JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

De Bijbel - Gods Woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bijbel - Gods Woord

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stel je voor dat je naar de winkel gaat en daar om een pond kaas vraagt. De winkelier snijdt een stuk van vier ons af, pakt het in, en berekent je een pond kaas. Als je vraagt hoe dat zit, zegt hij: „Ja, vandaag bevat een pond kaas maar vier ons. Misschien is het morgen wel anders." Iedereen begrijpt, dat er zich enorme problemen gaan voordoen, als in de zakenwereld de regels wegvallen en per dag veranderen. Dus is iedereen er van overtuigd, dat er regels moeten zijn, waaraan iedereen zich houdt.

Op het gebied van de christelijke godsdienst is er ook een regel — een regel voor het geloof en het leven, nl. de Bijbel. De moderne theologie veroorzaakt tegenwoordig bij heel wat kerkmensen een gevoel van onzekerheid. De ene keer hoor je, dat er heel wat Psalmen uit de Bijbel geschrapt zouden moeten worden, de andere keer dat het Evangelie van Johannes geen deel van Gods Woord is. Genesis wil men graag kwijt. Kortom, de regel is verdwenen. Wij in de Gereformeerde Gemeenten, en met ons

Wij in de Gereformeerde Gemeenten, en met ons heel wat mensen uit kerken van over de hele wereld, blijven geloven dat de Bijbel het door de Heilige Geest geïnspireerde Woord van God is, en de enige, onfeilbare regel voor het geloof en het leven.

Calvijn over de Schrift

In zijn Institutie handelt Johannes Calvijn uitgebreid over het gezag der Heilige Schrift. Hij zegt o.a.:

Dit moet dus onveranderlijk vastgesteld blijven, dat zij, die door de Heilige Geest innerlijk onderwezen zijn, volkomen rust vinden bij de Schrift, en dat deze haar geloofwaardigheid in zichzelf heeft, en niet onderworpen mag worden aan bewijsvoering en redenering, en dat ze niettemin de zekerheid, die ze bij ons verdient te hebben, door het getuigenis des Geestes verkrijgt. (Institutie, Boek I, hoofdstuk VII, deel 5)

En op een andere plaats:

Indien deze zekerheid, die hoger en sterker is dan elk menselijk oordeel, niet aanwezig is, zal het gezag der Schrift tevergeefs door bewijzen verdedigd, of door het eenparig gevoelen der kerk bevestigd, of door andere hulpmiddelen versterkt worden, aangezien het altijd twijfelachtig blijft, tenzij dit fundament gelegd is. (Institutie, Boek I, Hoofdstuk VIII, deel i)

Volgens Calvijn heeft dus de Schrift haar geloofwaardigheid in zichzelf en moeten wij het Schriftgezag niet met bewijzen willen verdedigen, maar gelovig onderzoeken. Dan zullen we zien dat de Schriften „het bewijs bij zichzelf hebben", dat ze van God zijn.

De Bijbel over zichzelf

In de Schrift vinden we twaalf redenen, waarom de Bijbel het Woord van God is:

1. De Bijbel is het Woord van God, omdat ze van zichzelf zegt dat ze door God geïnspireerd is. (2 Timotheus 3 : 15—17).

2. De Bijbel is het Woord van God, omdat de apostelen verklaren dat ze het werk is geweest van de Heilige Geest, de derde persoon in de Drieëenheid. (2 Petrus 1 : 19, 21; 1 Timotheus 4:1, 6).

3. De Bijbel is het Woord van God, omdat God zelf direct spreekt in de Schrift. Uitdrukkingen als „Het Woord des Heeren", „God sprak", „Aldus zegt de Heere", komen meer dan 2.500 maal voor in de Bijbel. (bijv. Genesis 1:3; Exodus 3:7; Leviticus 1:1; Numeri 1 : 1, Deuteronomium 1 : 6; Jozua 1 : 1).

4. De Bijbel is het Woord van God, omdat er profetieën in voorkomen, die later vervuld zijn. (Jesaja 7 : 14 werd 750 jaar vóór Mattheus 1 : 22, 23 gesproken).

5. De Bijbel is het Woord van God, omdat de details over de geboorte, het leven, de arbeid, de dood, de opstanding, de hemelvaart en de wederkomst van Jezus Christus eeuwen voordat ze gebeurden, al voorspeld werden. (Lukas 24 : 44, 45, 46; Johannes 14 : 29).

6. De Bijbel is het Woord van God, omdat de profeten zeiden dat ze op Gods bevel en in Zijn Naam spraken. (Jeremia 1 : 7, 9; 2 Samuel 23 : 1, 2).

7. De Bijbel is het Woord van God, omdat de inspiratie zich zelfs uitstrekte over het gebruik van de juiste woorden, om zo Gods boodschap aan de mensen te brengen. (Galaten 3:15, 16; Mattheus 5 : 18).

8. De Bijbel is het Woord van God, omdat de apostelen wisten dat ze Gods instrumenten waren voor de communicatie van het goddelijke Woord. (1 Thessalonicenzen 2 : 13; 2 Petrus 1 : 16).

9. De Bijbel is het Woord van God, om de verhevenheid van haar onderwerp — ze openbaart ons God Zelf (de Vader, de Zoon en de Heilige Geest), Zijn wezen, Zijn deugden, Zijn wetten en besluiten. (Romeinen 11 : 33—36).

10. De Bijbel is het Woord van God, omdat zij alleen de ene en enige weg van behoud voor verloren zondaars voorstelt. (Johannes 14 : 10; Johannes 3 : 16; Johannes 20 : 31).

11. De Bijbel is het Woord van God, omdat God verbiedt om iets er aan toe te voegen of iets er af te nemen. (Spreuken 30 : 5, 6; Openbaringen 22 : 18, 19).

Dit is het Boek, „het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord" (Efeze 6 : 17). We moeten het net eender gebruiken in onze strijd tegen de satan als de Heere het gebruikte tijdens Zijn verzoeking (Mattheus 4 : 1—11; Lukas 4 : 1—13).

Literatuur

Bij het voorbereiden van dit onderwerp is het verstandig gebruik te maken van de Institutie van Johannes Calvijn, desnoods de verkorte uitgave, die in de Boeketreeks is verschenen. Bestudeer ook de Artikelen II—VII van de Nederlandsche Geloofsbelijdenis. Een goede hulpbron bij de bestudering van deze artikelen is het boek Belijden naar het Woord I, van Lepusculus Vallensis, omdat in dat boek te vinden is waarom Guido de Brés deze artikelen juist zo formuleerde. Gebruik ook de Gereformeerde Dogmatiek van Ds. G. H. Kersten (Deel I, bladzij 28 e.v.) en De Oecumenische Beweging en de Bijbel van Dr. D. Hedegard (Inleiding en Hoofdstuk 3). Een Bijbel met kanttekeningen is natuurlijk onmisbaar.

Discussievragen:

1. Waarom hebben wij de Bijbel nodig? (zie Gereformeerde Dogmatiek )

2. Wanneer en waar is de inhoud van de Bijbel officieel door de Kerk aanvaard en vastgesteld als Gods Woord, (zie Gereformeerde Dogmatiek)

3. Bestaat er verband tussen de kerkelijke verdeeldheid en de opvattingen over de inhoud van de Bijbel? (zie De Oecumenische Beweging en de Bijbel en Kaart van Kerkelijk Nederland, van Dr. C. N. Impeta)

4. Hoe is aan de indeling van vele moderne kerkgebouwen te zien, dat de bediening des Woords niet meer zo'n belangrijke plaats inneemt als vroeger? Komt dit ook tot uitdrukking in de kerkdiensten?

5. Hoe lees je de Bijbel? (zie het vragenbroekje van Hellenbroek)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Salvo | 236 Pagina's

De Bijbel - Gods Woord

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Salvo | 236 Pagina's