JBGG cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van JBGG te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van JBGG.

Bekijk het origineel

Afscheid als profeet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afscheid als profeet

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opnieuw hebben de Filistijnen het plan om Israël aan te vallen. Ze verzamelen een groot leger en bezetten Michmas, een strategisch punt op het gebergte Bethel (1 Sam. 13:5). Het volk van Israël wordt bang en verbergt zich in spelonken en bossen en een gedeelte trekt naar het Overjordaanse.

Sauls verwerping

Saul wacht in Gilgal op Samuël die zal komen om te offeren voordat hij de oorlog begint. Hij wacht al zeven dagen zoals Samuël gezegd had, maar Samuël is er nog steeds niet. Sauls mannen beginnen weg te lopen en Saul, bang dat hij niemand zal overhouden, besluit om zelf het offer te brengen.

Wanneer hij dit gedaan heeft komt Samuël eraan. Wanneer deze vraagt waarom hij zelf het offer heeft gebracht wringt Saul zich in allerlei bochten om zijn daad te rechtvaardigen. Maar Samuël is hevig verontwaardigd: "Gij hebt zottelijk gedaan; gij hebt het gebod van den HEERE, uw God, niet gehouden, dat Hij u geboden heeft; want de HEERE zou nu uw njk over Israël bevestigd hebben tot in eeuwigheid" (1 Sam. 1 3:1 3).

Als straf op zijn zonde zal zijn koninkrijk geen voortgang meer hebben. God zal een andere man zoeken om koning te zijn over Zijn volk.

De laatste ontmoeting tussen Samuël in Saul wordt beschreven in 1 Sam. IS Samuel heelt Saul, op het bevel van God, de opdracht gegeven om het leger van de Amalekieten te verslaan. Het hele volk mort verbannen en geen buit mag er meegenomen worden.

Maar Saul gehoorzaamt niet aan dit bevel: hij laat de koning leven en neemt het beste van de buit mee (vers 9).

Als de Heere dit ziet berouwt het Hem dat hij Saul koning heeft gemaakt. Hij maakt het gebeuren aan Samuël bekend die gelijk naar Saul toegaat. Als hij Saul aanspreekt op zijn nalatigheid en zonde antwoordt Saul met een leugen dat hij de dieren heeft meegenomen om te offeren. Met schijnvroomheid wil hij Samuël om de tuin leiden. Dan geeft Samuël de woorden van God door (vers 16-19). Opnieuw probeert Saul zich vrij te pleiten door de schuld op het volk te schuiven. Maar Samuël bestraft hem : Hij heeft het woord des Heeren verworpen. Dan zal de Heere hem verwerpen dat hij geen koning meer zal zijn.

Nogmaals probeert Saul onder de straf uit te komen en hij vraagt Samuël om mee te gaan om de Heere te aanbidden. Samuël weigert en keert zich om om weg te gaan. Hierop grijpt Saul hem bij zijn mantel waardoor deze scheurt. Het is een teken dat zo het koningschap van Saul afgescheurd zal worden.

Dan gaat Samuël met Saul mee. Hij zal nu de opdracht uitvoeren die Saul van God gekregen had: Agag moet gebracht worden en wordt vervolgens door Samuël gedood.

Hierna verlaat Samuël Saul en gaat naar zijn woonplaats Rama met een hart vol verdriet

David tot koning gezalfd

Samuël treurt over Saul (1 Sam 16: 1) Dan verschijnt de Heere hem en zegt hem dal hij een hoorn met olie moet vullen en naar Bethlehem moet gaan. Daar woont een man van wie één van de zoons tot koning moet worden gezalfd. Maar Samuël is bang dat Saul dat zal horen en hem zal doden. De Heere zegt hem daarop dat hij bij Isaï een offermaaltijd moet houden om dan tijdens de maaltijd de zalving te verrichten.

Wanneer Samuël in Bethlehem aankomt komen de oudsten van de stad hem verschrikt tegemoet. Zou de profeet komen om hun het oordeel aan te kondigen? Maar Samuël stelt hen gerust: hij is gekomen om te offeren en nodigt hen uit tot de maaltijd bij Isaï.

Tijdens de maaltijd laat Samuël de zeven zonen van Isaï aan zich voorbijgaan. Maar niemand van hen mag hij tot koning zalven.

Bij navraag blijkt dat Isaï nog een zoon heeft, maar die is bij de schapen op het veld. Samuël beveelt om deze jongen te halen. Wanneer David binnenkomt spreekt de Heere tot Samuël: "Sta op, zalf hem, want deze is het." (1 Sam. 1 6:1 2). Dan wordt David, temidden van zijn familie, tot koning gezalfd. Na zijn zalving wordt de Geest des Heeren vaardig over David, maar hij gaat terug naar zijn kudde om te wachten tot de Heere hem roept. Samuël keert terug naar Rama.

In enkele woorden wordt in 1 Sam. 25:1 het sterven van Samuël meegedeeld. Ook zijn werkzaamheid als profeet is geëindigd. Wanneer het bericht door het land gaat komen de mensen uit alle windstreken naar Rama. Hij wordt in zijn eigen huis begraven, iets wat wel vaker gebeurde (1 Kon. 2:34). Met Samuëls sterven is de Richterentijd geëindigd.

Samuël heeft veel met Mozes gemeen. Beiden traden op als profeet en leider van het volk. Beiden hadden tot taak om het volk Israël weer terug te brengen in de wegen en de gemeenschap van de Heere. Maar beiden waren vooral mannen van het gebed, die voor hun volk worstelden aan de troon van Gods genade.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1995

Mivo +16 | 24 Pagina's

Afscheid als profeet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1995

Mivo +16 | 24 Pagina's