap kun je leren. Tenminste ingredienten van vriendschap. Je kunt leren om te luisteren naar die ander, belangstelling te tonen, met iemand mee te leven enzovoort. Bij de ene persoon gaat dit allemaal wat makkelijker en natuurlijker dan bij de ander.
Maar je kunt er je best voor doen om een goede vriend of vriendin te izjn. En als je die ander graag mag, heb je dat er ook voor over.

Als er problemen zijn in een vriendschap wordt het weleens wat lastiger. Soms gaat een vriendschap daardoor stuk en dat is jammer. Probeer de tips die worden gegeven in acht te nemen.

Stelling:
In de nood leer je je vrienden kennen
Dit is een spreekwoord of een gezegde. Het betekent zoveel als wanneer je in moeilijkheden zit bemerk je wie er echt vrienden zijn en wie niet. De echte vrienden zullen je bijstaan en proberen te helpen.
Zij die geen echte vrienden blijken te zijn laten het afweten.

Pagina 8

1 Samuël 18 : 1
David staat voor koning Saul met hoofd van Goliath in zijn handen. Terwijl David vertelt wat er is gebeurd staat Jonathan ook naast zijn vader. Wanneer hij David hoort spreken voelt Jonathan in zijn hart een bewonderende liefde voor David ontstaan, gebaseerd op het grote geloof van David.

1 Samuël 18 : 3
Jonathan en David beloven elkaar trouw en bijstand.

1 Samuël 19 : 1
Saul bespreekt met Jonathan en zijn knechten een manier om David te doden.

1 Samuël 19 : 2, 3
Jonathan vertelt David over de plannen van zijn vader. En zegt toe dat hij zal proberen om de koning op andere gedachten te brengen.

1 Samuël 19 : 4
Jonathan vertelt goede dingen over David tegen zijn vader om hem ervan te weerhouden het plan om David te doden uit te voeren.

1 Samuël 19 : 6
Wat een wonder! Saul luistert. Hij zweert zelfs bij de Heere dat David niet gedood wordt.

1 Samuël 20 : 1-4
Michal, Davids vrouw en dochter van Saul, heeft David geholpen om te vluchten toen de knechten van de koning voor de deur stonden. David vraagt Jonathan waarom Saul hem toch wil doden. Jonathan is wat zijn vader betreft te goed van vertrouwen, Saul heeft niets tegen Jonathan gezegd, wetende dat hij David zou waarschuwen.

1 Samuël 20 : 13
Jonathan belooft David dat hij erachter zla komen of zijn vader David wil doden. Zo ja, dan zal hij het David laten weten, zodat deze kan vluchten.

1 Samuël 20 : 17
Jonathan belooft het David nogmaals en zweert zelfs dat hij zal doen wat hij belooft heeft. De reden staat er ook bij: hij had hem lief.

1 Samuël 20 : 27-29
Jonathan verzint een excuus voor David omdat hij n niet aan de maaltijd met de koning verschenen is.

1 Samuël 20 : 30-31
Saul wordt woedend. Hij noemt zijn zoon een opstandeling. Hij kan niet begrijpen dat Jonathan David verkiest boven hem. Je maakt zelfs je moeder tot schande door vriendschap te onderhouden met David. Saul eist dat David gehaald wordt en gedood zal worden.

1 Samuël 20 : 41-42
Jonathan heeft David laten weten dat het te gevaarlijk wordt. Ze nemen afscheid van elkaar. David heeft het er erg moeilijk mee. Zonder vrouw, vriend, familie en zinder de dienst in Gods huis zal hij in ballingschap moeten leven.

2 Samuël 1 : 26
De onvergetelijke liefde van Jonathan voor David is voor David onbegrijpelijk. Zij bestond in zelfopoffering. Jonathan heeft zich volledig weggecijferd ten gunste van David. En dat met een hartelijk en blij gemoed, zonder een spoor van afgunst. Daarmee verspeelde hij de gunst van zijn vader, zijn familie en het leger.
Het is een voorbeeld voor ons.
David noemt deze vriendschap wonderlijker dan de liefde der vrouwen. En David wist heel wat van liefde der vrouwen. Toch noemt hij deze vriendschap wonderlijker. Meer bijzonder. Hij had Jonathans vriendschap voor geen goud willen missen.

Vraag 1
De haat van koning Saul ten opzichte van David. Het is moeilijk een vriendschap te onderhouden waarmee ouders het absoluut niet eens zijn. Zeker als het zover gaat dat je vader je vriend wil doden.

Vraag 2
Hun vriendschap was gebaseerd op het geloof in God. Dat kun je afleiden uit 1 Samuël 18 : 1. David staat daar voor de koning terwijl hij zojuist Goliath heeft verslagen. Ongetwijfeld heeft David vertelt over zijn vertrouwen op God. Jonathan is daarbij. Hij hoort dat en krijgt grote bewondering voor Davids grote geloof. Hun ziel wordt verbonden. Dat is Gods werk.

Vraag 3
Het is te hopen van wel. Het is erg belangrijk wanneer jongeren goede vrienden hebben.
Vriendschappen opbouwen.

Vraag 4
Ze zijn één geworden in hun geloof en vertrouwen op God. Ze voelen elkaar aan.

Vraag 5
Persoonlijk.
Dit hoeft niet perse een goede vriend of vriendin te zijn. Dat kan ook een vader, moeder, opa, oma, broer of zus zijn.

Stelling:
Een echte vriend heeft veel voor je over.

Waar, kijk maar naar de vriendschap tussen David en Jonathan. Als vrienden het in moeilijke tijden af laten weten dan is het zo’n goede vriendschap niet.
Het moet natuurlijk niet altijd van één kant komen.
Als jij weinig voor je vriend of vriendin over hebt, moet je niet verbaasd zijn als hij of zij ook niet alles voor jou doet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2007

Treffer | 24 Pagina's

Aanwijzingen voor het gebruik

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2007

Treffer | 24 Pagina's