Ruth, de Moabitische
Aanwijziging voor het gebruik
Het verhaal is in grote lijnen bekend, overbekend zelfs. Toch doe je er verstandig aan, eerst het hele boekje eens over te lezen, rustig en aandachtig. Noteer al lezend voor jezelf wat je vreemd vindt of wat je onduidelijk blijft. Als je deze gedeelten dan in de schets terugvindt of in een goede bijbelverklaring naslaat, is de inleiding al een heel eind klaar.
Het gaat ons op de verenigingsavond niet alleen om het verhaal, maar om de betekenis, de bedoeling ervan. En dan kan dat eenvoudige meisje Ruth ons heel veel leren!
1. Opbouw van het boekje
Het is wel aardig om die speciale opbouw te ontdekken. In elk hoofdstuk staat namelijk een „hoofdverhaal", direkt gevolgd door een „bijverhaal", een soort aanhangsel. Probeer dat zelf eens te ontdekken en geef de grenzen tussen hoofd- en bijtafereel dan aan.
2. Kanttekeningen bij de inhoud
Daar het verhaal bekend is, kunnen we kortheidshalve volstaan met het maken van wat opmerkingen. Die volgen het bijbelverhaal op de voet, zodat het er toch wel in te herkennen is.
— Het verhaal speelt zich af in de Richterentijd. Lees als achtergrondinformatie iets over deze tijd (zie literatuuropgave). De Richterentijd is te typeren met de zin: „Een ieder deed wat goed was in zijn ogen".
— De emigratie van Elimelech (=Mijn God is Koning!) getuigt niet van een sterk geloof, eerder ongeloof. Kanaan was het beloofde land! Overigens weten wij niet meer wat hongersnood is; laten we daarom niet te hard oordelen. Echter, het oordeel Gods is moeilijk te ontlopen; na tien jaar staat Naomi alleen met twee schoondochters, die wel spoedig van haar zullen vervreemden.
Ruths keuze is onbegrijpelijk! Een gezin dat het oordeel ontloopt, straalt nu niet aan alle kanten een blijmoedig en sterk geloofsleven uit. Ruth heeft ondanks de zakelijke sfeer in het huis van haar schoonouders, toch onvoorwaardelijk voor Israël en Israëls God gekozen. Dat is geen mensenwerk, maar vrucht van het werk Gods in haar hart.
Verantwoordelijkheid en uitverkiezing: Orpa keert terug, komt niet verder dan „bijna"; Ruth geeft alles op, maar durft het in haar verder leven met God te wagen.
Naomi - Mara. De naam van Naomi betekent: mijn liefelijke. Haar vraag is vanuit menselijk standpunt zo goed te begrijpen, al getuigt het wel van weinig vertrouwen. De gersteoogst wacht echter!
Arenlezen. Wie dit werkje zelf wel eens gedaan heeft, weet hoe moeizaam de uren dan voortgaan onder een brandende zon. Toch doet het alles zo vredig aan: let maar eens op de groeten die de baas en personeel uitwisselen.
Uit het gesprek tussen Boaz en Ruth blijkt, dat de boer uit Bethlehem al van de Moabitische gehoord heeft. Er wordt al over haar gepraat, maar in gunstige zin (2 : 11, 12). „Toevallig" komt zij op Boaz' akker terecht, zo reageren wij. Maar de goddelijke heilsdraden zijn al bezig zich te gaan vlechten tot een ongedacht kleed!
Uit Naomi’s verheugde reaktie kunnen we afleiden, dat zij perspectieven zag: deze Boaz is één van onze lossers (2 : 20). Ruth vertelt echter argeloos door.
De losser speelt een belangrijke rol in het boek Ruth. Het erfdeel mocht niet verloren gaan.. Bij overlijden had de naaste bloedverwant de taak een verloren gegaan stuk familiebezit terug te kopen (Naomi had nl. haar akker verkocht: 4 : 3). Nu behoefde de losser niet tegerlijkertijd ook de vrouw van de overledene te trouwen, maar uit het 4e hfdst. krijg je wel de indruk dat de plicht tot lossing toen min of meer vastgekoppeld was aan de plicht tot huwelijk met de weduwe. Dit huwelijk met de weduwe van een overleden broer (of verwant) heet wel leviraatshuwelijk. Levi = zwager. De eerste zoon uit een dergelijk huwelijk gold dan niet als de zoon van de werkelijke vader, maar als zoon van de overledene. Op deze manier stierf de naam niet uit.
Naomi zag met vrouwelijke intuïtie misschien al in, dat Boaz de losser wel eens kon zijn, die niet alleen het land kocht, maar ook Ruth tot vrouw nam.
We vinden het eerlijk gezegd wel vreemd en niet zo netjes wat Ruth doet wanneer ze 's nachts naar de dorsvloer gaat en daar aan Boaz' voeten gaat liggen. Nu is echter die tijd de onze niet en Kanaan is Nederland niet. En als je let op Boaz' reaktie als hij Ruth opmerkt, blijkt ook daaruit niet dat hij het „raar" vond.
Het lijkt alsof Ruth zich opdringt, als zij een huwelijksaanzoek doet, maar op deze manier vraag? zij aan Boaz zonder woorden of hij het land wil lossen, maar tevens haar tot vrouw wil nemen. Als Boaz haar wegstuurde, zou niemand er iets van weten, maar Naomi en Ruth zouden genoeg weten. Dit gebeurt echter niet, zodat Ruth 's morgens vroeg, vóór iemand haar herkende, blij thuiskomt en Naomi gunstige konklusies kan trekken.
— De ontknoping laat niet lang op zich wachten. In de poort werden dergelijke zaken afgehandeld. Alles verloopt zoals Boaz wenst en de mannen wensen hem alvast geluk en veel zegen.
— Deze zegenwens krijgt wel heel diepe en weidse perspektieven als je het geslachtsregister op het eind leest. Dat is geen droog aanhangsel, maar hier draait alles om. Boaz kreeg Obed (= dienaar) als zoon, deze Isaï, die op zijn beurt vader van David werd. Uit David werd geboren de grote Davidszoon, die tevens Davids Heere was, de Heere Jezus Christus.
Ruth, één van de moeders van Christus. Ruth, de Moabitische. Moab, uit bloedschande geboren. Daar heeft de Heere Jezus Zich niet voor geschaamd!
3. Literatuur
Beknopte informatie:
Drs. G. R. Visser: Gids voor het bijbellezen, hfdst. 10, Uitgave Kok, Kampen, 1967.
Artikelen in de Chr. Encyclopedie of in een Bijbelse Encyclopedie over: lossen, losser, leviraatshuwelijk.
Bijbellezingen:
Ds W. de Wit: Ruth. Uitgave De Banier, Utrecht. Ds. J. van Sliedregt: Door Moab naar Bethlehem. Uitgave J. Bout & Zonen, Huizen N.H. (1969)
Verklaringen:
Dr. F. L. Bakker: Geschiedenis der Godsopenbaring, deel I, uitgave Kok, Kampen, 1955 (Met een overzicht van de Richterentijd).
Henri en Dachsel op de betreffende hoofdstukken Korte Verklaring der Heilige Schrift (Ruth), uitgave Kok, Kampen.
4. Gespreksvragen
1. Waarom was de emigratie van Elimelech en zijn gezin te veroordelen?
2. Was het wel juist van Naomi om er bij Orpa en Ruth zo sterk op aan te dringen, dat zij terug zouden gaan naar Moab?
3. Worden we als jonge mensen in ons leven ook voor de keus van Ruth geplaatst?
4. Zijn er nu onder kerkelijke jongelui ook Orpafiguren?
5. Ken je meer voorbeelden van heidenen, die in het volk Israël werden opgenomen?
6. Waarom zou het boek Ruth in de Schrift staan?
7. In welk opzicht zou je Boaz een type van Christus mogen noemen?
8. Waarom zou men juist de schoen hebben uitgetrokken als bewijs bij een rechtsgeldige handeling? Wat doen wij nu in zo’n geval?
9. Is emigratie altijd verkeerd? Wat moet bij emigratie het belangrijkste zijn?
Hoe denk je over emigratie om (de) oordelen te ontlopen?
5. Een wenk
Deze schets is bedoeld als handleiding voor een eenvoudig onderwerp van jonge leden. Wie het boek Ruth echter hoofdstuk voor hoofdstuk wil behandelen, raden we aan vooral de bijbellezingen te benutten, die in de literatuuropgave worden genoemd. Zij bieden een prachtige schriftuurlijk-bevindelijke verklaring.
We vragen dan de leden om deze schets vooraf door te lezen als voorbereiding op de bespreking. Je gaat dan het grote verband, waarin de hoofdstukken staan, beter zien.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970
Salvo | 86 Pagina's
